DERS ADI

: Antik Çağ Limanları ve Liman Kentleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SAA 5019 Antik Çağ Limanları ve Liman Kentleri ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ NİLHAN KIZILDAĞ

Dersi Alan Birimler

Sualtı Arkeolojisi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere antik çağlarda liman yapım teknolojilerini, sualtı inşa tekniklerini, limanlarla şehir arasındaki ilişkiyi, liman kentlerinin ortaya çıkışını ve araştırmada kullanılan teknik ve yöntemleri sunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Antik çağ liman yapım teknolojilerini değerlendirerek dönemsel tanımlama yapabilmek
2   Limanların varlığından, çağlar boyunca farklı medeniyetler arasındaki ilişkilerde denizciliğin rolünü değerlendirebilmek
3   Antik dönem liman yapılarıyla günümüz yapılarını karşılaştırarak liman yapım tekniklerinin gelişimini yorumlayabilmek
4   Limanların ve liman kentlerinin beraber incelenmesiyle, deniz ticareti konusunda geçmişten günümüze bilgi taşıyabilmek
5   Eski çağdan günümüze değin gelişen liman yapım teknolojisini göz önüne alarak, günümüz liman yapılarının taşıdığı riskler konusunda yorum yapabilmek
6   Gelişmiş sualtı araştırma teknolojilerini sualtı arkeolojisine entegre edebilmek
7   Farklı disiplinlerden oluşan bir ekiple, uluslararası standartlarda sualtı arkeolojik araştırma yapabilecek bilgi ve tecrübe edinmek
8   Uluslararası sualtı kültür mirası korunması alanında proje üretme ve model oluşturma çalışmalarında etkin rol alabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Liman Tesislerine Giriş Limanların tanımı, bölümleri, türleri, yapısı ve modern limanlar
2 Gemiler İlk gemilerin yapısı ve boyutları, ilk bilgiler ve gemi - liman ilişkisi
3 İlk Liman Çalışmaları Indus, Mezopotamya, Mısırda yer alan nehir ve Akdeniz limanları
4 Nehir Limanları Nehir limanlarının ortaya çıkış nedenleri, liman havuzu ve yanaşma yeri inşa şekilleri
5 Deniz Limanları Ortaya çıkış nedenleri, genel yapısı, ilk kullanan toplumlar, kolonizasyon dönemleri, Doğu Akdeniz, Mısır, Girit, Kıta Yunanistan ve Ege Adaları
6 Ara sınav
7 Kaynak ve Sorunlar Limanları hakkındaki yazılı kaynaklar. Antik dönem yazarları Strabon, Plinius, Heredotos ile antik dönem mimarı Vitrivius 'un tanımlamaları, kitabeler, tasvirler kaynak ve sorunları
8 Liman Şehirleri ve Eski Anadolu Limanları Akdeniz Ege Marmara ve Karadenizdeki Liman şehirlerinin ortaya çıkışı liman ve şehir ilişkisi ile Anadolu liman şehirleri
9 Kazısı Yapılan Limanlar Doğu Akdeniz'de Caeseria, İtalya'da Portus,. limanların detaylı incelemesi Side ve Phaselis limanları ile Knidos, Halikarnassos limanları ve karşılaştırmaları
10 Antik limanları oluşturan bölümler İlk limanlarda görülen bölümlerin daha sonra gelişerek ihtiyaca bağlı olarak kazandıkları yeni formlar. Mendirekler, dalgakıranlar, rıhtımlar, emporiumlar, depolar, iskeleler, fenerler, tersaneler
11 Mendirek ve Dalgakıranlar Doğal yapıdan yararlanılarak inşaa edilen örnekler ile suni olarak sualtında inşa edilenler arasındaki ilşkiler, sualtı inşa teknikleri, kalıplar malzemeler
12 Rıhtımlar Rıhtım ihtiyacının ortaya çıkışı ve gelişmesi. İnşa teknikleri, depo ve alış mekezlerinin rıhtımla olan ilişkisi
13 Fenerler ve Tersaneler İlk örnekler ile standart tekne üretimine geçiş dönemine kadar olan süreçteki tersanelerin yapıları, bulundukları bölgeler
14 Liman yapılarının akustik yöntemlerle incelenmesi Sualtında kalmış liman yapılarının çok ışınlı batşmetri, mühendislik sismiği, manyetik, vd. jeofiziksel yöntemlerle incelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. N.C.Flemming. Cities in the Sea. An exploration of ancient citiesbeneath the Mediterranean. London, 1972. 211 p.
2. Rowland, I.D. & Howe, T.N. Vitruvius, Ten books on architecture. Cambridge University Press, 1999.
3. Raban, A., Kenneth, G.H., Caesarea Maritima: A Retrospective After Two Millenia. BRILL, 1996. 694 p.
4. Blackmann, D. J. Ancient harbours in the Mediterranean. Part 1. International Journal of Nautical Archaeology, 1982. 11: 79-104.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Teorik bilgilerin aktarılacağı derste, ilgili konular örneklerle önemli derecede irdelenecektir. Eski çağ liman yapım teknolojileri anlatılırken matematiksel hesaplamalardan ziyade, kullanılan teknikler ve malzemeler üzerinde durulacaktır. Öğrenciler, haftalık ders programına paralel olarak ilgili güncel bilimsel makaleleri okumakla sorumlu olacaktır.
2. Ödev ve tartışma: Her öğrenci, öğretim üyesinin belirlediği bir konuda ödev hazırlayacak ve her haftanın son saatinde ödev sunumu ve ardından tartışma gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.40 + YSS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.40 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Sınavlar sonucunda öğrencinin genel başarı durumuna ilaveten, derse katılım durumu ve ders içi tartışmalarda etkin rol almak, sınav notunu bir üst düzeye taşıyabilecek kriterlerdir.
2. Öğrenci, antik çağ liman yapım teknolojileri, sualtı inşa teknikleri ve kullanılan malzemeleri birlikte değerlendirerek dönemsel bilgi verecek; limanlar ve liman kentleri arasındaki ilişkiyi açıklayarak günümüze bilgi taşıyacak ve özgün fikirleri ile gelecek için öneri sunacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Kitap Okuma 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 10 1 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1312533112111
ÖK.2311435113111
ÖK.3212531114111
ÖK.4123552314111
ÖK.5233411112111
ÖK.6214111134511
ÖK.7135111111355
ÖK.8451111511135