DERS ADI

: Sol-Jel Prosesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MME 5011 Sol-Jel Prosesi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Nanobilim ve Nanomühendislik Doktora
Nanobilim ve Nanomühendislik Yüksek Lisans
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Yüksek Lisans
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Doktora
Nanobilim ve Nanomühendislik Bütünleşik Doktora
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bütünleşik Doktora

Dersin Amacı

Sol-jel prosesi yeni veya potensiyel endüstriyel uygulamalarında olduğu kadar bilimsel olarakta önemli bir konuma sahiptir. Yüksek saflıklı mikronaltı tozlar, nükleer yakıtlar, elektronik ve iyonik iletkenler, optik, elektrooptik ve manyetik malzemeler bu yöntemle üretilmektedir. Ayrıca, yeniden üretilebilen homojen kompleks malzemelerin üretimi gerektiğinde sol-jel prosesi çok faydalı ve önemli bir tekniktir. Bu derste, prekursor çözeltilerin kimyası, kolloidal partiküller ve sollar, jelleşme, jeller, faz dönüşümleri, sol-jel seramiklerin sinterlemesi ve uygulamaları tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çeşitli başlangıç kimyasal maddelerinden çözelti hazırlama ve sinterleme prosesi aralığındaki ilişkileri anlamak
2   Sol-jel prosesinde teorik ve deneysel yeteneklerini geliştirmek
3   Jelleşme ve fazların oluşumunu anlamak
4   Yeni oksit seramikleir hazırlama konusunda ileri eğitim almak
5   Çok fonksiyonlu yeni oksit ve oksit-dışı seramik esaslı ince filmler, bulk ve toz malzemelerin nasıl hazırlandığı konusunda ileri eğitimini almak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Ödevlerin dağıtımı ve açıklaması - Sol, jel ve jelleşme - Sol-jel prosesinin ana hatları - Yakın gelişmeler - Sol-jel prosesinin avantaj ve dezavantajları
2 Prekursor çözeltilerin kimyası: - Solventler - Çözeltilerde prekursor dönüşümün temeli - Metal tuz çözeltileri
3 Prekursor çözeltilerin kimyası: - Alkoksit çözeltileri - Diğer prekursorler - Prekursor karışımı - Oksit olmayan çözeltiler
4 Kolloidal partiküller ve sollar: - Sıvı ortamlarda çekirdekleşme ve partiküllerin büyümesi - Sıvı ortamlarda sentezlenmeyen tozlar
5 Kolloidal partiküller ve sollar: - Sollar - Sollardaki diğer olaylar
6 Jelleşme: - Jelleşme ve persolasyon modelleri - Büyüme-jelleşme modelleri - Gelleşme deneysel çalışmaları - Seramik malzemelerin jelleşmesi
7 Jeller: - Jellerin yapısı ve sınıflandırılması - Yaş jellerin özellikleri - Jellerin kuruması - Kuru jellerin özellikleri
8 Faz döşümleri: - Arayüzey sıcaklıklarında kimyasal dönüşümler - Tapotaktik kristalleşme - Cam oluşumu - Çekirdekleşme ve büyüme tarafından kristalleşme - Oksitlerin oksit olmayan malzemelere çevrimi
9 Sol-jel seramiklerin sinterlenmesi: - Tekstür değerlendirilmesi - Sinterleme esnasında atomik transport mekanizması - Tane büyümesi - Sinterleme prosesleriyle porların etkileşimi - Sıcak presleme
10 Sol-jel prosesinin uygulamaları: - Sol ve jel hallerindeki uygulamalar - Kaplamalar ve filmler - Fiberler
11 Sol-jel prosesinin uygulamaları: - Monolithler - Filtrasyon mebranları - Sol-jel katalizler - Hibrit organik ve inorganik malzemelerin uygulamaları
12 Ara Sınav
13 Dönem projelerin sunulması
14 Dönem projelerin sunulması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Alan C. Pierre, Introduction to Sol-Gel Processing, The Kluwer Internatioanl Series in Sol-Gel Processing: Technology and Applications, Kluwer Academic Publishers, Boston, 1998.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders sırasında öğrencilere ders hakkında terorik bilgiler ve deneysel çalışmalar sözlü ve görsel olarak anlatılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS 1 ARASINAV 1
2 ARS 2 ARASINAV 2
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS1 * 0.25 + ARS2 * 0.25 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS1 * 0.25 + ARS2 * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenme çıktılarına göre değerlendirelecektir.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav %25, Proje (ödev) %25 ve Final %50 olarak değerlendirelecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders haftalık 3 saat olmak üzere öğrencilere sözlü ve görsel olarak aktarılacak,
Karşılıklı soru cevap şeklinde uygulama yaparak öğrencilerin derse olan ilgisi sağlanacak,
Öğrencilerden derse devam zorunluluğu aranacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

erdal.celik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrencilerle cuma günleri saat 14:00-16:00 arasında görüşme yapılacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 25 25
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.153443323533
ÖK.253443333533
ÖK.353443323533
ÖK.453443333533
ÖK.553443333533