DERS ADI

: Doğa Bilimleri Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBE 6076 Doğa Bilimleri Tarihi SEÇMELİ 1 1 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MEHMET KADİR YURDAKOÇ

Dersi Alan Birimler

İstatistik Doktora

Dersin Amacı

Lisansüstü öğrencilerimize doğayı anlama, kavrama süreci ile denel bilimlerin tarihsel gelişimini sunma ve sanatsal, felsefi yanları ile bilim dallarının birbirleriyle olan etkileşimlerini açıklamaya çalışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğa bilimlerinin kendisne özgü kuralcı ve maceracı dokusunu anlama
2   Doğa bilimlerinin sanatsal ve felsefi uğraşlarla iç içeliklerini anlama ve kavrama
3   Doğa bilimlerinin dinlerle olan ilişkilerini anlama ve tarihsel gelişimleri içerisinde değerlendirme
4   Doğa bilimlerinin toplum ve insanlık değerlerinin oluşturulmasına katkılarını anlama ve kavrama
5   Bilim dallarının birbirleriyle etkileşimleri yanında dönüşümlerini, geleceği ve bilinmeyeni anlama, kestirme ve çözme çabalarını değerlendirme
6   Toplumların yapıtaşlarını oluşturan sanat, töre, hukuk, teknik gibi toplumsal kurumlar arasında doğa bilimlerinin yeri ve önemini kavrama
7   Doğa araştırmaları, teknik kolaylıklar üretmeye ya da dinsel/felsefel dünya görüşlerine doğa olaylarından destek sağlamaya yönelik sistemsiz aşamalardan sonra gerçek bilim aşamasına varmayı değerlendirme
8   Doğa bilimlerinin özgül gelişim, değişimler yanında; bir toplumsal kurum, bir teknik ve üretim araçlarının gelişimi, uslama ve yargılama yönlemlerini kavrama
9   Günümüzdeki yöntemli bilimsel bilgilerimizin temelinde, uzak geçmişteki bilgi birikimimizin bulunduğu tarihsel gelişim sürecini anlama
10   Doğa bilimsel araştırma uğraşısının kökeni olan, yaşamı daha rahat ve güvenli kılma; bilimsel bilginin deney ve gözlem nitelikleri; doğayı ve yaşamı anlama dürtüsü gibi özellikleri ortaya koymak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 HELENİSTİK DÖNEM: İskenderiye, Geometri, Mekanik ve Hidrodinamik : (Arkhimedes, Heron); Astronomi, Tıp
2 ROMA DÖNEMİ:Luctetius ve Atomculuk, Cicero ve Evrenbilim, Strabon ve Coğrafya; Vitruvius ve Mimarlık; Sextus Julius Frontius ve Su Yolları : Aulus Cornelius Celsus ve Tıp; Dioskorides ve Farmakognozi
3 ORTA ÇAĞ AVRUPASI: KARANLIK DÖNEM, Matematik, (Diophantus, Pappos, Proklos)
4 İSLAM-DOĞU UYGARLIĞI: YÜKSELME: Kimya ve Tıp: Cabir İbn-i Hayyan, el Razi, İbn-i Sina, Ibn-ür Rüşd, el Harezmi
5 İSLAM-DOĞU UYGARLIĞI: GERİLEME: Gerilemenin maddesel ve düşünsel koşulları
6 ORTA ÇAĞ AVRUPASI: SKOLASTİK DÖNEM: Katedral okulları, Üniversiteler, Çeviriler, Manastırlar, Albertus Magnus, Roger Bacon
7 BİLİMSEL DEVRİM ÇAĞI: Dönemin belirleyici özellikleri
8 RÖNESANS AŞAMASI: Leonardo da Vinci: Anatomi, Fizik, Mühendislik: Agricola: Madencilik, Tartaglia: Üçüncü dereceden Denklemler; Girolamo Cardano, Sanal sayılar, Servetus: Tıp, Vesalius: Anatomi
9 DİN SAVAŞLARI AŞAMASI: Stevin: Mekanik ve Hidrostatik; Libavius: Kimya Ders Kitapları; Galileo Galilei: Astronomi ve Mekanik; William Harvey: Kan Dolaşımı; Valentinus: Asitlerin Sınıflandırılması
10 RESTORASYON AŞAMASI: Robert Boyle: Deneysel Kimya; Blaise Pascal: Matematik ve Fizik; Robert Hooke: Fizik; Isaac Newton: Optik ve Kütle Çekimi; Gottfried Wilhelm Leibnitz: Diferansiyel Denklemler
11 AYDINLANMA ÇAĞI: Leonhard Euler: Matematik; Kimyada Filogiston Kuramı; Joseph Black: Kimya; Lazzaro Spallanzani: Biyoloji; Henry Cavendish ve Joseph Priestley: Kimya; J. L. Lagrange: Matematik; James Watt, Luigi Galvani: Fizik; A.L. Lavoisier: Kimya; P. S. Laplace: Matematik,
12 ÖĞRENCİ ÖDEVLERİ, DEĞERLENDİRME
13 ÖĞRENCİ SUNUMLARI
14 ÖĞRENCİ SUNUMLARI VE GENEL DEĞERLENDİRME(GERİ BİLDİRİM)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Osman Gürel, Doğa Bilimleri Tarihi, İmge Kitapevi, Ankara , 2001.
2. George Sarton, (Çeviri: Remzi Demir), Bilim Tarihinde Yöntem, Doruk Yayıevi, Ankara, 1997.
3. George Sarton, (Çeviri: Melek Dosay, Remzi Demir), Antik Bilim ve Modern Uygarlık, Gündoğan Yayınları, Ankara 1998.
4. Zeki Tez, Tekniğin Evrimi, Paragraf Yayınevi, Ankara, 2005.
5. M. Dosay Gökdoğan, R. Demir, H. G. Topdemir, Y. Unat, İ. Kalaycıoğulları, Y. Emlü, Bilim Tarihi Klavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2001.
6. Z. Tez, Kimya Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
7. Z. Tez, Bilim ve Teknikte, Ortaçağ Müslümanları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2001.
8. Z. Tez, Matematiğin Kültürel Tarihi, Doruk Yayınları, İstanbul, 2008.
9. Z. Tez, Fiziğin Kültürel Tarihi, Doruk Yayınları., İstanbul, 2008.
10. Z. Tez, Biyolojinin Kültürel Tarihi, Doruk Yayınları., İstanbul. 2008.
11. Z. Tez, Kağıt ve Matbaanın Kültürel Tarihi, Doruk Yayınları., İstanbul, 2008.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, interaktif etkileşim, görsel malzeme destekli etkili sunum ve tartışma tekniği

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 +YSS * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı ödev hazırlama yada hazırlanan ödevin sunulması seklinde yapılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Başarılı/Başarısız

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Hazırlanan öğretim materyali, http://www.deucbs.com/moodle/ web safyasında pdf formatında yeralmaktadır. Derse kayıtlı öğrenciler kullanıcı adı ve şifreleriyle bu sunumlara kolaylıkla uğraşabileceklerdir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Mehmet Kadir Yurdakoç
DEU Fen Fakültesi Kimya Bölümü
k.yurdakoc@deu.edu.tr
Tel. (232) 3018695

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Uygulama 13 1 13
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 12 4 48
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7
ÖK.8
ÖK.9
ÖK.10