DERS ADI

: Fiziksel Çevrede Çocuk Araştırmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5184 Fiziksel Çevrede Çocuk Araştırmaları SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÖZDE EKŞİOĞLU ÇETİNTAHRA

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Çocuğun her ölçekteki mekanda sergilediği davranışlarında, demografik, gelişimsel, sosyal, kültürel ve ekonomik değişkenler kadar fiziksel çevre değişkenlerinin de etkili olduğu bilinmektedir. Çocuğun yetişkinlerden farklı olarak mekanı algıladığı ve bu algı doğrultusunda mekandan aldığı mesaja yönelik bir davranış sergilediği göz önünde bulundurulduğunda, çocuk kullanıcılara yönelik tasarlanacak mekanların özelliklerinin yetişkin kullanıcılara yönelik mekan özelliklerinden farklı olması gerekebilmektedir. Bu ders kapsamında, kentsel mekan kullanıcılarının önemli bir kesimini oluşturan çocukların, mekanı nasıl algıladığının, mekan algısı doğrultusunda mekanda nasıl davranışlar sergilediğinin, bir başka ifadeyle çocukların mekanı kullanma biçiminin kentsel tasarım ölçeğindeki fiziksel çevreye ilişkin değişkenlerden ne düzeyde etkilendiği tartışılarak bu tartışmalara ilişkin değerlendirmelerin, ampirik bir araştırma ile ölçümlenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, çocuk gelişimi ve çocuk-mekan arasındaki etkileşime ilişkin kuramları ve çocuk davranışlarını etkileyen değişkenleri tanımlayabilecek,
2   Dünya dan ve Türkiye den örneklerle çocuk mekanlarına ilişkin uygulamaları karşılaştırabilecek,
3   Çocukların mekanı kullanmasında etkili olan kentsel tasarım ölçeğindeki fiziksel çevre niteliklerini yorumlayabilecek,
4   Çocukların mekan algısını belirlemede kullanılan yöntemleri değerlendirebilecek,
5   Çocuk mekanları konusunda ampirik bir araştırma tasarlayabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çocuk gelişim kuramları
2 Çocuk-mekan etkileşim üzerine kuramlar
3 Çocuk hakları ve çocuk mekanları Dünya dan ve Türkiye den örnekler
4 Çocuğun davranışlarını etkileyen fiziksel çevre değişkenleri
5 Çocuğun davranışlarını etkileyen algısal değişkenler
6 Çocuklarda mekan algısını ölçme yöntemleri
7 Ödev konularına ilişkin literatür tartışmaları
8 Ödev teslimi
9 Ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulaması
10 Ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulaması
11 Ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulaması
12 Ödev sunumu
13 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazımı
14 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32 (7), 513-531.
Hart, R. (1979). Children's experience of place. Oxford, England: Irvington.
Heft, H. (1988). Affordances of children s environments: A functional approach to environmental description. CHildren s Environments Quarterly, 5 (3), 29-37.
Gür, Ş.Ö. ve Zorlu, T. (2002). Çocuk Mekanları. Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul.
Ekşioğlu Çetintahra, G. (2015). Kentsel Alanda Fiziksel Çevrenin Çocukların Fiziksel Aktivitesi Üzerindeki Etkisi. DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
Ekşioğlu Çetintahra, G. ve Çubukçu, E. (2018). Çocuklar okula yürüyerek gidebilir mi Yapı
Dergisi, 434, 48-55. Araştırma Makelesi, DAAI.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar, okumalar ve tartışmalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Öğrenciler ders içeriğine ilişkin ödevler hazırlayacak ve bireysel olarak sunacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 RAP RAPOR
2 SUN SUNUM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU RAP * 0.25 + SUN * 0.25 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU RAP * 0.25 + SUN * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama ve karşılaştırma ödev teslimi ile ölçülmektedir.
Yorumlama ve değerlendirme ödev sunumu; tasarlama final sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, ilk haftadan öğrencilere sunulacak olan okuma listesi ve konferans sunumlar ile tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gozde.eksioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 10 40
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 40 40
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.4111
ÖK.5111