DERS ADI

: Ruhdilbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5091 Ruhdilbilim SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı, Ruhdilbilim alanının tarihsel ve güncel gelişimini, dil edinim süreçlerini, dil ve düşünce ilişkisini, konuşmanın algılanmasını ve üretimini, dil ve konuşma bozukluklarını vb. konuları ruhbilim ile ilişkilendirerek dili zihinsel ve bilişsel bir davranış ürünü olarak incelemek ve tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ruhdilbilim ve çalışma alanlarını tanımlayabilmesi,
2   Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmesi,
3   Dilin edinim ve üretim aşamalarını açıklayabilmesi,
4   Dil ve Konuşma bozukluklarını karşılaştırabilmesi,
5   Dünya alanyazınında bu yönde yapılmış çalışmaları tartışıp eleştirebilmeleri,
6   Türkçe üzerine bu konuda yapılmış çalışmaları irdeleyip tartışabilmeleri,
7   Orijinal bir çalışma yapabilmeleri

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ruhdilbilim ve Tarihçesi
2 Ruhdilbilimin araştırma alanları ve Disiplinlerarası Çalışmalar
3 Dil ve Düşünce İlişkisi
4 Dilin Özellikleri, Hayvan iletişimi ve İnsan Dili, Vahşi Çocuklar ve Dil, Kritik Yaş Dönemi
5 Dil Edinim Kuramları
6 Dil Ediniminde Gelişim Aşamaları
7 Türkçe Konuşan Çocukların Dil Gelişimleri
8 Arasınav
9 İkidillilik, Çokdillilik
10 İşaret Dili
11 Dil ve Beyin
12 Dil ve Konuşma
13 Dil ve Konuşma Bozuklukları
14 Ruhdilbilim ile ilgili çalışmalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Clark, H. H., & Clark, E. V. (1980). Psychology and language. An introduction to psycholinguistics.
Christiansen, M. H., & Chater, N. (Eds.). (2001). Connectionist psycholinguistics. Greenwood Publishing
Group.
Field, J. (2004). Psycholinguistics: The key concepts. Psychology Press.
Foss, D. J., Hakes, D. T., & Psycholinguistics, A. (1978). an Introduction to the Psychology of
Language. PrenticeHall, EnglewoodCliffs NJ.
Greene, J. (1972). Psycholinguistics: Chomsky and psychology.
Garnham, A. (2013). Psycholinguistics (PLE: Psycholinguistics): Central Topics. Psychology Press.
Hatch, E. M. (1983). Psycholinguistics: A Second Language Perspective. Newbury House Publishers, Inc.,
Rowley, MA 01969.
Kutas, M., & Van Petten, C. (1994). Psycholinguistics electrified. Handbook of psycholinguistics, 83-143.
Massaro, D. W. (Ed.). (2014). Understanding language: An information-processing analysis of speech
perception, reading, and psycholinguistics. Academic Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Örneklerle anlatım
3. Tartışma
4. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1, 2, 3 ve 4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5, 6 ve 7: Ödev ve proje ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 36 36
Ödev Hazırlama 1 16 16
Sunum Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555
ÖK.6555
ÖK.7555