DERS ADI

: Mekan ve Mekansal Pratikleri Yeniden Düşünmek

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5187 Mekan ve Mekansal Pratikleri Yeniden Düşünmek SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mekân ile ilişkili kavramları ve temel kuramları sunmaya yönelik giriş niteliğinde bir derstir.

Amacı, mekân kavramına yönelik felsefe, coğrafya, sosyoloji, sanat tarihi, psikoloji, mimarlık tarihi ve teorisi alanındaki farklı teorik yaklaşımlar arasındaki örtüşmeleri ve farklılıkları ortaya koymak, mekânı oluşturan farklı katmanlar ve boyutlar aralarındaki ilişkilerin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayacak tartışmalar gerçekleştirmektir.

Özellikle ders, mimari mekânın olgusunun kapalılık (enclosure) olarak kavramsallaştırılmasının ötesine geçmeyi amaçlamaktadır ve mekân anlayışımızı, ölü bir madde olarak değil, yaşayan, yaşanmış ve aktüel olaylar ve düşünceler dünyası olarak sürekli yeniden üretilen bir kavram olarak açmanın yollarını aramaktadır.

Dersin içeriği şunlardan oluşur: temel kuramlar ve mekânın tarihsel kategorileri; zaman ve uzam arasındaki ilişki; mekânın fenomenolojisi; mekânın yaşamı ile mekânsal pratikler arasındaki ilişki; mekân ve hareket, mimari mekân, fiziksel mekân, sanal uzam, yer ve yer olmayan, güç ve mekân, beden, cinsiyet ve mekânsal üretimler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekân konsepsiyonunun çok-katmanlı yapısını tanımlayabilmek
2   Mekân olgusunun mimarlık, sanat, felsefe ve bilim alanındaki çoklu anlamlarına tanışık olmak
3   Çeşitli mekân alımlanışları arasındaki dönemsel farkları ayırt edebilmek
4   Mekân olgusunu dönüştüren toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve parametreleri betimleyebilmek
5   Mimari mekân olgusuna dair güncel kuramsal yaklaşımlara odaklanan araştırmalarını görsel, yazılı ve sözlü olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin İçeriğinin ve İşleyişinin Aktarılması Sunucu, Moderatör ve Ders Özetleyicisi'nin Belirlenmesi
2 Mekansal Dönüş
3 Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 1
4 Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 2
5 Symbolic Space & Habitus
6 Social Space & Lived Space & Experience 1
7 Social Space & Lived Space & Experience 2
8 Social Space & Lived Space & Experience 3
9 Vize Teslimi // Tartışma // Social Cartography: Mapping the Spatial Logic of Society & Power
10 Space as the Execution and Manifestation of Power
11 Space as the Execution and Manifestation of Power
12 Heterogeneous Space
13 Performative Space
14 Consuming Spaces

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Benett, T., Grossberg, L., Morris, M. (Eds.), New Keywords A Revised Vocabulary of Culture and Society.
Blackwell, 2005.

Bottomore, T. (Ed.), A Dictionary of Marxist Thought. Blackwell, 2001 (1983)

Copleston, F., A History of Philosophy (9 volumes). Image Books 1993-1994 (1946 - 1974)

Gieseking, J J.; Mangold, W.; Katz, C.; Low, S.; Saegert, S. (Eds), People, Place and Space; A Reader, Routledge, 2012.

Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Key Thinkers on Space and Place. SAGE Pub. 2010

Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Mekan ve Yer Üzerine Büyük Düşünürler, Litera Yayıncılık. 2018

Lacey, A. R., Dictionary of Philosophy. Routledge, 1996 (1976)

Williams, R., Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford Uni. Press, 1985 (1976)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her hafta okuma ve tartışmaların yapılacağı derse katılım zorunludur.

Haftalık metinler okunarak, derslere hazırlıklı gelinmelidir.

Önceden saptanan Anlatan, Kayıtçı ve Moderatör'ün yönetiminde derste tartışmalar yapılacaktır.

Sorumlulardan A4 boyutunda 2 sayfalık Kısa Değerlendirme Metinleri yazmaları ve dersi izleyen hafta içinde e-posta ile göndermeleri, ortak paylaşım platformuna yüklemeleri beklenmektedir.

Yarıyıl sonunda sorumluların kendi belirleyecekleri ve öğretim üyesiyle üzerinde anlaşacakları, çağdaş mimarlık örneği/figürünü/temasını irdeleyecekleri bir Araştırma Ödevi hazırlamaları beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

* Araştırma Ödevi, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, derinliğine ve konuya hâkimiyetine göre değerlendirilecektir.
* Sınıf İçi Uygulamalar, öğrencinin metinleri okumuş olmasına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve Kısa Değerlendirme Metinleri'ndeki performansına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi veya teslim
edilmemesi için mazeret değildir.

2.Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

3.Akademik Dürüstlük ilkelerine kesinlikle uyulması gerekmekte olup, kopya çekmek ve akademik sahtekârlığa başvurmak gibi her türlü intihal girişimi, Yüksek Öğrenim Kurumu'nun talimatları uyarınca disiplin cezası ile sonuçlandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Deniz Güner
deniz.guner@deu.edu.tr
0232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.35554
ÖK.4554
ÖK.5555545