DERS ADI

: Akuatik Ekosistemlerde Ekometrik Analiz

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CDK 6002 Akuatik Ekosistemlerde Ekometrik Analiz SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ EYÜP MÜMTAZ TIRAŞIN

Dersi Alan Birimler

Canlı Deniz Kaynakları Doktora
Canlı Deniz Kaynakları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders, sucul ekosistemlerde yapılacak biyolojik araştırmalar için örnekleme ilkeleri, laboratuvar ve arazi deneylerinin tasarımı, toplanan verilerle uygulanabilecek istatistiksel analizler ve analiz sonuçlarının yorumlanması gibi konuları kapsamaktadır. Sucul ekosistemlerde tür çeşitliliği, düzenlilik, zenginlik kavramlarının ölçülmesi konuları da derste işlenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sucul ekosistemlerdeki biyolojik ve çevresel verilerin çeşitlilik ve zenginliğini tanımak.
2   Sucul ekosistemlere yönelik araştırmaların istatiksel analiz ve örnekleme tasarımı gerektirdiğini tanımak.
3   İstatistiksel hipotezler önerebilmek ve temel deneyler ve araştırma çalışmaları tasarımlamak.
4   Sucul ekosistemlerden biyolojik ve çevresel veri toplayabilmek ve bu verileri istatistiksel analize hazır hale getirmek.
5   Toplanan verileri özetleyecek her türlü temel örneklem istatistiklerini hesaplayabilmek ve yine aynı verileri görselleştirecek uygun grafikler üretebilmek.
6   Tek ve çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerini uygulayarak elde edilen verilerden anlamlı ve geçerli sonuçlar çıkarmak.
7   Kendisinin ve başka araştırıcıların çalışmalarının değerlendirilmesinde istatistiksel bir bakış açısıyla eleştirel bir yaklaşım geliştirmek.
8   Araştırma sonuçlarını tartışmak, yorumlamak ve yayınlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Dersin Tanıtımı. Ders planı, yararlanılacak kitaplar ve diğer kaynakların tanıtılması. Derste işlenecek temel konulara genel bir bakış. Bazı önemli tanımlar.
2 Örnekleme Örnekleme yöntemleri. Örnekleme tasarımları.
3 Deneysel tasarım Laboratuvarda deneysel tasarım. Arazide deneysel tasarım.
4 Bulguların değerlendirilmesi - I Tanımlayıcı istatistikler. Olasılık. Sürekli olasılık dağılımları.
5 Bulguların değerlendirilmesi - II Kesikli olasılık dağılımları. Güvenirlik aralıkları. Hipotez testleri.
6 Bulguların değerlendirilmesi - III Görsel sunumlar. Grafikler.
7 Ara sınav
8 İki veri grubunun karşılaştırılması - I Eşlenik t-testleri. Bağımsız t-testleri. Testlerin gücü ve örneklem büyüklüğü.
9 İki veri grubunun karşılaştırılması - II Wald-Wolfowitz testi. Mann-Whitney U testi. Kolmogorov-Smirnov testi.
10 Çoklu veri grubunun karşılaştırılması ANOVA ve MANOVA
11 Fonksiyonel ilişkiler Basit doğrusal regresyon. Korelasyon.
12 Veri transformasyonları Ekolojik verilerin transformasyonları. Transformasyon çeşitleri.
13 Komünite analizleri - I Tür zenginliği. Çeşitlilik indeksleri. Düzenlilik indeksleri.
14 Komünite analizleri - II Komünite analizlerinde kullanılan bilgisayar programları.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kaynak kitaplar (Uygun bölümleri):

Bakus, G. J. 2007. Quantitative Analysis of Marine Biological Communities: Field Biology and Environment. John Wiley & Sons, New Jersey, ABD.
Koray, T. 1993. Su Ürünleri Araştırmalarında Biyometrik Yöntemler. Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir.

Ek kaynaklar:

Krebs, Charles J. 1998. Ecological Methodology. Addison-Welsey Educational Publishers Inc., California, ABD.
Sokal, R. R. and Rohlf, F. J. 2012. Biometry (4th edition). W. H. Freeman Co., New York, ABD.
Zar, J. H. 2010. Biostatistical Analysis (5th edition). Pearson Prentice-Hall, New Jersey, ABD.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler sınıfta tümüyle interaktif bir formatta yapılmaktadır. Öğretim üyesi ders sırasında öğrencilerin katılımını pekiştirmek için sorular sorar, ortaya konan somut sorunlara çözüm önerileri bekler, farklı yaklaşımları özendirir. Dersler yoğun matematiksel anlatım yerine temel istatistiksel kavramların öğrenciye aktarılmasına ve istatiksel bir düşünce tarzının geliştirilmesine odaklanır. Örnekler olabildiğince gerçek dünyadan seçilir ve öğrencilerin yüksek lisans veya doktora tezlerini hazırlarken karşılaşabilecekleri istatistiksel sorunları içermesine özen gösterilir. Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılımı teşvik edilmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslere düzenli katılım esastır. Öğrenciler devamsızlık nedeniyle katılamadığı derslerde anlatılan konulardan, ödevlerden ve verilen sözlü bilgilerden sorumludurlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd. Doç. Dr. E. Mümtaz TIRAŞIN
DEÜ Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü, İnciraltı - Balçova.
Tel: (232) 2785565 / 165. E-posta: mumtaz.tirasin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Kitap Okuma 12 5 60
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555255
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.4554555
ÖK.5555555
ÖK.6554555
ÖK.7455555
ÖK.8455555