DERS ADI

: Işın İzleme Sismik Modelleme Yöntemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GPE 5035 Işın İzleme Sismik Modelleme Yöntemleri SEÇMELİ 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜNAY ÇİFCİ

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği Yüksek Lisans
Jeofizik Mühendisliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı sismik yoruma yardımcı olmak ve yer içerisindeki ışın yollarının belirleyerek, bu yollar boyunca olan varış zamanlarını hesaplamaktır. Yerin iki veya üç boyutlu sismik kaynak ve alıcıların dapılımını, bir sismik çalışmanın sonuçlarını yaklaşım sağlamak için yeterli bilgiyi ışın izleme sağlayabilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yanal yönde değişken, iki veya üç boyutlu tabakalı ortam için hem doğrudan hem de ters çözüm sismoloji problemlerinin çözümünde ışın izleme çok geniş uygulamalara sahiptir.
2   Pek çok ters çözüm tekniğinde (sismik tomografi) bu ders çok önemli rol oynayabilir.
3   Işın-izleme, sismik modellemeye esnek bir yaklaşımdır. Pek çok yer modeline uygulanabilir. sonlu farklar modellemesi gibi sınırlaması yoktur.
4   Işın methodu kuralları kullanarak hem sismik kaynak çalışmalarında hem de yapısal sismolojide, sismik cisim dalgalarının yorumlanması yöntemlerinin pek çoğunda kullanılabilir.
5   Daha ileri modelleme verilebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kinematik ve dinamik ışın izleme
2 Model kurma kavramları
3 Sismik ortamlar
4 Başlangıç modeli (I) katmanları tanımlama
5 Hız katmanları tanımlama ile başlangıç modeli
6 Doğru görüntüleme için gereksinimler
7 Yığma öncesi derinlik migrasyonu tasarımı kullanılarak modeli iyileştirme-derinlik kazanımı
8 Küçük sınavlar
9 Pitfal, sorunlar ve sınırlamalar
10 3-B etmenleri
11 Derinlik tomografisi ile hız modeli belirlenmesi
12 Derinlik görüntülemede ve hız analizinde sismik anizotropi etkisi
13 Örnek 1: Gölge fay problemi çözümü
14 Örnek 2: Meksika Körfezi'nde tuz yapılarında hız modellerinin etkin iyileştirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

S. W. Fagin, Seismic Modelling of Geologic Structures: Applications to Exploration Problems, Geophysical Developments SEG 1992.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders kısaca kuramsal kavramlara, sunumlara, örnek uygulamalara dayandırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gunay.cifci@deu.edu.tr, gunay.cifci@hotmail.com

(232) 278 55 65 /126

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

salı 10-12 perşembe 10-12

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Denemeler 14 2 28
Dersler 14 3 42
Haftalık ders hazırlama 14 2 28
Uygulama hazırlama 14 2 28
Sunum hazırlama 14 2 28
Okuma 14 1 14
Final sınavına hazırlama 1 4 4
Küçük sınavlar 6 1 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15442555333455
ÖK.25453545433434
ÖK.35443545434545
ÖK.45555544434555
ÖK.55554544434544