DERS ADI

: MÜZİĞİN GELİŞİM PSİKOLOJİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5056 MÜZİĞİN GELİŞİM PSİKOLOJİSİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ELİF TEKİN GÜRGEN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu derste henüz yeterince keşfedilmemiş olan, istemli ya da istemsiz bireyin gündelik hayatında çok büyük yer kaplayan ve dünyanın en geniş endüstri alanlarından biri olan müziğin psikolojik etkileri kuramsal ve yöntemsel olarak tartışılacaktır . Bu dersin amacı, müziksel gelişimin arkaplanında yatan etkenler nelerdir Yetenek nedir Müziği nasıl öğreniyoruz gibi hala tam olarak keşfedilmemiş, merak uyandıran sorulara cevap aramak ve var olan araştırmaları inceleyerek müziğin insan yaşamındaki önemini keşfetmeye yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. İnsanların veya insan topluluklarının müziği nasıl anlamlandırdığına ilişkin müzik psikolojisi araştırmalarının işaret ettiği temel durumları tanımlayabilme, açıklayabilme.
2   2. Müzik psikolojisi çalışmalarında kullanılan yöntem ve yaklaşımları bilmek, bu yöntemlerin sınırlılıklarını ve gelecekteki potansiyellerinin farkında olmak.
3   3. Müzik psikolojisi alanındaki kuram ve modellerin zaman içinde nasıl evrildiğini anlatabilmek.
4   comprehend the knowledge and studies on psychology of music with critical view.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Müziksel Gelişim Psikolojisi Temel kavramlar ve yaklaşımlar ele alınacaktır
2 Müzik potansiyeli, yetenek. Absolute pitch, congenital amusia gibi müzik yeteneğini ilgilendiren kavramlar, genler, çevre, beyin ve davranış bağlamında tartışılacaktır.
3 Müziğin beyin gelişimine etkisi Yeni doğan bebeklerle( infants) yapılmış çalışmalar ve bu çalışmalarda kullanılan yöntemler üzerinde tartışılacaktır
4 Formal ve Informal öğrenme Okul ve okul dışı müziksel öğrenme ve bunların karşılıklı etkileşimleri tartışılacaktır.
5 Müziksel öğrenme Müziksel öğrenme-öğretme yöntem ve yaklaşımları (Orff, Kodaly vb.) ele alınacaktır
6 Müziksel gelişmede okul öncesi ve okul dönemi
7 Müziksel gelişmede yetişkinlik dönemi
8 Müziksel gelişmede ebeveynin rolü
9 Arasınav
10 Ödev Sunumları
11 Ödev Sunumları
12 Ödev Sunumları
13 final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Deutsch, D. (Ed.). (2013). Psychology of music. Elsevier.
Folkestad, G. (2006). Formal and informal learning situations or practices vs formal and informal ways of learning. British journal of music education, 23 (2) 135-145.
Folkestad, G. (2005). Here, there and everywhere: music education research in a globalised world. Music education research, 7(3), 279-287.
Gürgen, E. T. (2016). Musical preference and music education: Musical preferences of Turkish university students and their levels in genre identification. International Journal of Music Education, 34(4), 459-471.
Gürgen, E.T. (2018). Piyano öğrenme sürecinde ebeveyn katılımı: Özerklik desteği. Journal of International Social Research, 11(61).
Hallam, S., Cross, I., & Thaut, M. (Eds.). (2011). Oxford handbook of music psychology. Oxford University Press.
Hargreaves, D. J. (1986). The developmental psychology of music. Cambridge University Press.
Lehmann, A.C., Sloboda, J. A. Woody, R. H. (2007). Psychology for musicians: Understanding and acquiring the skills, Oxford: Oxford
Levitin, D. J. (2015). Müziğin etkisindeki beyin: Bir saplantının bilimsel incelemesi. İstanbul: Pegasus yayınları.
McPherson, G. E. (2009). The role of parents in children s musical development, Psychology of Music, 37(1),91-110.
McPherson, G.E., & Davidson, J.W. (2002). Musical practice: Mother and child interactions during the first year of learning an instrument. Music Education Research, 4(1), 141-156.
North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. NewYork: Oxford University Press.
Rentfrow, P. J., & Gosling, S. D. (2003). The do re mi's of everyday life: the structure and personality correlates of music preferences. Journal of personality and social psychology, 84(6), 1236.
Thaut, M., & Hoemberg, V. (Eds.). (2014). Handbook of neurologic music therapy. Oxford University Press (UK).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, müzik psikolojisini ilgilendiren temel kavramlar ve bu alandaki çalışmalarda kullanılan yöntem ve tekniklerini tartışılmasını içerir. Müzik psikolojisi ile ilgili örnek makale, kitap bölümü gibi metinlerin incelenmesinde olgu sunum ve kavram haritalama yöntemi kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + DKL * 0.10 +FN * 0.60
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + DKL * 0.10 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları ve okuma ödevi olarak verilen kaynakları içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse İlişkin Politika ve Kurallar:
1. Derslerin %70 ini katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

elif.tekin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu gün tüm gün

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14433
ÖK.24444333
ÖK.344433
ÖK.444443