DERS ADI

: Turizmde Farklılıkların Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TUİ 5108 Turizmde Farklılıkların Yönetimi SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EMİR ÖZEREN

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı turizmde eşitlik, farklılık ve kapsayıcılık politikalarına içkin stratejilere, pratiklere ve söylemlere dair bir kavrayış geliştirmektir. Ayrıca, turizmde kültürel, etnik, dini, yaş, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim, engellilik gibi unsurların bireysel, grup ve örgütsel düzeyde rolünü liderlik, yönetim, yöneten, yönetilen ve turist perspektifinden eleştirel yönden çok yönlü tartışmaya açmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Turizm açısından farklılık kavramının anlam ve önemini tartışabilme
2   Farklılıklara öncülük eden kavramları psikolojik ve sosyolojik çalışmalarla anlayabilme
3   Farklılık çalışmalarına dair sosyal bilimlerde var olan temel meseleleri tartışabilme
4   Farklılık, eşitlik ve kapsayıcılığın turizm işletmeleri açısından rolünü sorgulayabilme
5   Turizmde farklılık söylem ve pratiklerini anlamada yararlanılan baskın kuramsal paradigmaları açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Turizm araştırmalarında farklılıkları sorunsallaştırmak neden gereklidir
2 Eşitlik, farklılık ve kapsayıcılık kavramlarının kavramsallaştırılması
3 Turizmde farklılıklara dair sosyoloji, psikoloji, sosyal-psikoloji ve antropoloji disiplinlerinde ele alınan yaklaşımlar
4 Anaakım turizm çalışmalarında liderlik ve farklılıkların yönetimi
5 Farklılıkların eleştirel yönetim çalışmaları perspektifinden çözümlenmesi
6 Neoliberalizm, farklılıklar, kalkınma, sürdürülebilirlik ve turizm
7 Turizm araştırmalarında cinsel azınlıklar (cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği)
8 Turizm araştırmalarında ırk ve etnisite
9 Turizm araştırmalarında engellilik
10 Turizm araştırmalarında dini farklılıklar
11 Turizm araştırmalarında kültürel farklılıklar
12 Turizm araştırmalarında kesişimselliğin yeri ve önemi
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel kaynak:
Syed, J., & Ozbilgin, M. (2020). Managing diversity and inclusion: An international perspective. SAGE Publications Limited. (2nd edition) https://study.sagepub.com/syed

Yardımcı Kaynaklar:
Aydın, E. & Ozeren, E. (2018). Rethinking Workforce Diversity Research Through Critical Perspectives: Emerging Patterns And Research Agenda. Business & Management Studies: An International Journal, 6(3): 650-670. http://dx.doi.org/10.15295/bmij.v6i3.393

Ozeren, E., Ucar, Z. & Duygulu, E. (2016). Silence Speaks in the Workplace: Uncovering the Experiences of LGBT Employees in Turkey. In Köllen, T. (Ed.) Sexual Orientation and Transgender Issues in Organizations Global Perspectives on LGBT Workforce Diversity, pp.217-232. Springer. http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-29623-4_13

Ozeren, E., & Aydin, E. (2016). What does Being LGBT Mean in the Workplace A Comparison of LGBT Equality in Turkey and the UK. In Klarsfeld, A., Ng, E.S., Booysen, L.A.E., Christiansen, L.C. & Kuvaas, B. (Eds.) Research Handbook of International and Comparative Perspectives on Diversity Management, pp. 199-226. Cheltenham: Edward Elgar. https://www.elgaronline.com/view/9781784719685.00012.xml, pp. 199-226. Cheltenham: Edward Elgar. https://www.elgaronline.com/view/9781784719685.00012.xml

Kaygalak-Celebi, S., Kaya, Ş., Ozeren, E. & Günlü-Kucukaltan, E. (2020). Pride Festivals as a Space of
Self-Expression: Tourism, Body and Place. Journal of Organizational Change Management
https://doi.org/10.1108/JOCM-01-2019-0026

Adib, A. and Guerrier, Y. (2003), The Interlocking of Gender with Nationality, Race, Ethnicity and Class: The Narratives of Women in Hotel Work , Gender Work and Organization 10(4), 413 32.

Ahonen, P., Tienari, J., Meriläinen, S. and Pullen, A. (2014), Hidden contexts and invisible power relations: A Foucauldian reading of diversity research . Human Relations, 67(3), 263-286

Holvino, E. (2010), Intersections: the simultaneity of race, gender and class in organization studies , Gender, Work & Organization, 17(3), 248-277.

Holvino, E. and Kamp, A. (2009), 'Diversity management: Are we moving in the right direction Reflections from both sides of the North Atlantic', Scandinavian Journal of Management, 25(4), 395-403.

Maxwell, G., McDougall, M., Blair, S. and Masson, M. (2003), Equality at work in UK public-service and hotel organizations: inclining towards managing diversity , Human Resource Development International, 6(2), 243-258.

Özbilgin, M., and Tatli, A. (2011), Mapping out the field of equality and diversity: Rise of individualism and voluntarism . Human Relations, 64(9), 1229-1253.

Zanoni, P. and Janssens, M. (2003), Deconstructing Difference: The Rhetoric of Human Resource Managers Diversity Discourses , Organization Studies. 25(1), 55 74.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, yönlendirilmiş okumalar, sınıf tartışmaları, vaka incelemeleri ve proje

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1- Proje, öğrencilere verilen araştırma başlığı çerçevesinde 20-40 sayfa civarında yazılı metin olarak sunulmalıdır. Söz konusu projenin açık ve anlaşılır ifadeler kullanılarak yazılması, eleştirel düşünce biçimini yansıtması gerekmektedir. Öğrencilerin projenin her aşamasını açıklayabilmeleri, projeyi sınıf arkadaşlarına sunabilmeleri, kendilerine yöneltilen soruları yanıtlayabilmeleri ve yapılan araştırmanın özgün değer taşıması önem arz etmekte, öğrencilerin kuramsal bilgiden ne şekilde faydalandıkları ve bu bilginin araştırmacıların kendi akademik yolculuklarını nasıl ve ne ölçüde dönüştürdüğünü net şekilde ifade edebilmeleri önem taşımaktadır.
2. Öğrencilerin kendilerine takdim edilen vaka analizlerini sorgulayarak temel sorunları saptayabilmeleri ve okuma listesindeki metinleri yapısöküme uğratarak eleştirel yönetim süzgecinden geçirerek birtakım analitik tespitler geliştirmeleri, metinler arası okumalar yapmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse 70 % oranında katılım zorunludur.
2. İntihal içeren herhangi bir girişim disiplin soruşturmasına tabidir.
3. Grup çalışmalarında ve sınıf tartışmalarında öğrencilerin katılımı beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

emir.ozeren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.144
ÖK.25
ÖK.35545
ÖK.4554
ÖK.55545