DERS ADI

: Mühendislikte Yıkımsal Hatalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ISG 5034 Mühendislikte Yıkımsal Hatalar SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SEZAİ ŞEN

Dersi Alan Birimler

İş Sağlığı ve Güvenliği Doktora
İş Sağlığı ve Güvenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Birçok iş sağlığı ve güvenliği yasası gerçekleşen büyük felaketlerden sonra çıkmıştır. Bu durum, iş sağlığı ve güvenliği eğitimini gerçekleşen yıkımsal hatalar sonucunda aldığımızı göstermektedir. Halbuki yapılan hatalardan gerekli dersleri almak ve öğrendiklerimizi başka kazalar olmadan, önlem olarak uygulamak gerekmektedir. Bu ders kapsamında farklı mühendislik branşlarını ilgilendiren farklı yıkımsal mühendislik hataları, nedeni, sonucu, önlenmesi için neler yapılması gerektiği ve alınması gereken önlemler açısından değerlendirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hatalardan ders çıkarmak
2   Farklı mühendislik alanlarındaki hata tanımlarını algılamak
3   Mühendislikte yıkımsal hata kavramını değerlendirmek
4   Mühendislik uygulamalarında insan hatasının yerini belirlemek
5   Basit hataların yıkımsal sonuçlar doğrabileceğinin farkına varmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yıkımsal hata ne demektir
2 Mühendislikte yıkımsal hataların sınıflandırılması
3 Köprü, baraj ve santral faciaları
4 Taşımacılık (uçak, tren, zeplin, vd.) faciaları
5 İnşaat sektöründe yaşanan diğer facialar
6 Sunum ödevleri
7 Madencilik kazaları
8 Madencilik kazaları
9 Kimyasal ve nükleer facialar
10 Bilgisayar hatası kaynaklı facialar
11 Uzay yolculuğu faciaları
12 Sunum ödevleri
13 Hatalardan ders çıkartmak
14 Hatalardan ders çıkartmak

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Catastrophic Engineering Failures (2013), IDC Technologies and EIT
2. Soma Coal Mine Disaster Information Report (2014), Aksoğan, P. et al., Greenpeace.
Referanslar:
1. http://engineeringfailures.org/ (2015)
2. Learning from Disasters (2009), Haiko Van Der Voort & Hans De Bruijn, IEEE Technology And Society Magazine, Fall, 29-36.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sınıf içi ders anlatımı, öğrenci sunumları ve uygulama örnekleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 +YSS * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirmesi 2 sunum ve 1 final sınavından oluşmaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Sunum 1: ÖÇ 1 ve ÖÇ2 yi
Sunum 2: ÖÇ3 ve ÖÇ4 ü
Final: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4 ve ÖÇ 5 i
değerlendirmek amacıyla kullanılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Sezai ŞEN

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi-Salı 15:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Sunum Hazırlama 2 25 50
Final Sınavı 1 4 4
Diğer Kısa Sınav 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.15545
ÖK.2455
ÖK.3544545
ÖK.44
ÖK.5455