DERS ADI

: Pırlanta Sınıflandırma Sistemi ve Esasları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
NBG 5020 Pırlanta Sınıflandırma Sistemi ve Esasları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MURAT HATİPOĞLU

Dersi Alan Birimler

Doğal Yapı Taşları ve Süs Taşları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Elmas derecelendirmesinin 4C kuralına göre uluslararası geçerliliği olan sertifikaları okuma ve yorumlama ve pırlanta kesimine uyarlama, işlenmiş ve ham elmas ticareti.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Elmaslarda renk, berraklık, kesim ve carat ağırlığı konularının öneminin kavranması.
2   Parlatılmış elmasları kesim ve ağırlık hesabına göre değerlendirebilme.
3   Elmas kesim modelleri ve ayırt edici özelliklerin kavranması.
4   Elmas değerini analiz edebilme.
5   Doğal, yapay ve taklit elmasları birbirinden ayırt edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Elmas kesiminin tarihi. Pırlanta kesiminin tarihsel gelişimi Pırlantanın fiziksel ve optik özellikleri.
2 Pırlantanın 4C si (renk, berraklık, kesim ve karat ağırlığı).
3 Parlatılmış elmasları renge göre sınıflandırma. Floresansın pırlanta üzerindeki etkileri. Normal renk aralıklarına göre pırlanta nasıl değerlendirilir. İşlem görmüş ve fantezi renkli pırlantalar. Ham elmas fiyatları. Ünlü elmaslar.
4 Berraklığın nasıl belirlenip değerlendirileceği inklüzyonlar ve hatalar. Parlatılmış elmasları berraklığa göre değerlendirme. İnklüzyonlar görünüm ve stabiliteyi nasıl etkiler.
5 Parlatılmış elmasları kesim ve ağırlık hesabına göre değerlendirme. Karat ve carat arası farklar.
6 Taç, pavilion kısmı ve toplam derinliğin analizi. Bitiriliş detaylarının değerlendirilmesi.
7 Ara Sınav
8 Orantıların değerlendirilmesi; kesim ışığı, albeniyi ve taşın değerini nasıl etkiler. Orantılar nasıl karşılaştırılır. Fantezi kesimler ve montürlü pırlantalarda dikkat edilecek hususlar.
9 Uluslararası pırlanta raporları ve sertifikaları. Bir pırlanta sertifikası nasıl okunur. GIA, CIBJO, HRD, IGI pırlanta değerlendirme sistemleri.
10 Pırlantanın tanımlanması. Pırlanta taklitleri. Sentetik pırlantalar yapay renklenme. Sentetik elmasların ayırt edilmesi. Kırıklı ve dolgulu pırlantalar nasıl ayrılır. Sentetik moissanit ve diğer taklitlerin ayırt edilmesi.
11 En popular elmas kesim modelleri.
12 Elmas yatakları jeolojisi.
13 Elmas yatakları (kaynağı, jeolojik dağılımı, birincil ve ikincil oluşumları, dünyada pırlanta madenciliği yapan kuruluşlar).
14 Türkiye ve dünyada pırlanta satıcıları. Pazar nasıl çalışır. Pırlanta borsası profesyonel ve resmi organizasyonlar.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Eric BRUTON. Diamonds.
2. Murat HATİPOĞLU. Elmas (Mineralojik, Gemolojik, Jeolojik ve Mücevherat Özellikleri).
3. Murat HATİPOĞLU. Süstaşları (Türkiye ve Dünyadaki Satıcı Firmalar, Borsalar, Fiyatlandırma Kriterleri ve Fiyatlar, Satış Teknikleri).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Ders Anlatımı
2.Uygulama ve Araştırma Ödevi Yaptırmak

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1.Teorik Ara Sınav %30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
2.Yarıyıl İçi Uygulama ve Araştırma Ödevi Sunumu %20 (ÖÇ5)
3.Final %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)

Değerlendirme Kriteri

Teorik ara sınav, yarıyıl içi araştırma ödevi sunum çalışması ve final sınavı ile 5 öğrenme çıktısı ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her öğrenci, yapılan derslerin en az %80 ine katılmak zorundadır. Ders içlerinde ve sınavlarda her türlü kopyacılık eylemi disiplin suçu kapsamında değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.hatipoglu@deu.edu.tr
0232-3012564

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğretim elemanının dersinin olmadığı hafta içi mesai saatlerinde.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 70 70
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.132243342
ÖK.222122
ÖK.314251
ÖK.422441
ÖK.52222452