DERS ADI

: Dil ve Toplumsal Cinsiyet

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5058 Dil ve Toplumsal Cinsiyet SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dil ve toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi keşfetmelerini, toplumda dil aracılığıyla ifade edilen ve sürdürülen basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini sorgulamalarını sağlamak ve dilde biçimsel, anlamsal ya da edimsel olarak cinsiyet rollerinin nasıl kodlandığı ve kurgulandığı konusunda öğrencilerde farkındalık uyandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi ana hatlarıyla belirtebilmesi
2   Dilde toplumsal cinsiyetin nasıl kurgulandığını örneklerle açıklayabilmesi
3   Toplumsal cinsiyet rolleri ve dil arasındaki ilişkiyi tartışabilmesi
4   Görsel ya da yazılı bir metinde basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini belirleyebilmesi
5   Toplum-dil-cinsiyet arasındaki ilişkiyi sorgulayabilmesi
6   Dil ve cinsiyet ilişkisini açıklamada gereksinim duyulan temel kavramları belirtebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve cinsiyete giriş: dil ve cinsiyet arasındaki ilişki; cinsiyet-toplumsal cinsiyet, erkek-eril-erkeksilik, kadın-dişi-kadınsılık farkı
2 Dil ve düşünce arasındaki ilişki (Sapir- Whorf Hypothesis)
3 İnsanbiçimcilik
4 Cinsiyeti oluşturmak: düz anlam, yan anlam; örtmece
5 Toplumsallaşma, toplumsal bilgi, toplumsal rol ve toplumsal kimlik
6 Basmakalıplaştırma ve damgalama
7 Dil ve biliş arasındaki ilişki
8 Ara sınav
9 Bilişsel modeller; şema ve çerçeve kuramları
10 Ulamların inşası ve ideoloji
11 Prototipler ve basmakalıplar
12 Politik uygunluk/uygunsuzluk
13 Her iki cinsiyet grubunu temsil etme amaçlı olarak dilde yenileştirme: liberal ve köktenci yaklaşımlar
14 Cinsiyet ve konuşma biçemleri; halkdilbilimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Coates, J. (1988). Women, Men and Language. London: Longman.
2- Eckert, P. ve Mc Connell-Ginnet, S. (2003). Language and Gender. Cambridge: CUP
3- Goddard, A. ve Patterson, L. M. (2000). Language and Gender. London: Routledge
4- Lakoff, R. (1975). Language and Woman s Place. New York: Harper and Row.
5- Litoselliti, L. ve Sanderland, J. (2002) Gender Identity and Discourse. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
6- Marko, M. J. L. (). Linguistic Choices for the Representation of Women in Discourse. Erişim tarihi: 14.03.2013
7- Sunderland, J. (2006). Language and Gender. London: Rotledge.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev ve sunumlardaki performanslar ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Ders Anlatımı 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.655