DERS ADI

: Sağlıklı Kentleri Tasarlamak

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5157 Sağlıklı Kentleri Tasarlamak SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÖZDE EKŞİOĞLU ÇETİNTAHRA

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Dünya Sağlık Örgütü nün `Herkes İçin Sağlık hedeflerinin yerel seviyede uygulanabilmesi için geliştirdiği Sağlıklı Kentler Projesi üzerinden sağlık ve kent planlama disiplinlerinin ilişkisinin incelenmesi; Sağlıklı Kentin bir koşulu olan aktif yaşamı destekleyen sağlıklı kentsel çevrelerin tasarlanmasında önemli olan parametrelerin dünya genelindeki Sağlıklı Kentler üzerinden tartışılması ve bu parametrelerin ampirik bir araştırma ile ölçümlenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, Sağlıklı Kent parametrelerini tanımlayabilecek,
2   Dünya dan ve Türkiye den örneklerle sağlıklı kentlerin, mekansal düzenlemelerini karşılaştırabilecek,
3   Aktif yaşamı teşvik eden makro ve mikro ölçekli fiziksel çevre niteliklerini yorumlayabilecek,
4   Kentsel tasarım ölçeğinde farklı niteliklerdeki fiziksel çevrelerin aktif yaşamı destekleme düzeylerini ölçümleyebilecek,
5   Kentsel alanda aktif yaşamı teşvik eden fiziksel çevrelere ilişkin ampirik bir araştırma tasarlayabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, ders içeriğinin ve değerlendirme kriterlerinin anlatılması Sağlık ve kent planlama disiplini arasındaki ilişki
2 Sağlıklı Kent Projesi, Dünya dan ve Türkiye den örneklerle sağlık politikaları ve sağlıklı kentler
3 Sağlıklı kent olabilmenin koşulları
4 Kentsel alanda aktif yaşamın önemi
5 Aktif yaşamı destekleyen makro ölçekli kentsel mekan özellikleri ve bu özelliklerin ölçümlenmesi, yapılan ampirik ve teorik çalışmalar
6 Aktif yaşamı destekleyen mikro ölçekli kentsel mekan özellikleri ve bu özelliklerin ölçümlenmesi, yapılan ampirik ve teorik çalışmalar
7 Ara Sınav Ödev Teslimi 1. aşama
8 Ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulaması
9 Ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulaması
10 Ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulaması
11 Ödev teslimi Ödev Teslimi 2. aşama
12 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazımı
13 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazımı
14 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazımı
15 Final haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

World Health Orhanization (2019). Implementation Framework for Phase VII (2019-2024) of the WHO European Healthy Cities Network: Goals, Requirements and Strategic Approaches. WHO Regional Office for Europe, Denmark.
Ekşioğlu Çetintahra, G. (2015). Kentsel Alanda Fiziksel Çevrenin Çocukların Fiziksel Aktivitesi Üzerindeki Etkisi. DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
Ekşioğlu Çetintahra, G. (2011). Kentlerde yaşam kalitesini arttırmak için mevcut mekansal ve sosyal durumun Sağlıklaştırılması: İzmir Karşıyaka Örneği. 2020 Sağlık politikaları ve Yerel Seviyede Sağlığın Yönetimi,
Frank, L.D.; Engelke, P.O. & Schmid, T.L. (2003). Health and Community Design. Island Press, Washington.
Hardman, A.E. & Stensel, D.J. (2003). Physical Activity and Health: The Evidence Explained. Routledge, New York.
Edwards, P. ve Tsouros, A. (2006). Kentsel Çevrede Fiziksel Aktivite ve Aktif yaşamın Desteklenmesi: Yerel Yönetimlerin Rolü. Dünya Sağlık Örgütü Yayınları.
Edwards, P. ve Tsouros, A. (2010). Sağlıklı Bir Şehir Aktif Bir Şehirdir: Fiziksel Aktivite Planlama Rehberi. Dünya Sağlık Örgütü Yayınları.
World Health Organization, WHO. (1986). The Ottowa charter for health promotion. First International Conference on Health Promotion. Ottowa: World Health Organization Press.
World Health Organization, WHO. (2015). World health statistics 2015. Luxemburg: World Health Organization Press.
World Health Organization, WHO. (2011). Global recommendations on physical actviity for health. 09 Haziran 2014, http://www.who.int/dietphysicalactivity/physical-activity-recommendations-5-17years.pdf ua=1.
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2008). Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Sağlık Bakanlığı, Ankara.
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2013). Türkiye sağlıklı beslenme ve hareketli hayat programı 2013-2017. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar, okumalar ve tartışmalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Öğrenciler ders içeriğine ilişkin ödevler hazırlayacak ve bireysel olarak sunacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.20 + YSS * 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama ve karşılaştırma Ara Sınav (Ödev Teslimi 1. Aşama) ile ölçülmektedir. Yorumlama ve ölçümleme ödev (Ödev teslimi 2. aşama) ile ölçülmektedir. Tasarlama final sınavı (makale) ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, ilk haftadan öğrencilere sunulacak olan okuma listesi ve konferans sunumlar ile tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gozde.eksioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 08.30-10.20

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 10 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 40 40
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511