DERS ADI

: Faz Geçişleri ve Kritik Olaylar - I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PHY 5101 Faz Geçişleri ve Kritik Olaylar - I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜL GÜLPINAR

Dersi Alan Birimler

Nanobilim ve Nanomühendislik Doktora
Nanobilim ve Nanomühendislik Yüksek Lisans
Fizik Yüksek Lisans
Fizik Doktora
Nanobilim ve Nanomühendislik Bütünleşik Doktora

Dersin Amacı

Bu derse ait içerik klasik istatistik mekaniğin Gibbs topluluk kuramını ve kuramın termodinamik ve faz geçişlerinin çağdaş kuramı ve kritik olaylar ile bağlantısını vermeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla kritik üsteller, evrensellik ve ölçekleme kavramları tanıtılacak ve bu kavramların ideal gaz, akışkanların ortalama alan betimlemesi (van der Waals gazı), ferromıknatıslar and Ising örgü spin modeli gibi sistemlere uygulamaları öğretilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Faz Geçişleri ve Kritik Olaylara ilişkin temel yöntem ve kavramları kavrayabilme
2   İstatistiksel mekanik sistemlerin denge termodinamik özelliklerini hesaplayabilme
3   Bu ve diğer ilgili alanlarda daha ileri çalışmaları yapabilmek için temel edinme
4   Bu alanda belirlenebilecek bir açık probleme ait literatür taraması yapabilme
5   Araştırma sonunda elde edilen bilgileri sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kritik Olaylara Giriş
2 Klasik ve kuantum mekaniksel kritik olaylar sergileyen deneysel sistemler
3 Fazlar,birinci dereceden faz geçişlerinin fenomenolojisi
4 Spin sistemlerinde kritiklik
5 Klasik alan teorileride kritiklik
6 Landau kuramı, düzen parameterleri, Spontan simetri kırılması
7 Ising modelinin naif ve yapısal ortalama alan kuramları
8 Ara Sınav I
9 Kritik davranış, Ölçekleme, Kritik Üsteller, Kritik Üsteller arasındaki ilişkiler
10 Ising modelinin ortalama alan kritik üstelleri
11 BEG Modeli ve üçlü kritik nokta
12 BEG modelinin naif ve yapısal ortalama alan kuramları
13 Global faz diyagramı
14 Ara Sınav II

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Pathria R.K. (2001), Statistical Mechanics, Second Edition, Butterworth-
Heinemann ,Oxford.
Kaynaklar:
1. P. M. Chaikin, and T. C. Lubensky, Principles of Condensed Matter Physics,Cambridge University Press, (2000).
2. L.D. Landau ,E.M. Lifshitz, Statistical Physics, Third Edition, Part 1: Volume 5 (Course of Theoretical Physics, Volume 5), Butterworth-Heinemann, Oxford (1980).
3. K. Huang, Statistical Mechanics, Wiley, (1987).
4. J.M. Yeomans, Statistical Mechanics of Phase Transitions (Oxford Science Publications), Oxford University Press, USA (1992).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Anlatım Yöntemi
2. Soru-Yanıt Tekniği
3. Tartışma Yöntemi
4. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS 1 ARASINAV 1
2 ARS 2 ARASINAV 2
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS1 * 0.25 + ARS2 * 0.25 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS1 * 0.25 + ARS2 * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


1. Öğrencilerin ara sınav ve ödevleri dönem içi başarıları olarak alınır.
2. Dönem sonu klasik sınavı, dönem içi başarıya eklenerek, öğrencinin başarısı saptanacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınavlara katılmayan ve ödevleri düzenli yapmayan öğrenciler, final sınavına alınmazlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gul.gulpinar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba ve Cuma günleri saat 11: 00 - 12: 00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize sınavına hazırlık 2 10 20
Final sınavına hazırlık 1 15 15
Ödev hazırlama 12 4 48
Ara sınav 2 2 4
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 177

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.14333334
ÖK.24333334
ÖK.34333334
ÖK.44333334
ÖK.54333334