DERS ADI

: Mimari Çevre ve İnsan

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5155 Mimari Çevre ve İnsan SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İLKNUR TÜRKSEVEN DOĞRUSOY

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin insan ve yapılı çevre ilişkilerini inceleyen teoriler ve araştırmalar hakkında bilgilenmesini sağlamaktır. Çevresel algı ile ilgili teoriler ve araştırmalar bu ders kapsamında aktarılmaktadır. Ders sürecinde öğrenciler mimari çevre ve insan ilişkisine dair araştırma problemleri belirlemekte, araştırmakta ve araştırma sonuçlarını seminer ve araştırma raporu olarak sunmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari çevre, kentsel çevre, kamusal açık mekan ve insan arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
2   Çevresel algıyla ilgili ana teorileri analiz edebilme
3   Mimari çevre ve insan ilişkisiyle ilgili bir araştırma problemi belirleme
4   Mimari çevre ve insan arasındaki ilişki hakkında bir araştırmayı yürütme
5   Araştırma sonuçlarını seminer ve araştırma raporu biçiminde sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaçlarına ve içeriğine giriş
2 Çevre psikolojisi nedir Tarihçe, temel kavram, tanım ve özellikler
3 Çevre psikolojinin temel kuramları. Seçilen okumalar üzerinden tartışmalar
4 Çevresel algı, seçilen okumalar üzerinden tartışmalar
5 Çevrenin affektif ve bilişsel algısı ve ilgili çalışmalar
6 Kevin Lynch ve kent imgesi
7 Araştırma probleminin belirlenmesi
8 Araştırma probleminin sunumu (Öğrenci sunumu)
9 Literatür araştırması ve problemin sınırlandırılması
10 Araştırma
11 Araştırma
12 Araştırma sonuçlarının sunumu (Öğrenci sunumu)
13 Araştırma raporu yazımının ana prensipleri
14 Araştırma raporunun sunumu ve tartışmalar (Öğrenci sunumu)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bell, P. A. , Greene, T. C., Fisher, J. D., Baum, A. (2001). Environmental Psychology, Taylor and Francis: New York
Gifford, R. (1997). Environmental Psychology, Principles and Practice, Optimal Books: USA
Göregenli, M. (2010). Çevre Psikolojisi, İnsan-Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul
Winter D. N. &Koger, S. (2004). The Psychology of Environmental Problems, Erlbaum: USA
Ünlü, A. (1998). Çevresel Tasarımda İlk Kavramlar, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi: İstanbul.
Lynch, K. (1960). The City Image, Cambridge: USA,
Türkseven Doğrusoy, İ. (2003). Mimari Bir Eleman Olan Pencerelerin/Açıklıkların İnsan-Mekan İlişkileri Bağlamında İrdelenmesi, Ofis Mekanları İçin Bir Deneme, Yayımlanmamış Doktora Tezi, DEÜ Fen BilimleriEnstitüsü, İzmir.
Türkseven Doğrusoy&Türeyen M. (2007). A field study on determination of preferences for windows in office environments, Building and Environment, 42, 10, pp. 3660 3668.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler / Uygulama
Derslerle ilgili kuramsal bilgi aktarımları öğrencilerin çalışma konuları paralelinde gerçekleştirilmektedir.
2. Sunumlar
Öğrenciler kendi araştırma konuları ile ilgili sunum ve araştırma dosyası hazırlayacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunum: % 40
Tartışmalara katılım: %10
Araştırma dosyası % 50

Değerlendirme Kriteri

Sunum: % 40, ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3
Derse katılım: %10, ÖÇ1, ÖÇ2
Araştırma dosyası: % 50, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu bulunmaktadır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. İlknur Türkseven Doğrusoy
ilknur.turkseven@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 3 33
Öğrenci Sunumları 3 3 9
Araştırma raporu hazırlığı 1 66 66
Sunum hazırlığı 3 15 45
Derse hazırlık 11 2 22
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11111
ÖK.21111
ÖK.31111
ÖK.4111
ÖK.51111