DERS ADI

: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EBE 5539 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Eğitim Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SUAT TÜRKOGUZ

Dersi Alan Birimler

Eğitim Programları ve Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans
Özel Eğitim Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Çevre Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Eğitim Programları ve Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrenciler bu derste bilim, bilimsel yöntem araştırma, değişken ve ölçme gibi kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlayacaklardır. İlgili terimleri doğru olarak kullanacaklardır. Eğitim alanında geçerlik ve güvenilirlik derecesi yüksek ölçmelerin nasıl yapılacağını öğreneceklerdir. Öğrenciler konularına uygun örnekleme yapabilecekler. Öğrenciler araştırma problemini ve alt problemleri yazabilecekler ve hipotezlere uygun istatistiksel analiz yöntemini seçebilecekler, bilimsel yayınlarda etik ilkelerini öğreneceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Temel kavramlar ve bilimsel yöntem bilgisi
2   Araştırma problemi ve alt problemleri/denenceleri formüle edebilime
3   Hipotez test edebilme
4   Örneklem seçebilme
5   Araştırma önerisi yazabilme
6   Akademik tutum geliştirebilme
7   Bilimsel araştırma oluşturabileceğine inanma
8   Araştırma projesi uygulayabilme
9   Bilimsel araştırmada etik kurallarını uygulama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim ve bilimsel yöntem: Bilimsel düşüncenin doğuşu. bilimsel yöntem ve araştırma. Bilimsel yöntemin aşamaları. Bilimin özellikleri ve işlevleri. Bilimsel tutum ve ilgili davranışsal özellikler.
2 Eğitimde ölçme ve değerlendirme: Değişkenler: Sürekli ve süreksiz değişkenler. Bağımlı ve bağımsız değişkenler. Ölçekler: Sınıflamalı ölçek, sıralamalı ölçek, eşit aralıklı ölçek ve oranlı ölçek.Ölçeklerle yapılabilecek matematik hesaplamalar. Ölçeklere uygun istatistiksel teknikler. Ölçme hataları
3 Veri ve veri toplama. Eğitimde kullanılan ölçme araçları. Başarı testleri, anketler, ölçekler.
4 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik: Testlerin, anketlerin ve ölçeklerin güvenirliği ve güvenirlik katsayısının hesaplanması. Kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, yordama geçerliği ve yapı geçerliği
5 Araştırma problem ve alt problemleri/hipotezleri: Araştırmaların kuramsal dayanağı ve gerekçesi, araştırma problem ve alt problemleri. Araştırma problemi, araştırmanın amacı ve önemi aralarındaki farklar. Araştırmaların sınırlılıkları, sayıtlıları ve tanımları.
6 Araştırma problem ve alt problemleri/hipotezleri: Araştırmaların kuramsal dayanağı ve gerekçesi, araştırma problem ve alt problemleri. Araştırma problemi, araştırmanın amacı ve önemi aralarındaki farklar. Araştırmaların sınırlılıkları, sayıtlıları ve tanımları.
7 İlgili Araştırmalar: İlgili araştırmaların seçimi ve sunumu-1
8 İlgili Araştırmalar: İlgili araştırmaların seçimi ve sunumu-2
9 Araştırma çeşitleri ve modelleri: Betimsel araştırmalar, deneysel araştırmalar. Araştırmalarda iç ve dış geçerlik.
10 Yöntem: Evren/örneklem ve örnekleme teknikleri. Eğitimde veri toplama teknikleri (Başarı testleri, anketleri ölçekler, belgeler, ulusal istatistikler)
11 İstatistiksel analiz teknikleri
12 Bulgular ve yorum. Bulguların sunulması ve yorumlanması, bulguların yazılmasında ve tablo halinde sunulmasında uyulacak kurallar. Özet sonuç ve öneriler. Araştırma raporu yazarken uyulacak kurallar. Kaynak verme ve kaynakça yazımı.
13 Bilimsel Yayınlarla İlgili Etik Konular
14 Bilimsel Yayınlarla İlgili Etik Konular
15 Yıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Balcı, Ali. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Babbie, Earl. (2004) The Practice of Social Research. 10th Edition. USA: Wadsworth/Thomson Inc.
Boumo, Gary D. (1987). A Handbook of Social Science Research, a Practical Guide for Students. New Edition. Revised and Expanded. New York: Oxford University Press.
Büyüköztürk Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Birinci Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık, 2002.
Christensen, Larry B. (2004). Experimantal Methodology. Ninth Edition. USA: Pearson Education. www.ablongman.com
Deobold B. Van Dalen (1973). Understanding Educational Research. An Introduction. Third Edition. McGraw-Hill Company,
Kaptan, Saim. (1982) Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri. Ankara: Rehber Yayınevi.
Karasar, Niyazi. (1982). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Bahçelievler.
Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
Erdem, A. (2007a). Bilim, araştırma ve etik, Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, 64 (2), 47-53.
Erdem, A. R. (2007b). Öğretim Üyesinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sorumluluğu ve Bu Sorumluluğun Gerektirdiği Mesleki Etik,
Akademik Dizayn Dergisi, 1 (2), 77 81.
Erdoğan, M. (2006). Bilimsel Makale Yazma Etiği: Eleştirel Gözlemler. In K. Karakütük (Ed), Sosyal bilimlerde süreli
yayıncılık-1. Ulusal kurultay bildirileri (ss: 95-97), Ankara.
Güriz, A., & Öztürk, O. (2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Yayınları.
Tezbaşaran, A. Ata. (1976) Likert Tipi Ölçek Geliştirme.Türk Psikologlar Derneği.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap yöntemi. Tartışma, beyin fırtınası, seminer ve derste sözlü olarak, ödevlerle yazılı olarak uygulamalı çalışma. Dönüt ve düzeltme. Önceki araştırmaların analizi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 ODV Ödev
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 BNS BNS YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ödevleri yarıyıl içi çalışma notuna ve final notuna doğrudan eklenerek değerlendirmeye alınacaktır. Sınav tarihleri ders planında belirtilecektir. Sınav tarihleri kesinleştiğinde, tarihlerde değişiklik yapılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Dönem içi çalışmalara katılım ve yazılı ödevler, dönem sonu final ödevi ve özet rapor sunumu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi, yayınlarda aşırma, intial yapma gibi davranışlar disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar yarıyıl içi çalışma ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suat.turkoguz@deu.edu.tr
ercan.akpinar@deu.edu.tr
suha.yılmaz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı-16:00; Perşembe 16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Proje Ödevi 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14445543444
ÖK.24445545444
ÖK.34445544444
ÖK.44445555444
ÖK.54445555554
ÖK.64445555554
ÖK.74445555554
ÖK.84445555454
ÖK.94445555454