DERS ADI

: Araştırmalarda İstatistiksel Analizler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EBE 6012 Araştırmalarda İstatistiksel Analizler SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Eğitim Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ALİ AKSU

Dersi Alan Birimler

Eğitim Teknolojileri Doktora
Coğrafya Öğretmenliği Doktora
Resim - İş Öğretmenliği Doktora
Eğitim Teknolojileri Doktora
Eğitim Programları ve Öğretim Doktora
İngilizce Öğretmenliği Doktora
Fransızca Öğretmenliği Doktora
Sınıf Öğretmenliği Doktora
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Doktora
Matematik Öğretmenliği Doktora
Kimya Öğretmenliği Doktora
Tarih Öğretmenliği Doktora
Fizik Öğretmenliği Doktora
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Doktora
Müzik Öğretmenliği Doktora
Eğitim Yönetimi ve Deneticiliği Doktora
Fen Bilgisi Öğretmenliği Doktora
Biyoloji Öğretmenliği Doktora
Özel Eğitim Doktora
Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu ders sürecinde öğrenciler, bilimsel araştırmalarda istatistikle ilgili temel kavramları ve teknikleri tanıma ve kullanmaya ilişkin kazanımlar elde edeceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel Araştırmalarda istatistiksel yöntemlerin önemini kavrayabilme.
2   Temel istatistik bilgisi.
3   İstatistiksel ölçüleri tanıyabilme ve kullanabilme
4   İstatistik paket programlarını kullanabilme.
5   Bilimsel araştırmalarında uygun istatistiksel teknikleri seçebilme.
6   İstatistiksel çözümleme tekniklerinden elde edilen bulguları çizelgelerde gösterebilme.
7   Bilimsel araştırmalarında kullanılan istatistiksel tekniklerden elde edilen bulguları yorumlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İstatistik ve Araştırma: Temel Kavramlar (değişken, evren, örneklem, vb) Yığılma, dağılma ve ilişki ölçülerine genel bakış.
2 İstatistikte Bilgisayar kullanımı ve uygulamalar: SPSS (veri girişi, program işletim sistemi)
3 İstatistiksel Ölçüler: İlişki Ölçüleri (basit ve kısmi korelasyon)
4 İstatistiksel Ölçüler: İlişki Ölçüleri (basit doğrusal regrasyon analizi)
5 Testlerin geçerlik ve güvenirlik analizlerinde kullanılan bazı istatistikler.
6 Yapısal eşitlik modeli: Doğrulayıcı Faktör Analizi (LISREL paket programı)
7 Ortalamalar Arası Farkların Test Edilmesi: T Testleri
8 Ortalamalar Arası Farkların Test Edilmesi: T Testleri
9 Ortalamalar Arası Farkların Test Edilmesi: F Testleri (iki faktörlü anova)
10 Ortalamalar Arası Farkların Test Edilmesi: F Testleri (karışık ölçümler için iki faktörlü anova)
11 Tek faktörlü kovaryans analizi
12 Ortalamalar Arası Farkların Test Edilmesi: Post-Hoc Çoklu Karşılaştırma Testleri
13 Parametrik Olmayan Testler: Ki-Kare, U, KR ve Wilcoxson Testleri
14 Bilgisayar Paket Programları çıktılarının raporlaştırılması.
15 Yıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Büyüköztürk, Ş.; Ö. Ç. Bökeoğlu; N. Köklü (2009) Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
2. Büyüköztürk, Ş. (2010) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
3. Tan, Ş. (2008) Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: PEGEM Yayınevi
4. Tekin, V. N. (2006) İstatistiğe Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
5. Kaptan, S. (1993). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara.
6. Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi (7. Basım). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
7. Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel yayın dağıtım

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tartışma, grup çalışması, anlatım, soru-yanıt, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ödevleri yarıyıl içi çalışma notuna ve final notuna doğrudan eklenerek değerlendirmeye alınacaktır. Sınav tarihleri ders planında belirtilecektir. Sınav tarihleri kesinleştiğinde, tarihlerde değişiklik yapılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Çoktan seçmeli testler, yazılı sınavlar, ödev, rapor hazırlama

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi, yayınlarda aşırma, intial yapma gibi davranışlar disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar, yarıyıl içi çalışma notlarına ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.aksu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

hafta içi çalışma saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 2 15 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Ödev Hazırlama 1 5 5
Proje Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 8 8
Proje Ödevi 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.655
ÖK.755