DERS ADI

: Çevreye Duyarlı Çatlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MME 5049 Çevreye Duyarlı Çatlama SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Yüksek Lisans
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Doktora
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bütünleşik Doktora

Dersin Amacı

Korozyon ortamı ve gerilme arasındaki etkileşim (a) Malzemelerin yapısı, (b) Korozyon ortamlarının tipi, (c) Korozyon önlemede alınacak önlemler, (d) Yklemenin tipleri ve (e) Çevre ilişkiliçatlamalara etki eden değişkenler ekseninde detaylı olarak incelenecektir. Amaç öğrencilerin çevreye bağlı hasar sonuçlarının farkına varmasıonı sağlamak ve hassas ortamlarla ilgili hasarları inceleme ve farkına varmak için anlayış geliştirmelerine yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çevresel korozyonun verimlilik kaybı ve meydana gelişine bağlı toplumsal hasarlar üzerindeki etkisinin farkında olmak.
2   Çevresel korozyon çatlamasını ve bunun sonucu oluşan hasarları önlemede alınacak önlemler için beceri geliştirmek.
3   İlgili çevresel koşullarda doğru malzeme seçiminde karar alma kapasitelerini geliştirmek.
4   Çevreye bağlı kırılma tiplerini anlama ve tanıma.
5   Malzemelerin çevreye hassas çatlama dirençlerin ideğerlendirmek için yapıacak testleri anlama.
6   Mikroyapı ve çatlama tipleri arasındaki ilişkileri tanımlama.
7   Test değişkewnlerinin çatlama modu üzerindeki önemini açıklama.
8   Elektrokimyanın çevresel korozyon çatlaması üzerindeki etkisinin farkına varma anlayışarını geliştirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çevreye hassas kırılmada etkin teoriler: Elastiklik: gerilim-şekil değişimi, çekme testi, doğrusal kırılma mekaniği konsepti.
2 Gerilmeli korozyon çatlaması (GKÇ): GKÇ mekanizmaları, test metotları, düşük şekil değiştirme hız testi, düz ve ön çatlaklı numunelerde statik yükleme testleri.
3 Gerilmeli korozyon çatlaması: Çatlak başlama işlemleri ve mekanizmaları, Çatlak gelişmesi ve mekanizmaları, çevresel faktörler.
4 Gerilmeli korozyon çatlaması: GKÇ nin termodinamiği, Malzeme kimyası ve mikroyapısı.
5 Gerilmeli korozyon çatlaması: GKÇ tipleri, Tanelerarası ve taneiçi GKÇ, GKÇ ye etki eden faktörler.
6 1 nci ara sınav.
7 Korozyonlu yorulma çatlaması (KYÇ): Korozyonlu yorulma test tipleri, hasar-çevrim testleri, çatlak gelişme testi, Yorulma test rejimleri.
8 Korozyonlu yorulma çatlaması (KYÇ): KYÇ ye etki eden parametreler; gerilim şiddet faktörü, yüzeyin etkileri, kalıcı yüzey gerilmesi ve çevresel etkiler.
9 Korozyonlu yorulma çatlaması (KYÇ): KYÇ ye etki eden değişkenler.
10 Hidrojen hasarı: Hidrojen işlemlerinin sınıflandırılması, Hidrojen ortamı kırılganlığı, hidrojen gerilme çatlaması.
11 Hidrojen hasarı: Süneklik kaybı, hidrojen atağı, kabarma, hidrojen oluşumu.
12 Hidrojen hasarı: Hidrojen hasar teorileri; basınç teorisi, yüzey adsorplanma teorisi, ayrışma teorisi.
13 2 nci ara sınav.
14 Hidrojen hasarı: Gelişmiş plastik akış, Hidrojen atağı, demir bazlı alaşımlarda hidrojen hasarı, demirdışı alaşımlarda hidrojen hasarı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

"Corrosion" by K.R. Threthewey and J. Chamberlain, Longman Group UK Limited with John Wiley&Sons, Inc., 1988

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü ve görsel sunum, tartışma ve problem çözümü. Çevreye hassas kırılmaları ilgilendiren vaka taktimi çalışmalarının dönem ödevlevi olarak hazırlanması ve bu çalışmaların sunumunun yapılmasın.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınıfta dersin içeriğine uygun sunum ve sunulan konularla ilgili tartışma yapılacak. Müfredata dahil uygun konularla ilgili problem çözümlemeleri yapılacak. Öğrencilerin en az devamsızlıkla dersleri takip etmesi gereklidir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin performans değerlendirmeleri öğrenme çıktıları (ÖÇ1. ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6. ÖÇ7 ve ÖÇ8) esas alınarak yıl içi ve yılsonu sınavları ve hazırlayacakları dönem ödevleri ve sunumları ile yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Sözlü sunumlar dershanede kurs içeriği paralelinde yapılacak ve sunulan konularla ilgili tartışmalar yapılacaktır. Dersin içeriğindeki uygun olan konularla ilgili problem çözümleri sunulacaktır. Sınav soruları ders içeriğinde anımlanan ana kavramlara odaklanacaktır. İçerik kalitatif bilgi tabanlı sorulardan anlama, değerlendirme ve derste geliştirilen kantitatif kavramları sorgulayan değişik zorluklarda problem çözümlerine kadar geniş bir aralıkta yer alacaktır. Öğrencilerin sunumlara düzenli olarak katılmaları gerekecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Ahmet ÇAKIR
Dokuz Eylül University, Faculty of Engineering,
Metalurgical and Materials Engineering
Tınaztepe Campus, 35160 Buca / İZMİR
Tel+90 232 3017480
ahmet.cakir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma günleri 10:00-11:00 saatleri arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Ödev Hazırlama 2 20 40
Sunum Hazırlama 2 10 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 2 15 30
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 183

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1434233
ÖK.2544433
ÖK.3444322
ÖK.45423443
ÖK.53452
ÖK.65333443
ÖK.73253
ÖK.8334