DERS ADI

: Çağdaş Mimarlık ve Eleştirel Söylemler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5153 Çağdaş Mimarlık ve Eleştirel Söylemler SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÖKÇEÇİÇEK SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu seminer dersi, modern çağı tarihsel bir bakışaçısıyla anlayarak mimarlıktaki güncel konuları yeniden değerlendirebilmek için eleştirel bir çerçeve oluşturmayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yirminci Yüzyıl mimarlık ürünleri, kuramları ve eleştirileri üzerinden modern, modernizm, modernite ve çağdaş kavramlarını tanımlayabilme.
2   Modern Mimarlıkın Yirminci Yüzyıldaki gelişimini açıklayabilme.
3   Yirminci Yüzyılda mimarlıktaki eleştirel söylemleri inceleyebilme.
4   Yirminci Yüzyılın ikinci yarısında mimarlıkta ortaya çıkan farklı eleştirel söylemleri ve akımları analiz edebilme.
5   Güncel mimarlık pratikleri ve çağdaş söylemler hakkında eleştirel bir yaklaşım geliştirebilme.
6   Güncel mimarlığın farklı yönlerini, Yirminci Yüzyıl ın tarihsel, kuramsal ve eleştirel biçimde irdeleyebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Önsöz: Dersin kapsam, içerik ve yöntemine ilişkin bilgiler
2 Modern, modernizm, modernite, çağdaş mimarlık
3 Modern Mimarlık, estetik modernizm, sosyal modernite
4 Modernizmde Kriz Sunum konularının belirlenmesi
5 Neo-Realizm ve Popülist Söylem Öğrenci Sunumları I
6 Megastrüktür ve Teknofantazya Öğrenci Sunumları II
7 Modern Kentleşme ve Modernizm Sonrası Kentsel Kuramlar Öğrenci Sunumları III
8 Postmodernizm Öğrenci Sunumları IV
9 Ara sınav
10 Fenomenoloji ve Yer / Eleştirel Rejyonalizm Öğrenci Sunumları V
11 High-Tech Mimarlık / Neo-Modernizm Öğrenci Sunumları VI
12 Dekonstrüksiyon / Ultra modernizm Öğrenci Sunumları VII
13 Mimarlıkta çağdaş söylemler Öğrenci Sunumları VIII
14 Sonsöz: Çağdaş Mimarlık Taslak araştırma makalesi teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Batur, Enis (ed.) 1997. Modernizmin Serüveni. Bir Temel Metinler Seçkisi 1840-1990. İstanbul: YKY.
Benevolo, Leonardo. 1981 (1960). Modern Mimarlığın Tarihi, Birinci Cilt: Sanayi Devrimi, İstanbul: Çevre Yayınları.
Berman, Marshall. 2004. Katı Olan Her şey Buharlaşıyor. Modernite Deneyimi. Ümit Altuğ ve Bülent Peker (çev.) İstanbul: İletişim Yayınevi. (Türkçe ilk basım 1994).
Colquhoun, Alan. 1962. Mimarlıkta Modern Hareket. Mimari Eleştiri Yazıları. Ali Cengizkan (çev.) Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, 21-25. (Türkçe basım 1990).
Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Ankara: S evki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Pevsner, Nikolaus. 1977. Ana Çizgileriyle Avrupa Mimarlığı, İstanbul: Cem Yayınevi.
Rossi, Aldo. 1982. Şehrin Mimarisi (The Architecture of the City). Nurdan Gürbilek (çev.). İstanbul: Kanat Kitap. (Türkçe basım 2006).
Kollektif. 1996. Mimari Akımlar II. Yapıdan Seçmeler. sayı: 9. İstanbul: Yem Yayın.
Kollektif. NTV Başvuru Kitapları: Mimarlık, İstanbul: NTV Yayınları.
Lynch, Kevin. Metropol Modelleri. Cogito Kent ve Kültürü. sayı:8, Yaz 1996, 97-111.
Simmel, Georg. Metropol ve Zihinsel Yaşam. Cogito Kent ve Kültürü. sayı:8, Yaz 1996, 81-89.
Tanyeli, Uğur. 2011. Rüya, İnşa, İtiraz (Mimari Eleştiri Metinleri.). İstanbul: Boyut Yayıncılık.
Ulrich, Conrads (ed.). 1991. 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Sevinç Yavuz (çev.) Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
Zeka, Necmi (ed). 1990. Fredric Jameson, Jürgen Habermas, Jean-François Lyotard. Postmodernizm. Gülengül Naliş, Dumrul Sabuncuoğlu ve Deniz Erksan (çev.). İstanbul: Kıyı Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu seminer dersi, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımlarının yanı sıra, öğrenci ödev ve sunumlarının tartışılacağı genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğretim üyesi öğrencileri sunum yapacakları konuyla ilgili bilgi ve kaynaklarla yönlendirir. Dersler yüksek performanslı sunumlar ve tartışmalar şeklinde yapılacaktır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir. Derste yapılacak grup sunumlarının ardından konu öğretim üyesi tarafından genel tartışmaya açılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 DKT DERSE KATILIM
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 +ODV * 0.20 + AOD * 0.50 + DKT * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav (%20): Dönem boyunca bir ara sınav yapılacaktır.

Ödevler ve Sunumlar (%20): Haftalık teslimler ve sunumlar bireysel olarak yapılacaktır. Final sınavında başarılı olabilmek için ödevlerin zamanında ve düzenli olarak teslim edilmesi, öğretim üyesinin eleştirileri ışığında tamamlanarak yeniden ele alınması önerilir.

Araştırma Makalesi (%50): Seçilen konuda yürütülen temel araştırmanın sonuç ürünüdür. Çalışılan araştırma konusu, iyi araştırılmış kaynakça ve yeterli sayıda görselle tamamlanmış bir araştırma makalesi olarak teslim edilecektir.

Derse Katılım (%10): Öğrenci katılımı, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, okuduğunu anlama ve derslerde edinilen ve tartışılan bilgi yorumlama becerisini ölçmeyi hedefler. (ÖÇ1, ÖÇ2).
2. Ödevler ve sunumlar, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, olgu ve kavramların derinliği, konunun kapsamlılığı, netliği, organizasyonu, formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).
3. Araştırma makalesi ile (kuram, ampirik gerçekler, mantık, analoji, örnek çalışma ve alanda söz sahibi kişilere referans vererek pozisyon belirleme gibi) temel söylemsel argümanlarda belli bir başarı yakalanması hedeflenir. (ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).
4. Derse sürekli ve aktif katılım, konuların anlaşılması için önemlidir. (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Bu bir seminer dersi olduğu için derslere dönem boyunca devam ve aktif katılım gerekmektedir.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
3. Dersten geçer not alabilmek için derslerin en az %70ine katılmış olmaları beklenmektedir.
4. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
5. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gokcecicek.savasir@deu.edu.tr - 0090 232 3018484

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 5 2 10
Uygulama 8 2 16
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 3 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 32 32
Ödev Hazırlama 8 3 24
Sunum Hazırlama 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.111
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.5111
ÖK.61