DERS ADI

: Doğal Taş Kesme Teorileri ve Teknolojileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
NBG 5039 Doğal Taş Kesme Teorileri ve Teknolojileri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NURDAN GÜNEŞ

Dersi Alan Birimler

Doğal Yapı Taşları ve Süs Taşları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, doğal taşların kesilebilirlik özelliklerine bağlı olarak geliştirilen teoriler ışığında, teknolojinin en doğru şekilde kullanılması öğrencilere detayları aktararak, işleme tesislerinde donanım seçimi, maliyet analizleri ve ürün kalitesinin izlenmesi gibi konularda öğrencileri aydınlatmaktadır. Böylece, doğal taş üretiminde sürdürülebilirliğin enerji ve malzeme tüketimi açısından uygulanmasına katkı sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğal taş kesme işlemlerinde geçerli olan teorileri benimseme
2   Doğal taş kesimi esnasında lamalarda ve dairesel testerelerde oluşan aşınma mekanizmalarının detayları ile anlayabilme
3   Çalışma parametrelerinin belirlenmesi ve kesme teknolojisi üzerindeki etkisi
4   Doğal taş üretiminde kaynakların verimli kullanılma yollarını belirleyebilme
5   Doğal taş kesiminde enerji tüketiminin optimizasyonunu yapabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Amaç
2 Doğal Taşların İşlenmesinde Kullanılan Makinelerin Tanıtımı
3 Katrak ile Doğal Taş Kesiminde Kesme Mekanizması
4 Katrak ile Doğal Taş Kesiminde Kesme Teorileri
5 Elmas Soketli Dairesel Testerelerde ile Doğal Taş Kesiminde Kesme Mekanizması
6 Elmas Soketli Dairesel Testerelerde ile Doğal Taş Kesiminde Kesme Teorileri
7 Lamalarda Aşınma Mekanizması
8 Elmas Soketli Dairesel Testerelerde Aşınma Mekanizması
9 Lamalarda Kesilebilirlik Parametrelerinin Belirlenmesi ve Kesme Teknolojisi Üzerindeki Etkileri
10 Lamalarda Çalışma Parametrelerinin Belirlenmesi ve Kesme Teknolojisi Üzerindeki Etkisi
11 Arasınav
12 Elmas Soketli Dairesel Testerelerde Kesilebilirlik Parametrelerinin Belirlenmesi
13 Elmas Soketli Dairesel Testerelerde Kesilebilirlik Parametrelerinin Belirlenmesi
14 Kesme Teknolojisinin Kesme Verimliliği Üzerindeki Etkileri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: T. Onargan, H. Köse, H. Deliormanlı, Mermer, TMMOB Maden Mühendisleri odası, 2005.
Yardımcı kaynaklar: R.M.Göktan, N.Güneş Yılmaz, Mermer Üretim ve İşleme Teknikleri, Ders Notları
Nurdan Gunes Yılmaz, Process Efficiency Comparison of a Sandwich-Core Sawblade and a Conventional Sawblade Used in Stone-Machining, Journal of Cleaner Production, vol. 47, pp. 26 31, 2013.
Nurdan Günes Yılmaz. The Influence of Testing Procedures on Uniaxial Compressive Strength Prediction of Carbonate Rocks from Equotip Hardness Tester (EHT) and Proposal of a New Testing Methodology: Hybrid Dynamic Hardness (HDH). Rock Mechanics And Rock Engineering 46 (2013) 95 -106.
Nurdan Güneş Yılmaz., R.Mete Göktan., Hakan Gaşan., O.Nuri Çelik. Particle Size Distribution (PSD) and Shape Characterization of the Chips Produced During Granite Machining in Relation to Process Forces and Specific Energy. Particulate Science and Technology (2012) doi: 10.1080/02726351.726943.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik Ders

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 PRJ PROJE
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS *0.25 +PRJ *0.15 +YSS *0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS *0.25 +PRJ *0.15 +BUT *0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nurdan.yilmaz @deu.edu.tr, 0232-3017986

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1554555213355
ÖK.2555152443355
ÖK.3554152553355
ÖK.4555115225555
ÖK.5545555555555