DERS ADI

: MÜZİK PSİKOLOJİSİ: TEMEL KAVRAMLAR VE YAKLAŞIMLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5055 MÜZİK PSİKOLOJİSİ: TEMEL KAVRAMLAR VE YAKLAŞIMLAR SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ELİF TEKİN GÜRGEN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu derste henüz yeterince keşfedilmemiş olan, istemli ya da istemsiz bireyin gündelik hayatında çok büyük yer kaplayan ve dünyanın en geniş endüstri alanlarından biri olan müziğin, psikolojik etkileri kuramsal ve yöntemsel olarak tartışılacaktır. Bu dersin amacı, neden müzik dinliyoruz müziği nasıl duyuyor ve algılıyoruz Bazı müzikleri neden diğerlerinden daha çok seviyoruz Müzik tercihlerimiz, müziği nasıl, nerede, ne zaman ve kiminle dinlediğimize göre değişiyor mu Müziğin neden duygular üzerinde etkileri vardır gibi merak uyandıran sorulara cevap aramak ve var olan araştırmaları inceleyerek müziğin gündelik yaşamdaki önemini keşfetmeye yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsanların veya insan topluluklarının müziği nasıl anlamlandırdığına ilişkin müzik psikolojisi araştırmalarının işaret ettiği temel durumları tanımlayabilme, açıklayabilme.
2   Müzik psikolojisi çalışmalarında kullanılan yöntem ve yaklaşımları bilmek, bu yöntemlerin sınırlılıklarını ve gelecekteki potansiyellerinin farkında olmak.
3   Müzik psikolojisi alanındaki kuram ve modellerin zaman içinde nasıl evrildiğini anlatabilmek.
4   Müzik psikolojisi alanında yapılan çalışmaları, bilgi birikimlerini eleştirel bir gözle kavrayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Tarihsel perspektifte psikoloji ve müzik psikolojisi alanlarına bakış. Müzik psikolojisinin müzikoloji alanındaki yeri.
2 Müzikte zihin ve beyin. Bilişsel sinir bilimin (cognitive neuroscience) alt alanları olan nöroloji, nöro fizyoloji ve nöropsikoloji gibi disiplinlerin müzik psikolojisi ile etkileşimi tartışılacaktır.
3 Günümüzde bir araştırma alanı olarak müzik psikolojisi. Bu alanın ilgilendiği kavramlar ve uyguladığı yöntemler üzerinde durulacaktır.
4 Müzik algılaması: Müzikte perde, gürlük, tını vs. Müzikte ses yüksekliği, ezgi, ritim, ölçü ve tempo gibi müziksel unsurların insan beyni tarafından nasıl algılandığı, bilişsel psikoloji kuramları (Gestalt vb.) üzerinden tartışılacaktır. Ayrıca matematiksel, psikoakustik ve biyolojik açıklamalara değinilecektir.
5 Müzik ve duygular Müziksel duygulanım ile ilgili kategorisel ve boyutsal yaklaşımlar ele alınacaktır.
6 Müzik tercihleri Müzik tercihlerini belirlemeye yarayan testler ve bu testlerin kullanıldığı çalışmalar incelenecektir.
7 Müzik tercihleri: Müziksel aşinalık ve karmaşıklık Karmaşıklık ve aşinalığın müzik tercihleri üzerindeki etkileri Ters-U modeli üzerinden incelenecektir
8 Demografik özelliklere göre müzik tercihleri Yaş, cinsiyet, eğitim, sosyo kültürel düzey vb. değişkenlerin müzik tercihleri üzerinde etkileri tartışılacaktır.
9 Müziksel özelliklere göre müzik tercihleri Wundt, Berlyne, Martindale ve Moore'un modelleri üzerinden müzik tercihlerine bakış. Karmaşıklık ve aşinalık kavramları Ters-U modeli üzerinden incelenecektir
10 Müzik dinleme ortamlarına göre müzik tercihleri Koneckni'nin modeli üzerinden müzik tercihleri incelenektir.
11 Kişilik özelliklerine göre müzik tercihleri Kişilik özelliklerinin müzikal aidiyetle ilişkisi, Rentfrow'un beş boyutlu modeli üzerinden tartışılacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları
14 Dönem ödevi sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Ana kaynaklar:
Deutsch, D. (Ed.). (2013). Psychology of music. Elsevier.
Gürgen, E. T. (2016). Musical preference and music education: Musical preferences of Turkish university students and their levels in genre identification. International Journal of Music Education, 34(4), 459-471.
Gürgen, E. T. (2016). Music Listening Situations and Musical Preference of the Students at the Faculty of Fine Arts in Everyday Life: A Case of Dokuz Eylul University. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(2).
Gürgen, E. T. (2016). Social and emotional function of music listening: Reasons for listening to music. Eurasian Journal of Educational Research, 16(66), 229-242.
Grekow, J. (2018). From Content-based Music Emotion Recognition to Emotion Maps of Musical Pieces. Poland: Springer International Publishing.
Hallam, S., Cross, I., & Thaut, M. (Eds.). (2011). Oxford handbook of music psychology. Oxford University Press.
Harper-Scott, J. P. E., & Samson, J. (Eds.). (2009). An introduction to music studies. Cambridge University Press.
King, E., & Prior, H. M. (Eds.). (2016). Music and familiarity: listening, musicology and performance. Routledge.
Levitin, D. J. (2006). This is your brain on music: The science of a human obsession. New York: Penguin.
Levitin, D. J. (2015). Müziğin etkisindeki beyin: Bir saplantının bilimsel incelemesi. İstanbul: Pegasus yayınları.
North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. NewYork: Oxford University Press.
Rentfrow, P. J., & Gosling, S. D. (2003). The do re mi's of everyday life: the structure and personality correlates of music preferences. Journal of personality and social psychology, 84(6), 1236.
Rentfrow, P. J., Goldberg, L. R., & Levitin, D. J. (2011). The structure of musical preferences: a five-factor model. Journal of personality and social psychology, 100(6), 1139.
Tan, S. L., Pfordresher, P., & Harré, R. (2010). Psychology of music: From sound to significance. Routledge.
Tekman, H. G. (2009). Music preferences as signs of who we are-Personality and social factors. In ESCOM 2009: 7th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music.
Manav, Ö., & Nemutlu, M. (2011). Müzikte alımlama. İstanbul:Pan Yayıncılık.
North, A. C., Hargreaves, D. J., & Hargreaves, J. J. (2004). Uses of music in everyday life. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 22 (1), 41-77.
North, A. C., Hargreaves, D. J., & O'Neil, S. A. (2000). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology,70, 255- 272.

Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel örnekleri içeren ders gereci.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, müzik psikolojisini ilgilendiren temel kavramlar ve bu alandaki çalışmalarda kullanılan yöntem ve tekniklerin tartışılmasını içerir. Müzik psikolojisi ile ilgili örnek makale, kitap bölümü gibi metinlerin incelenmesinde olgu sunum ve kavram haritalama yöntemi kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasına dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse İlişkin Politika ve Kurallar:
1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

elif.tekin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu gün tüm gün

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Ödev Hazırlama 1 12 12
Sunum Hazırlama 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 12 12
Proje Hazırlama 1 18 18
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.123213211111111
ÖK.233333221111111
ÖK.333333221111111
ÖK.433333321111321