DERS ADI

: İstatistiksel Deney Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 5068 İstatistiksel Deney Tasarımı SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ABDULLAH FIRAT ÖZDEMİR

Dersi Alan Birimler

İstatistik Bütünleşik Doktora
İstatistik Doktora
İstatistik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, orta düzeyde İstatistiksel Deney Tasarımı bilgisi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Deneyin tasarlanması, yürütülmesi ve verilerinin nasıl değerlendirileceğinin tanımlanması
2   Tamamen rastgele tasarımın uygulanması
3   Tek etkenli deneylerin, sabit ve rastgele etkili tek yönlü ANOVA modeli kullanılarak analizi
4   Varyans analizinin varsayımlarının incelenmesi ve deneme ortalamalarının karşılaştırılması
5   Tamamlanmış rastgele bloklar tasarımı, Latin-kare ve ilişkili tasarımların uygulanması
6   Tamamlanmamış rastgele bloklar tasarımının uygulanması
7   Dengeli Tamamlanmamış rastgele bloklar tasarımı ve kısmi Tamamlanmamış rastgele bloklar tasarımının uygulanması
8   Youden kareler ve Lattice tasarımlarının uygulanması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, deney tasarımı nedir ,
2 Deney tasarımı uygulamaları, deney tasarımının temel ilkeleri
3 Tek etkenli deneyler, tek yönlü varyans analizi
4 Sabit etkili ve rassal etkili modeller,
5 Deneme ortalamalarının karşılaştırılması
6 Tek yönlü ANOVA nın varsayımları, artık analizi, Sunum Hazırlama
7 Örneklem genişliğinin seçimi,
8 Tek etkenli tek yönlü ANOVA modelinde Yanıt eğrilerinin oluşturulması
9 Tamamlanmış rastgele bloklar tasarımı
10 Latin kareler ve greko-latin kareler tasarımları
11 Dengeli Tamamlanmamış rastgele bloklar tasarımı,
12 Kısmi Dengeli Tamamlanmamış rastgele bloklar tasarımı
13 Youden kareler ve Lattice tasarımları
14 Genel tekrar, Sunum Hazırlama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Douglas C. Montgomery. Design and Analysis of Experiments, Third Edition, John Wiley and Sons.
Yardımcı kaynaklar:

Referanslar:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım biçimi, kaynak kitabın okunması ve teorik kavramların gösterimi seçilen nümerik örneklerle bilgisayar uygulamaları yapılması etrafında yapılandırılmıştır. ana ağırlık uygulamaya verilmiştir. Soru sorulması ve konu üzerine tartışılması teşvik edilir.
Ders anlatımı ve problem çözümü olacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevlerin ve sınavın değerlendirilmesi

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem boyunca derslerin %70'ine devam etme sorumluluğu öğrenciye aittir. Ders saatine ve ödev teslimi ile ilgili belirtilen zamana uyulmalıdır. Derslerde ve sınavlarda meydana gelebilecek etik-dışı davranışlar konusunda ilgili yönetmelik çerçevesinde hareket edilecektir. D.E.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü öğretim ve sınav uygulama esasları yönetmeliğini http://www.fbe.deu.edu.tr adresinden temin edebilirsiniz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: DEU Fen Fakültesi İstatistik Bölümü
e-mail: firat.ozdemir@deu.edu.tr
Tel: 0232 301 85 52

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 50 50
Sunum Hazırlama 2 40 80
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 188

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555
ÖK.6555
ÖK.7555
ÖK.8555