DERS ADI

: Atık Geotekniği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CIE 5146 Atık Geotekniği SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ALİ HAKAN ÖREN

Dersi Alan Birimler

Geoteknik Yüksek Lisans
Geoteknik Bütünleşik Doktora
Geoteknik Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere çöp depolama problemlerinde uygulayabilecekleri geotekniğin temel yönlerini öğretebilmektir. Bu ders kapsamında çöp depolama alanı bileşenlerinin tasarımı (kirletici bariyeri, sızıntı suyu toplama sistemi vb ), bariyerlerin laboratuvarda ve arazide hidrolik iletkenliklerinin belirlenmesi, kirletici taşınımı, çöp depolama alanlarında şev stabilitesi, nihai örtü tabakası tasarımı, geçirimli reaktif bariyerlere kısa giriş gibi esas kavramlar verilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Atık depolama sistemlerinde temel elemanları anlayabilme,
2   Zeminde kirletici taşımının anlaşılmasını geliştirebilme,
3   Laboratuvar ve arazi hidrolik iletkenliğini belirleyebilme,
4   Çöp depolama alanı bileşenlerini fonksiyonlarına göre kategorize edebilme,
5   Geoteknik tasarım için çöp depolama üzerinde yeterli bilgi sağlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş 1.1. Kentsel katı atık oluşum oranları 1.2. Genel atık yönetimi 1.3. Katı atık dönüşümü 1.4. Kentsel katı atıklarda tehlikeli atık dönüşümü 1.5. Kentsel katı atıkların yakılması
2 Zemin Su Akışı 2.1. Zeminden su akışı 2.2. Darcy yasası 2.3. Hidrolik iletkenlik kavramı 2.4. Laboratuvar hidrolik iletkenlik yönetmeleri 2.5. Hidrolik iletkenlik deneylerinde permametre tipleri 2.6. Arazi hidrolik iletkenlik yöntemleri
3 Kil Mineralojisi 3.1. Kil Minerali tipleri 3.2. Killerde çift tabaka konusu 3.3. Killi zeminlerin katyon değişim özellikleri
4 Çöp Depolama Tabakaları 4.1. Geçirimsiz tabaka tipleri 4.2. Sıkıştırılmış kil tabakaları 4.3. Sıkıştırılmış kil tabakası tasarımı 4.4. Alternatif tabakalar (kum-bentonit karışımları, zeolit-bentonit tabakaları)
5 Kompozit Tabakalar 5.1. Kompozit tabaka tipleri 5.2. Çöp depolamada geotekstilin rolü 5.3. Çöp depolamada geomembranın rolü 5.4. Geosentetik kil örtüler
6 Tabakalardan Sızma 6.1. Sıkıştırılmış kil tabakasından sızma 6.2. Kompozit tabakalardan sızma 6.3. Taşınma süreçleri (adveksiyon, difüzyon, mekanik ayrışma)
7 Tabakalardan Sızma (devam) 7.1. Kararsız taşınma 7.2. Malzeme özelliklerinin etkisi 7.3. Bir boyutlu problemler için uygulama
8 Ara sınav
9 Sızıntı Suyu İşleme 9.1. Sızıntı suyu işleme/yok etme 9.2. Atık suyu işleme 9.3. Sulak sistem 9.4. Sızıntı suyu devridaim sistemleri
10 Çöp Depolama Alanı Gazları 10.1. Çöp gazları bileşenleri 10.2. Çöp depolama alanı gaz işletme sistemleri 10.3. Gaz işletme sistemlerinin başlıca tipleri
11 Çöp Depolama Alanı Şev Stabilitesi 11.1. Şev stabilitesi göçme tipleri 11.2. Dayanım parametrelerinin seçimi 11.3. Stabilite analizleri 11.4. Tabaka sisteminin stabilitesi 11.5. Örtü sisteminin stabilitesi
12 Örtü Tabakaları-Geleneksel Örtüler 12.1. Örtü tabakası fonksiyonları 12.2. Örtü tipleri 12.3. Örtü bileşenleri
13 Örtü Tabakaları-Su Dengeli Örtüler 13.1. Monolitik bariyerler 13.2. Kapiler bariyerler 13.3. Doygun olmayan zemin özellikleri
14 Ara sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Qian, X., Koerner, R.M., Gray, D.H. (2002). Geotechnical Aspects of Landfill Design and Construction, Prentice Hall, New Jersey.

Yardımcı kaynaklar:
Fetter C.W. (1999). Contaminant Hydrogeology, Prentice Hall, New Jersey.
Daniel, D.E. (1993). Geotechnical Practise for Waste Disposal, Chapman and Hall, New York.

Referanslar: Ders notları ve destekleyici dokümanlar (standartlar, makaleler vb ) her hafta öğrencilere gönderilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler sınıfta yapılacaktır (3 saat). Ders sunumlar şeklinde olacaktır. Sunumların gerekli ve önemli kısımları silinecektir. Bu silinmiş sunumlar ve diğer destekleyici dokümanlar öğrencilere dersten önce gönderilecektir. Öğrenciler, derse gelmeden önce bu notların çıktılarını almalıdırlar. Daha sonra önemli kısımları da içeren notlar derste sunulacaktır. Aynı zamanda öğrenciler, dersi dinlerken sunum üzerinde boş bırakılan yerleri de dolduracaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS 1 ARASINAV 1
2 ARS 2 ARASINAV 2
3 ODV ÖDEV
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS 1 * 0.20 + ARS 2 * 0.20 + ODV * 0.10 + YSS * 0.50
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS 1 * 0.20 + ARS 2 * 0.20 + ODV * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1, 2, 3: Arasınav ile ölçülecektir.
ÖÇ3, 4, 5: Ödev ve final sunumuyla ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Sınıfa katılım not sırasında göz önüne alınacaktır. Ödev zamanında teslim edilmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. A. Hakan ÖREN : ali.oren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 13:00 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 2 20 40
Final Sınavına Hazırlık 1 35 35
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Ödev Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15
ÖK.253344
ÖK.355
ÖK.454
ÖK.5555