DERS ADI

: CBS ile Çevresel ve Kültürel Araştırmalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GIS 5018 CBS ile Çevresel ve Kültürel Araştırmalar SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MUHAMMED AYDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Coğrafi Bilgi Sistemleri Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
İngilizce Coğrafi Bilgi Sistemleri Doktora
Coğrafi Bilgi Sistemleri Yüksek Lisans (İng)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı:

CBS aracılığı ile tarihi kent dokularının envanterinin nasıl oluşturulacağının öğretilmesidir. Yine CBS aracılığı ile doğal varlıkların ve çevre envanterinin nasıl oluşturulacağı da uygulamalı bir şekilde gösterilecektir.

CBS ve ilgili kavramları, yeni teknolojileri, tarihi çevre koruma şehir planlama ve bilgi sistemleri arasındaki ilişkiyi anlayacaktır.

Teknoloji yönetimi ve inovasyon yaklaşımlarının mesleki alanda sağlayacağı yenilikler ve girişimciliğin önemi konusunda farkındalık yaratmak.

Mekansal organizasyonlarda tarihi kent dokularının etkisi, çevresel ve kültürel envanterin şehir planlanmasında kullanılması da ayrıca tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   CBS aracılığı ile tarihi kent dokularının envanterinin nasıl oluşturulacağınının öğretilmesi
2   CBS aracılığı ile doğal varlıkların ve çevre envanterinin nasıl oluşturulacağınının öğretilmesi
3   Çevresel ve kültürel envanterin şehir planlanmasında kullanılması
4   Teknoloji yönetimi, yenilikçilik, CBS bileşenleri; Tarihi çevre koruma ve bilgi sistemleri arasındaki ilişkinin anlaşılması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihi ve kültürel çevre kavramları.
2 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Envanter oluşturmada kullanılması.
3 Faklı CBS yazılımlarının kapasitelerinin değerlendirilmesi.
4 Tarihi ve kültürel çevre envanterinin CBS yazılımları ile oluşturulması. Evresel ve kültürel envanterin kavramlaştırılması ve ilgili uygulamalar. Sosyal ve ekonomik faktörler, kentsel değerler.
5 Tarihi ve kültürel çevre envanteri oluşturmaya ilişkin bir CBS projesinin geliştirilmesi.
6 Tarihi ve kültürel çevre envanteri oluşturmaya ilişkin bir CBS projesi için mekansal veritabanı oluşturulması.
7 Tarihi ve kültürel çevre envanteri için oluşturulan mekansal veritabanının CBS aracılığıyla yorumlanması - sorgulanması - analiz edilmesi.
8 Oluşturulan projeye ilişkin sunumların hazırlanması Kültürel yapının modeli. Semboller, normlar, temel kabuller.
9 Arasınav
10 Doğal yapılya ilişkin, çevresel unsurların kavramsal olarak değerlendirilmesi, ne şekilde kayıt altına alınabileceklerine ilişkin sorgulama.
11 Doğal yapılya ilişkin, çevresel unsurların envanterinin oluşturulmasına ilişkin bir CBS projesi için mekansal veritabanı oluşturulması.
12 Doğal yapılya ilişkin, çevresel unsurların envanteri için oluşturulan mekansal veritabanının CBS aracılığıyla yorumlanması - sorgulanması - analiz edilmesi.
13 Oluşturulan projeye ilişkin sunumların hazırlanması
14 Final Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Introduction to Arc Info (ESRI)
Introduction to QGIS (https://locatepress.com/book/itq Authors: Professor Scott Madry, April 2021)

Yardımcı kaynaklar:
Learning Geomedia Professional (Intergraph: 2007).
Geomedia Professional Software. ArcGIS, ArcMAP and ArcScane Software.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders bilgisayar laboratuarında ArcGIS ve QGIS yazılımı ile anlatılacaktır.

GIS ile ilgili kavramlar ve yeni teknolojilere ilişkin bilgiler görsel sunumlar ile aktarılacaktır.

Canlı olarak derse katılamayan öğrencilerimiz için SAKAİ sistemi üzerinden online dersler açılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav ile: Bilgi Sistemleriyle ilgili kavram ver teknolojilerin tanıma, CBS'nin bileşenleri ve temel ilkelerini tanımlayabilme becerileri ölçülmekte ve değerlendirilmektedir.

Final Ödev ile: Yazılımı tanıma, girdileri sağlama, kullanma ve çıktı alma becerileri ölçülmektedir.

Sunum sırasında kavramlara hâkimiyet tekrar değerlendirilmekte ve laboratuarda yapılan uygulama ile: yazılım kullanma becerileri ölçülmekte ve değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin tamamı bilgisayar laboratuarında yapılacaktır.
CBS ile ilgili kuramsal konular, kavramlar, tanımlar ve ilgili yeni teknolojiler; bilgisayarda yapılan uygulama sırasında kısa paketler halinde görsel materyalle aktarılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

m.aydogan@deu.edu.tr,
0 (232) 301 83 64

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 9:00 - 10:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 2 25 50
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavı 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.132244244332
ÖK.223334443443
ÖK.322223332224
ÖK.444444444444