DERS ADI

: Mega Yapıların Strüktürel Açıdan Araştırılması

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5117 Mega Yapıların Strüktürel Açıdan Araştırılması SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ KUTLUĞ SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Yapı Bilgisi Doktora
Yapı Bilgisi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Mega yapılar olarak adlandırılan en uzun, en yüksek, en büyük, en geniş, en etkin gibi sıfatlarla nitelenen yapıların strüktürlerinin araştırılması dersin amacıdır. Araştırmalar literatür taraması şeklinde gerçekleştirilecek, elde edilen bilgilerin analizleri bilimsel nitelikli ödevler şeklinde sunulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Antik dönemin mega yapılarını ve bulundukları ülkeleri sıralayabilme
2   Mega yapı örneklerinin künyelerini hazırlayabilme
3   İncelenen yapı ve binaların mega yapı olma nedenini tanımlayabilme
4   Mega yapıların inşası sırasında karşılaşılan, sorunları çözebilmek için geliştirilen pratik yöntemleri öğrenebilme
5   Seçilen bir mega yapının taşıyıcı sistemini analiz edebilme
6   Yapılan araştırmanın sonuç raporunu derste sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.1. Dersin amacı, kapsamı ve işleniş şeklinin anlatımı. 1.2. Mega yapıların tanımının yapılması. 1.3. Makale yazım kurallarının anlatımı
2 2.1. Antik dönem mega yapıları üzerine tartışma yapılması 2.2. Görsel malzeme yardımıyla antik mega yapıların irdelenmesi (Dünyanın Yedi Harikası). 2.3. Araştırma konularının belirlenmesi. Quiz
3 3.1. Gökdelenlerin gelişim sürecinin irdelenmesi. 3.2. Bu süreçte karşılaşılan zorluklar ve sorunlara getirilen çözümlerin analizi. Quiz
4 4.1. Dünya üzerindeki büyük açıklık geçen kubbelerin yapım sistemlerinin ve yapım yöntemlerinin araştırılması. 4.2. Ayasofya Müzesi, Floransa Katedrali, Selimiye Camii, Oita Stadyumu v.b. örneklerinin araştırılması. Quiz
5 5.1. Havaalanlarının gelişim sürecinin ve taşıyıcı sistemlerinin incelenmesi. 5.2. Heathroow Havaalanının incelenmesi Quiz
6 6.1. Asma köprülerin gelişim sürecinin ve taşıyıcı sistemlerinin incelenmesi. 6.2. Akashi Kaikyo Köprüsünün incelenmesi Quiz
7 7.1. Vize sınavı (Yüzyüze)
8 8.1. Bank of Americanın ve taşıyıcı sisteminin incelenmesi. Quiz
9 9.1. Burj al Arabın taşıyıcı sisteminin incelenmesi. Quiz
10 10.1. Sermaye Kapısının taşıyıcı sisteminin incelenmesi. Quiz
11 11.1. Aldar Gökdeleninin taşıyıcı sisteminin incelenmesi. Quiz
12 12.1. Ecoarkın taşıyıcı sisteminin incelenmesi. Quiz
13 13. Ödev teslimi Araştırma konularının sunumu
14 Araştırma konularının sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Parkyn, N. (2004). Super Structures, The World's Greatest Modern Structures, Merrell Publishers Limited, London.
Yardımcı kaynaklar:
Culley, P.; Pascoe, J. (2009). Sports Facilities and Technologies, Routledge Publishing.
Dupre, J., (2008). Skyscrapers, Black Dog & Leventhal Publishers, Second Edition, New York.
Graham, I., (2012). Megastructures: Tallest, Longest, Biggest, Deepest, Firefly BooksBos, S. (2008). Super Structures, Inside The World's Most Spektacular Buildings, DK Publishing.
Grawe, C.; Schmal, P.C. (2006). High Society, Jovis Press.
Gürel, M. H. & Ilgın, H. E. (2010). Yüksek Binalar Taşıyıcı Sistem ve Aerodinamik Form, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Mega yapı belgesellerinin de desteğiyle teorik ders anlatımı, tartışma, bireysel araştırma ve sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasinav
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav % 25 etkilidir. Ödev ve sunumu % 25 etkilidir. Final sınavı % 25 etkili olup dönem içinde geliştirilen araştırma makalesi de % 25 etkilidir. Her ikisinin toplamı Final notunu oluşturur.

Değerlendirme Kriteri

Vize % 25 (ÖK1, ÖK2, ÖK3, ÖK4, ÖK5)
Ödev/Sunum % 25 (ÖK2, ÖK3, ÖK4, ÖK5, ÖK6)
FİNAL % 50 (ÖK1, ÖK2, ÖK3, ÖK4, ÖK5, ÖK6)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kutlug.savasir@deu.edu.tr
0.533.364.52.28

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

-

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 12 2 24
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 11 4 44
Ödev hazırlama 1 24 24
Sunum hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 12 12
Final Ödevi 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 3 1 3
Ödev teslimi ve sunumlar 3 2 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.511
ÖK.61