DERS ADI

: Potansiyel Alanlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GPE 5007 Potansiyel Alanlar SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. TOLGA GÖNENÇ

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği Yüksek Lisans
Jeofizik Mühendisliği Doktora

Dersin Amacı

Potansiyel alan kavramının öncelikli olarak yüksek lisans ve doktora seviyende kavramsal derinliğinin sağlanması bu dersin öncelikli amacıdır. Bu izlence doğrultusunda potansiyel alan kavramının anlamını doğada matematiksel olarak ifade edebilmek, güncel yaşam ve mühendislik problemlerinde bu kavramı kullanabilmek dersin hedefi içindedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Lisans düzeyinde alınan temel konuların yüksek lisans mertebesine uygun kavramsal derinliğe ulaştırabilmek
2   Maddenin doğasını ve davranışını anlayabilmek
3   İlgili konular çerçevesinde ileri matematik kuramları kullanarak temel jeofiziksel problemleri kavrayabilmeke
4   Matematiksel uygulamanın fiziksel doğa olan ilişkisini kavrayabilmek.
5   Jeofizik Mühendisliğindeki temel yöntemler (gravite, manyetik ve elektrik) ile potansiyel alan kavramlarını birlikte yorumlayabilemek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Potansiyel alan ve Temel kavramları 1 a. Skaler/Vektörel kavramları b. Vektörlerin özellikleri c. Gradyan kavramı (skaler) d. Diverjan kavramı (vektörel)
2 Potansiyel alan ve Temel kavramları 2 (Ödev+Sunum). a. Yüzey İntegral Kavramı b. Gauss Diverjan Teoremi c. Çizgisel İntegral d. Rotasyon Kavramı e. Stoke Teoremi
3 Potansiyel Alan Sınıflamaları 1 (Ödev+Sunum). a. Tip A (Doğal/Suni) b. Tip B (Skaler/Vektörel) c. Tip C (Statik/Noktasal/Değişken) d. Tip D (Rotasyonel/İrrotasyonel) e. Tip E (Konservatif/Konservatif olmayan) f. Tip F (Selonoidal/Selonoidal olmayan)
4 Potansiyel Alan Sınıflamaları 2(Ödev+Sunum) a. Tip G (Newton Potansiyeli/Newton Potansiyeli olmayan) b. Tip H (Dipol/Dipol olmayan) c. Tip İ ( Laplace sağlayan/Laplace Sağlamayan) d. Tip J (Global/Lokal) e. Tip K (Mikroskopik/Makroskopik)
5 Potansiyel alanlarda haritalama ve integral. (Ödev+Sunum)
6 Katı ortam tanımlamaları.(Ödev+Sunum) a. Homojen/izotrop b. Heterojen/izotrop c. Homojen/anizotrop d. Heterojen/anizotrop
7 Potansiyel alanlarda Enerji ve iş kavramı. (Ödev+Sunum)
8 Jeofizikte 2b/3b potansiyel kavramı (Newton kuvvet alanı/Newton potansiyeli) (Ödev+Sunum) 1
9 Jeofizikte 2b/3b potansiyel kavramı (Newton kuvvet alanı/Newton potansiyeli) (Ödev+Sunum) 2
10 Gravite alanı, çeşitli uygulamalar (Ödev+Sunum)
11 Manyetik alanı temel kavramları1(Biot savart, Manyetik akı, Manyetik alan davranışı) (Ödev+Sunum) a. Manyetik alanlar b. Coulomb yasası c. Faraday Yasası ve elektromanyetik indüksiyon d. Manyetik vektör potansiyeli e. Manyetik skaler potansiyeli
12 Manyetik alanı temel kavramları 2 (Biot savart, Manyetik akı, Manyetik alan davranışı) (Ödev+Sunum)
13 Elektrostatik potansiyel kavramı 1(Coulomb yasası, elektrostatik potansiyel, geçirgenlik, akım kavramları) (Ödev+Sunum) a. Elektrostatik kavramı b. Coulomb yasası c. Elektrostatik potansiyel d. Gauss Teoremi e. Poisson ve Laplace Eşitlikleri
14 14) Elektrostatik potansiyel kavramı 2(Coulomb yasası, elektrostatik potansiyel, geçirgenlik, akım kavramları) (Ödev+Sunum)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) Introduction to Potential Theory via Applications Christian Kuehn
2) Lectures on Potential Theory By M. Brelot
3) Notes on classical potential theory M. Papadimitrakis Department of Mathematics University of Crete January 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Temel kavramlar tartışıldıktan sonra ders ödev, tartışma, bilgisayar uygulamaları, değerlendirme ve yorumlama şeklinde sürdürülecektir. Öğrenicinin bilimsel ifade ve tartışabilme kapasitesini süreç içinde arttırılarak aktif iletişim ve proaktif süreçlerin yürütülmesi dersin yöntemini oluşturmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirmede öğrencinin rapor,sunum ve katılımında özgünlük, bilimsel ifade yeteneği, tatışabilme kapasitesi, süreç planlaması genelinde takvime uyabilmesi dikkat edilecek doneler içindedir.

Değerlendirme Kriteri

Ödev %50
Katılım %10
Final %50

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Tolga GÖNENÇ
e posta. tolga.gonenc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her gün öğretim üyesinin uygun olduğu zamanlar

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
ödevler 13 4 52
Rapor hazırlama 1 5 5
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Sunum hazırlama 13 4 52
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15553
ÖK.255443
ÖK.354543343
ÖK.455444334
ÖK.555544444344