DERS ADI

: Jeofizikte Genelleştirilmis Ters Çözüm Yöntemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GPE 5039 Jeofizikte Genelleştirilmis Ters Çözüm Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. COŞKUN SARI

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği Yüksek Lisans
Jeofizik Mühendisliği Doktora

Dersin Amacı

Ders kapsamında jeofizikte ters çözüm işlemlerinin amacı, temel matris işlemleri, doğrusal denklem sistemlerinin bilgisayarla çözümü, özdeğer-özvektör tanımları, en
küçük kareler çözümü, ters çözüm yöntemleri (doğrusal ve doğrusal olmayan), ters çözümde istatistiksel sınamalar, ters çözümde ayrımlılık ve jeofizikte ters çözüm
uygulamaları konuları işlenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Jeofizikte ters çözüm işlemlerinin amacını kavrayabilme,
2   Temel matris işlemlerini ve doğrusal denklem sistemlerinin bilgisayarla çözümünü,
3   Özdeğer ve özvektör tanımlarını kavrayabilme,
4   Ters çözüm işlemlerini gerçekleştirebilme ve istatistiksel sınamalar yapabilme,
5   Jeofizik verilere ters çözüm işlemini uygulayarak değerlendirebilme,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Jeofizikte Verilerin Sınıflaması ve Tanımlar
2 Jeofizikte Ters Çözüm İşlemlerinin Amacı
3 Temel Matris İşlemleri(Matris çarpımı, matris tersinin alınması ve bilgisayar uygulamaları)
4 Doğrusal denklem sistemlerinin bilgisayarlarla çözümü(Gauss Yok etme, Gauss-Jordan, Cholesky ayrıştırma yöntemleri)
5 Doğrusal denklem sistemlerinin bilgisayarlarla çözümü(Gauss Yok etme, Gauss-Jordan, Cholesky ayrıştırma yöntemleri) (devam)
6 Özdeğer-Özvektör tanımları, Tekil Değer Ayrıştırması ve Denklem sistemlerinin çözümü
7 Özdeğer-Özvektör tanımları, Tekil Değer Ayrıştırması ve Denklem sistemlerinin çözümü (devam)
8 Ara Sınav
9 En Küçük Kareler çözümü (L1, L2, L norm tanımları ve Kıyaslamaları)
10 Sönümlü En Küçük Kareler çözümü
11 Doğrusallaştırma ve doğrusallaştırılmış ters çözüm, Genelleştirilmiş ters çözüm
12 Ters çözümde istatistiksel kavramlar (Standart sapma, varyans, kovaryans)
13 Jeofizik verilere ters çözüm işlemi uygulamaları ve örnekler
14 Jeofizik verilere ters çözüm işlemi uygulamaları ve örnekler (devam)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1- Sven-Erik HJELT, Pragmatic Inversion of Geophysical Data, Springer-Verlag, 1992.
2- V. DIMRI, Deconvolution and Inverse Theory, Elsevier Sci. Pub., 1992.
3- W. Menke, Geopyhsical Data Analysis, Academic Press, 1984.
4- R.L. Parker, Geophysical Inverse Theory, Princeton Univ. Press, 1994.

Referanslar:
- Ders içeriği ile ilgili makaleler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, ödev, dönem içi ve dönem sonu sınavları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarına göre öğrencinin başarı notu belirlenir.

Değerlendirme Kriteri

Ödevler : % 25 ÖÇ-2, ÖÇ-3, ÖÇ-4
Ara Sınav : %25 ÖÇ-1, ÖÇ-2, ÖÇ-3
Yarıyıl Sonu Sınavı : %50 ÖÇ-1, ÖÇ-2, ÖÇ-3, ÖÇ-4, ÖÇ-5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr.Coşkun SARI
Dokuz Eylül Üniversitesi
Mühendislik Fakültesi
Jeofizik Mühendisliği Bölümü
Tınaztepe Kampüsü
35160 Buca-İzmir
E-posta: coskun.sari@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13.30-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 4 8 32
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154321
ÖK.254321
ÖK.354123
ÖK.445123
ÖK.554123