DERS ADI

: Sinyal İşlemede İstatiksel Kestirim Teorisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EEE 5087 Sinyal İşlemede İstatiksel Kestirim Teorisi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET EMRE ÇEK

Dersi Alan Birimler

Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Yüksek Lisans
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bütünleşik Doktora
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin ana amacı, farklı matematiksel modeller altında kestirim problemini tanımlamak ve işaret işlemedeki kestirim teorisinin araçları olarak kullanılan temel yöntemleri verebilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşaret işlemedeki tahmin problemini ve tahmin işleminin temel gereksinimlerini tanımlayabilmeli.
2   Kestiricinin tarafsızlığı, minimum varyans ve onun sınırı olan Cramer Rao alt sınırı nı içeren önemli parametreleri algılayabilmeli.
3   En İyi Doğrusal Tarafsız Kestirim ve En Düşük Kareler yöntemi gibi yöntemleri kullanarak olasılık yoğunluğu nu kullanmaksızın kestirim problemlerini çözebilmeli.
4   Kestirim teorisindeki en sık kullanılan yöntem olan En Yüksek Olasılık Kestirim yöntemini kullanarak kestirim problemini formülize edebilmeli.
5   Belirlenen yönteme göre işaret veya parametre kestirimi problemlerini analitik olarak veya sayısal olarak çözebilmeli.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Matematiksel Kestirim Problemi, İşaret İşlemede Kestirim.
2 Tarafsız Kestiriciler, Minimum Varyans Kriteri, Minimum Varyans Tarafsız Kestiriciyi (İng. MVU) Bulmak
3 Kestiricinin Doğruluğunu Tespit Etmek. Cramer Rao Alt Sınırı (İng. CRLB). Beyaz Gauss Gürültü İçerisindeki İşaretler için CRLB
4 Parametrelerin Dönüşümü. Vektör Parametrelere Genişletme. Genel Gauss Durum için CRLB. İşaret İşleme Örnekleri.
5 Doğrusal Modeller. Doğrusal Modellerin Özellikleri ve Örnekler. Doğrusal Modele Genişletme.
6 Genel Minimum Varyans Tarafsız Kestirim. Yeterli İstatistikleri Bulma. (İng MVU) Kestiriciyi Bulmak için İstatistik Yeterliliğini Kullanma.
7 En İyi Doğrusal Tarafsız Kestirici (İng. BLUE). BLUE'nın Tanımı. BLUE'yı Bulma. Vektör Parametreye Genişletme. İşaret İşleme Örneği.
8 Maksimum Olasılık Kestirimi (İng. MLE). MLE'nin Bulunması. MLE'nin Özellikleri. Dönüştürülmüş Parametreler için MLE.
9 MLE'ye Sayısal Olarak Karar Verme.Vektör Parametreye Genişletme. Asimptotik MLE. İşaret İşleme Örneği
10 En Düşük Kareler Yaklaşımı. Doğrusal En Düşük Kareler. Derece Tekrarlamalı En Düşük Kareler.
11 Dizisel En Düşük Kareler. Doğrusal Olmayan En Düşük Kareler. İşaret İşleme Örnekleri.
12 Momentler Metodu. Vektör Parametreye Genişletme. Kestiricilerin İstatistiksel Değerlendirilmesi.
13 Bayes Felsefesi. Ön Bilgi ve Kestirim. Ön PDF Seçimi. Bayes Doğrusal Modeli. Deterministik Parametreler için Bayes Kestirimi.
14 Dönem Projesi Görüşmeleri
15 Dönem Projesi Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

S. Kay. "Fundamentals of Statistical Signal Processing - Estimation Theory", Prentice Hall, 1993,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, ödevler, proje

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler, Dönem Projesi, Data Projesi

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

0 232 301 7683
emre.cek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Donem başında ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Sunum Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 6 5 30
Dönem Projesi Hazırlama 1 10 10
Ödevlerin / Projelerin Değerlendirilmesi 7 5 35
Proje Ödevi 1 3 3
Proje Final Sunumu 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.154
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.4545
ÖK.554444