DERS ADI

: FOTOĞRAF VE BELLEK ARAŞTIRMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FTG 5072 FOTOĞRAF VE BELLEK ARAŞTIRMALARI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fotoğraf Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ NEZAKET TEKİN

Dersi Alan Birimler

Fotoğraf Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bellek Araştırmaları, günümüzün etkin interdisipliner alanlarından biridir. Kolektif bellek, kültürel bellek, hafıza mekanları, kültür ortamları, görsel ve işitsel kayıt yöntemleri, bu alanın başlıca bileşenleridir. Sanatçılar, fotoğrafçılar, zaman içinde bir bellek enstrümanı haline gelerek çalışabilir, kolektif belleği temsil edebilir ya da kültürel belleğin yapı taşlarını oluşturabilir. Dersin amacı, ilgili bellek çeşitlerini öğrenmek, kolektif bellek ve kültürel belleğin sanat ile ilişki ve etkileşimini, interdisipliner bir perspektiften ve örnekler üzerinden incelemektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dersi alan öğrenciler, Belleğin klasik kültür içindeki anlam ve önemi konusunda bilgi sahibi olacak
2   Bellek Araştırmaları disiplini konusunda bilgi edinecek
3   İlgili bellek kuramlarını, fotoğraf bağlamında değerlendirebilecek
4   Fotoğrafın bellek ile ilgili işlevselliğini tanımlayabilecek
5   Bu bağlamda projeler geliştirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin metodolojisi
2 Temel terminoloji
3 Bellek ve klasik kökenleri
4 Bellek araştırmaları disiplininin özellikleri; J.V. Wertsch ve Henry L. Roediger in ilgili düşünceleri.
5 Marcel Proust un Geçmiş Zaman Peşinde yapıtının anlam ve önemi ; Aby Warburg un Nachleben kuramı ve Mnemosyne Atlası
6 Maurice Halbwachs ın Kolektif Bellek anlayışı
7 Jan Assmann ın Kültürel Bellek anlayışı
8 Paul Connerton ve Unutmanın Yedi Çeşiti
9 Pierre Nora ve Lieux de Mémoire
10 Memler
11 Bir bellek kaydı olarak fotoğraf
12 Bir bellek enstrümanı olarak fotoğrafçı
13 Müzeler, kütüphaneler, arşivler ve fotoğrafın işlevselliği
14 İlgili örnekler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Assmann, J. (2015). Kültürel Bellek, Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, (Çev. A Tekin)İstanbul: Ayrıntı
Auge, M. (1999) .Unutma Biçimleri,(Çev. M. Sert), İstanbul: Om
Benjamin, W.(2014). Fotografinin Küçük Tarihi, (Çev.B.Tanyeri), İstanbul: 6.45
Boyer P.(Ed.), Wertsch J. (Ed.) (2015). Zihinde ve Kültürde Bellek, (Çev: Y.A. Dalar), İstanbul, İş Bankası
Connerton, P. (2014).Toplumlar Nasıl Anımsar, (Çev.A.Şenel), İstanbul:Ayrıntı
Connerton ,P. (2008). Seven types of forgetting. Memory Studies 1; 59-71 DOI: 10.1177/1750698007083889
Didi-Huberman, G.(2002). L image Survivante, Paris: Les Editions de Minuit
Ernst W. (2013). Digital Memory and the Archive, University of Minnesota Press
Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory, (Trans. L. Coser), London: University of Chicago Press
Halbwachs, M. (2016). Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, ( Çev.B. Uçar), Ankara: Heretik
Kesal, E.&Rıza. E. (2016). Zamanın İzinde, İstanbul: Ayrıntı
Niemeyer, K. (Ed.) (2014). Media and Nostalgia, Palgrave Macmillan
Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları, (Çev.M.E.Özcan), İstanbul:Dost
Proust, M. (1989). Geçmiş Zamanın Peşinde I Swann ların Semtinden, (Çev. Y.K. Karaosmanoğlu),
İstanbul: M.E.B.
Shifman, L.(2014). Memes in Digital Culture, Cambridge, London: MIT.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sanal ve gerçek kütüphanede araştırma,beyin fırtınası,zihinsel ve kavramsal haritalandırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 QZ Quiz
3 PRJ Proje
4 DKL DerseKatılım
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + QZ * 0.10 +PRJ * 0.60 + DKL * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

simber.atay@gmail.com
tel:90 232 412 29 231

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba :12:00 - 13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Proje Hazırlama 1 45 45
Kitap Okuma 1 50 50
Vize Sınavı 1 3 3
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15444
ÖK.2445
ÖK.335
ÖK.45445
ÖK.543