DERS ADI

: Bilim ve Mimarlık Arakesitinde Tasarım Denemeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5148 Bilim ve Mimarlık Arakesitinde Tasarım Denemeleri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin temel hedefi, önemli bir bilimsel ve teknolojik devrimin içinden geçtiğimiz 2000 li yıllarda, mimarlık ve tasarıma ilişkin pratiklerin, bilimle ve teknolojiyle olan ilişkisini hem kuramsal düzeyde hem de uygulamalar üzerinden tartışmaktır. Derste, geçmişten günümüze, bilimsel ortam ve teknolojiyle kurulan interdisipliner ilişkilerin tasarım alanını ve günümüz çağdaş mimarisini nasıl etkilediği irdelenerek geleceğe yönelik öngörüler tartışılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Genelde tasarıma ilişkin tüm pratiklerin ve özelde mimarlığın, bilim ve teknoloji ile olan ilişkisini kavrama
2   Tasarım ve bilim arasındaki ilişkiye dair kavramsal teorileri anlama ve tartışma
3   Disiplinlerarası ve disiplinlerüstü ilişkilerin potansiyellerini tartışma, yorumlayabilme ve tasarım alanına uygulama becerisi edinme
4   Güncel bilimsel çalışmalar hakkında bilgi edinme
5   Deneysel bir bakış açısıyla, bilimsel alandaki çalışmaları mimari araştırmalarda ve tasarımlarda kullanabilme becerisi edinme, yapılan ödev/uygulama ile yaratıcı düşüncenin gelişimine katkı koyma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş / Bilim ve Mimarlık Alanının İlişkisi Üzerine Açılımlar
2 Tarihsel Süreçte Bilim- Teknoloji-Mimarlık İlişkisinin Dönüşümü I: Tarım Toplumu / Geleneksel Paradigma / Teorik Okumalar
3 Tarihsel Süreçte Bilim- Teknoloji-Mimarlık İlişkisinin Dönüşümü II: Sanayi Toplumu / Mekanik Paradigma / Teorik Okumalar
4 Tarihsel Süreçte Bilim- Teknoloji-Mimarlık İlişkisinin Dönüşümü III: Tarım Toplumu / Kuantum Paradigması / Teorik Okumalar
5 Matematik, Geometri ve Tasarım İlişkisi
6 Dijital Tabanlı Teknolojiler ve Hesaplamalı Tasarım Teknikleri
7 Evrimsel / Genetik Mimarlık ve Biçim gramerleri
8 Yapay Zeka Çalışmaları, Robotik ve Sanal Gerçeklik
9 Nanoteknoloji ve Nanomalzemeler
10 Biyomimetik Tasarım
11 Biyoloji ve Mimarlık ilişkisi üzerine açılımlar
12 21.yüzyılda Bilim Tabanlı Tasarım Denemeleri ve Günümüz Ütopyaları
13 Ödev Sunumları
14 Ödev Sunumları
15 Final works

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

John M. Johansen (2002). Nanoarchitecture: A New Species of Architecture, Princeton Architectural Press, New York
Alvin Tofler (1980). The Third Wave, N.York: William Morrow&Company
B. Kolarevich (2003) Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. Spoon Press, New York
J. Benyus (1997). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. William Morrow and Company Inc., New York
Marcus Novak (1994). Liquid Architectures in Cyberspace in Cyberspace: First Steps, Ed. Michael Benedikt The MIT Press, USA
Karl Chu (2006). Metaphysics of Genetic Architecture and Computation , Architectural Design, 76, no.4 (July-August 2006), s.38-45
www.biodesignteam.com

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Dersteki sunumlar, küçük atölye çalışmaları ve uygulamalı deneyler ile desteklenecektir. Bunun yanı sıra dönem sonunda öğrencilerin yaratıcı düşüncelerine katkı koyacak bir tasarım ödevi/atölye çalışması gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 FN Final
3 BNS BNS ODV * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. T. Didem AKYOL ALTUN
Tel: 0 232 301 84 89
E mail: didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

duyurulacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Ödev Hazırlama 1 12 12
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Ödevi 1 15 15
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.31111
ÖK.411
ÖK.51111