DERS ADI

: Doğal Taşların Kültür Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
NBG 5030 Doğal Taşların Kültür Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AHMET UHRİ

Dersi Alan Birimler

Doğal Yapı Taşları ve Süs Taşları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin üzerine çalışacağı konunun ya da materyalin geçmişini öğrenmesi, tarihi ve arkeolojik anlamda doğal taşların ve diğer materyallerin insanoğlunun tarihi gelişimi içinde ona ne gibi yararlar sağladığım anlatmak ve kültür tarihi açısından bu materyallerin önemini vurgulamak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arkeoloji ve doğal taşlar ile ilgili temel ilişki kavramları tanıyabilme
2   Arkeolojik araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini kavrayabilme
3   Taş sanatında stil ve konu bakımından etkileşimlerin belirlenmesi
4   Tarihi dönemde kullanılan doğal taşları yapım dönemlerine göre ayırt edebilime
5   Araştırma yaptığı konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kültür ve Uygarlık Kavramları Kültür ve Uygarlık kavramlarının tanımı, birbirinden farkı, birbiri yerine kullanılma nedenleri ve bu kavramların ideolojisi.
2 İnsan-Doğa İlişkisi ve insanın bilişsel gelişimi İnsanın doğada var olma savaşı, insan beyninin gelişimi, alet kullanan insanımsıdan, alet yapan insana geçiş sürecindeki bilişsel gelişim.
3 Tarihöncesinde taş alet yapımı ve kullanımı İnsanoğlunun gelişimi içinde kireçtaşı, çakmaktaşı, serpantinit ve obsidiyenin kullanıldığı alanlar ve nedenleri. Alet yapımı örnekleri, taş alet çizimi.
4 Ateş, taş ve metal ilişkisi-I Ateşin kullanılmaya başlanması, bunun insanoğluna sağladığı fiziksel ve bilişsel yararlar, taş aletlerin yanı sıra metal aletler ve metalürjiye geçiş. Ocaklar, fırınlar ve bunların yapanında kullanılan malzemeler. İlkel toplumdan, yerleşik yaşam ve kentleşmeye geçiş.
5 Ateş, taş ve metal ilişkisi-II Ateşin kullanılmaya başlanması, bunun insanoğluna sağladığı fiziksel ve bilişsel yararlar, taş aletlerin yanı sıra metal aletler ve metalürjiye geçiş. Ocaklar, fırınlar ve bunların yapımında kullanılan malzemeler. İlkel toplumdan, yerleşik yaşam ve kentleşmeye geçiş.
6 İnsanlık tarihinde mermer ve kullanımı-I Mermer ve bunun arkeolojik yerleşimlerdeki örnekleri, antik mermer ocakları. İnsanlık tarihinde mermer ve kullanımı-II
7 Ara sınav
8 Antik Dönem Anadolu taş ocakları Taş malzemenin mimaride kullanımı için gereken taş ocaklarının yerleri, konumları, kapasiteleri ve buradan elde edilen taşın nitelikleri
9 Arkeolojide süs taşları-1 Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan süs taşlarının nitelikleri, cinsleri ve bir prestij nesnesi olarak süs taşlarının anlamı.
10 Arkeolojide süs taşları-II Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan süs taşlarının nitelikleri, cinsleri ve bir prestij nesnesi olarak süs taşlarının anlamı.
11 Antik Dönemde cam ve cam eşya kullanımı-I Kuvars, kuvarstan elde edilen cam, camın ilk kullanıldığı yerler, cam ustaları, camcılık -zanaatı ve bu zanaatın sanata dönüşmesi. Cam sanatı, antik dönem cam eserlerinin nitelikleri ve kullanım alanları
12 Antik Dönemde cam ve cam eşya kullanımı-ll Kuvars, kuvarstan elde edilen cam, camın ilk kullanıldığı yerler, cam ustaları, camcılık zanaatı ve bu zanaatın sanata dönüşmesi. Cam sanatı, antik dönem cam eserlerinin nitelikleri ve kullanım alanları.
13 Antik yerleşimlerde volkanik kayaçların kullanımı Bazalt, granit, andezit gibi volkanik kayaçların antik yerleşimlerde kullanım alanları ve bu alanların yerleşim şablonu içinde saptanması.
14 Tartışma Oturumu (sunum)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ana kaynak: Güvenç, B. 1979, İnsan ve Kültür, Remzi Ktbv.,
İstanbul.
2. Mithen, S. 1999, Aklın Tarih Öncesi, Çev. İ.Kutluk, Dost.Yay. Ankara
3. Uhri, A. 2003, Ateşin Kültür Tarihi, Dost Ktbv. Yay. Ankara
4. Özet, A. 1998, Dipten Gelen Parıltı. Kültür Bak. Ankara
5. Gürler. B. 2000, Tire Müzesi Cam Eserleri, Kültür Bak. Ankara
6. Savaşçın. Y.-Ahan, A. 2003, Anadolu Süs Taşları, Ankara

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders + saha gezisi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.uhri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1535522
ÖK.2444322
ÖK.3444322
ÖK.44443421
ÖK.533333524454