DERS ADI

: Jeofizikte Ters Çözüm Metodu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DJJ 6013 Jeofizikte Ters Çözüm Metodu SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. FAİK ERDENİZ ÖZEL

Dersi Alan Birimler

Deniz Jeolojisi ve Jeofiziği Yüksek Lisans
Deniz Jeolojisi ve Jeofiziği Doktora

Dersin Amacı

Sismik ters çözüm metodu; sıcaklık, petrolojik anomaliler ve akış yönleriyle ilişkili olan sismik hızları ve anizotropik heterojeniteyi göz önüne alacak en etkili yöntem olduğu için son on yıldır yaygın bir hale gelmiştir. Bununla birlikte, sismik ters çözümle ilgilenen farklı alanlar geodinamikler, gravite, jeokimya ve tektonik alanlardır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Deniz jeofiziğinde ters çözüm metodunu öğrenmek.
2   Ters çözümün elde edilmesinde kullanılan dönüşüm işlemleri aşamalarının gerçekleştirilmesi becerisine sahip olmak.
3   Denizlerde bilimsel ve mühendislik amaçlı yer manyetik ve gravite ölçümleri yapmak ve değerlendirme becerisine sahip olmak.
4   Denizlerde yapılan gravite ölçüm haritalarının değerlendirilmesi ve model çalışmalarını yapma becerisine sahip olmak.
5   Başta ülkemizi çevreleyen denizlerdeki kıta sahanlığı olmak üzere dünya denizlerinde, jeolojik ve jeofizik yöntemlerle tüm cansız denizel kaynakları araştırma becerisine sahip olmak.
6   Mevcut donanım, yazılım ve bilişim teknolojilerini kullanarak özgün çalışmalarda bulunma becerisine sahip olmak.
7   ARGE projeleri ile mevcut donanım ve yazılımları geliştirme becerisine sahip olmak.
8   Deniz araştırmaları yapan kurumlarda yetişmiş insan gücü kapasitesine sahip olmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri
2 Olasılık Yoğunluğuna Giriş
3 Hacimsel Olasılıklar
4 Bilgi İçeriği
5 Önemsiz Bilginin Durumu
6 Matris Metodları ve Homojen Tabakaların Matris Metodları
7 Vize Sınavı
8 Sürekli Değişen Ortamların Matris Metodları
9 Lineer ve Non-lineer Problemler
10 En Küçük Kareler Teoremi
11 En Küçük Mutlak Değer
12 Newton- Raphson Metodu
13 Tek Değer Analiz Metodu
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı: Yves Desaubies, Albert Tarantola and Jean Zinn-Justin (Editors);(1988), Oceanographic and geophysical tomography. North-Holland.
2. Ders Sunumları (yardımcı ders materyali olarak)
Ders kitabının tamamlayıcı materyali.
3. Programlar (bölümlerin ihtiyaçlarına göre değişebilir)
Ters çözüm algoritmaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve ders içeriği hakkında görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, veri toplama ile ilgili bilgiler ve örnek veri analizlerinin önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda gerçkleştirilen değerlendirmeye yöneliktir.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilecektir. Hazırlanan ödevler ve sunumlar bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Bu şekilde öğrencilerin sınıf içi tartışmalarına katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + YSS * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, deniz jeofiziğinde kullanılan yöntemler hakkında bilgi elde edilmesi ve yöntemin uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyalini kapsayacak ve ödev olarak verilen uygulamaları içerecektir. Öğrencinin problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, öğrencinin dersi başarı ile tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin dersin içeriği ile ilgili herhangi bir konuda sunumlar hazırlaması ve hazırlanan sunumların sınıf içinde tartışmasının gerçekleştirilmesi ile öğrencilerin tartışma, derse katılım ve yorum kabiliyetleri geliştirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sınavlarda her bir bölümden bir ana konu yer alacaktır. Her bir konuya ilişkin bir ya da daha fazla soru sorulacaktır. Sınav sorularının puan değerlendirmesi öğretim üyesinin belirlediği puan sistemine göre gerçekleştirilecektir.
2. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
3. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyacaktır.
4. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, veri değerlendirme sonuçlarının doğruluğu, dersin içeriği ile ilgili hazırlanan sunumlar üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak sunum veya ev ödevinin geç yapılması için bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü
Bakü Bulvarı No:100 İnciraltı / İZMİR
Tel: 0232 278 55 65/ 157
Faks: 0232 278 50 82

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 8 5 40
Kitap Okuma 6 1 6
Sunum Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11121122111234
ÖK.21122121111224
ÖK.31115431111224
ÖK.41135531211224
ÖK.55122121223424
ÖK.61221122331224
ÖK.71121111111544
ÖK.81121111111225