DERS ADI

: Çamur İşleme ve Bertaraf Sistemlerinin Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ENV 5038 Çamur İşleme ve Bertaraf Sistemlerinin Tasarımı SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. AYŞE FİLİBELİ

Dersi Alan Birimler

Çevre Bilimleri Yüksek Lisans
Çevre Mühendisliği Doktora
Çevre Teknolojisi Yüksek Lisans
Çevre Mühendisliği Yüksek Lisans
Çevre Bilimleri Doktora
Çevre Teknolojisi Doktora

Dersin Amacı

Atıksu arıtımı sırasında çeşitli kademelerde oluşan arıtma çamurları, arıtma maliyetlerinin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Dersin amacı, arıtma tesislerinde oluşan bu çamurların çevre kriterleriyle uyumlu olarak işlenmesi için akım şemaları oluşturulması, çamur işleme proseslerin tasarımının yapılması ve nihai bertaraf etme alternatiflerinin tartışılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arıtma çamurlarının fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini tanımlayabilme
2   Arıtma çamurları yönetiminde temel tasarım elementlerinin tanımlayabilme ve çamur kaynaklarını belirleyebilme
3   Atıksu arıtma tesislerinde daha iyi ve etkili çamur işlenmesine yönelik proseslere karar verebilme
4   Çamur işleme proseslerini tasarlayabilme
5   Çamur bertaraf etme alternatiflerini tanımlayabilme
6   Çamurun yararlı kullanım alanını belirleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtılması, Arıtma Çamuru Karakteristikleri
2 Arıtma Çamurlarının Reolojik Özellikleri
3 Arıtma Üniteleri için Katı madde dengelerinin hazırlanması
4 Arıtma Çamurlarının Pompajı
5 Arıtma Çamurlarına Uygulanan Ön İşlemler
6 Yoğunlaştırma Ünitelerinin Tasarımı
7 Stabilizasyon Ünitelerinin Tasarımı
8 I. Vize
9 Çamur Şartlandırma Prosesleri
10 Çamur Susuzlaştırma Ünitelerinin Tasarımı
11 Arıtma Çamurlarının Termal Yöntemlerle İşlenmesi
12 Arıtma Çamurlarının Nihai Olarak Bertaraf Edilmesi ve Yararlı Kullanım Alternatifleri
13 Yasal Mevzuat
14 II. Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Treatment and Disposal of Wastewater Sludges,P. A. Vesilind, Ann Arbor Science,
Michigan,1979.
2. Arıtma Çamurlarının İşlenmesi, Ayse Filibeli, Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik
Fakültesi Yayınları, 975-441-117-4, İzmir,1996.
3. Sludge into Biosolids-Processing, Disposal and Utilization, L. Spinosa,P. A.
Vesilind, , IWA Publishing, London, 2001
4. Metcalf & Eddy, "Wastewater Engineering-Treatment, Disposal, Reuse", McGraw Hill
International Editions, 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bilimsel tartışma, ders sunumları, ödev ve problemler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 ARS 1 ARASINAV 1
3 ARS 2 ARASINAV 2
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 DKT DERSE KATILIM
6 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.15 + ARS 1 * 0.175 +ARS 2 * 0.175 + YSS * 0.40 + DKT * 0.10
7 BUT BÜTÜNLEME
8 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.15 + ARS 1 * 0.175 + ARS 2 * 0.175 + BUT * 0.40 + DKT * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

2 arasınav, ödevlerle derse aktif katılım sağlama ve final sınavına göre değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

I. Vize (%25) + II. Vize (%25) + Final (%50)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Ayşe Filibeli, Çevre Mühendisliği Bölümü, A323 nolu oda Tel:232-3017117
Prof.Dr. Azize Ayol, Çevre Mühendisliği Bölümü, A326 nolu oda Tel:232-3017140

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Prof.Dr. Ayşe Filibeli: Pazartesi 5-6. saatler, Salı 3-4. saatler
Prof.Dr. Azize Ayol, Çarşamba 5-6-7-8. saatler

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 2 8 16
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Kitap Okuma 4 4 16
Teknik Gezi 2 3 6
Final Sınavı 1 10 10
Vize Sınavı 2 6 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.11111111
ÖK.21111111
ÖK.31111111
ÖK.411111111
ÖK.511111111
ÖK.611111111