DERS ADI

: Matematiksel Modelleme ve Doğrusal Optimizasyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 5093 Matematiksel Modelleme ve Doğrusal Optimizasyon SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İstatistik Bütünleşik Doktora
İstatistik Doktora
İstatistik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı doğrusal programlamanın ileri düzeyini kapsamak ve öğrencilerin doğrusal programlamayı etkin bir şekilde organizasyonlarda nasıl uygulayabileceklerini düşündürmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğrusal programlamanın temel kavramlarını tanımlayabilme,
2   Endüstriyel problemlerin doğrusal karar modelleri olarak ifade edebilme,
3   Ulaştırma ve atama modellerini tanımlayabilme,
4   Doğrusal karar problemlerinin, ulaştırma ve atama problemlerinin çözüm yöntemlerini uygulayabilme,
5   Sonuçları ekonomik olarak yorumlayabilme,
6   İlgili amacı optimize edecek alternatifleri önerebilme,
7   Kaynakların optimum kullanımını planlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yöneylem araştırmasına genel bakış
2 Doğrusal programlamaya giriş, DP modelini kurma
3 Grafiksel DP çözümü, özel durumlar
4 Standart DP biçimi, bireysel ödev hazırlama
5 Simpleks algoritma, yapay başlangıç çözümü
6 Simpleks yöntem uygulamasında özel durumlar
7 İkil problem ve asıl ve ikil çözüm arasındaki ilişki
8 Arasınav
9 İkilliğin ekonomik yorumu, ikil simpleks yöntemi
10 Duyarlılık analizi, bireysel ödev hazırlama
11 Ulaştırma algoritması
12 Macar yöntemi, sunum hazırlama
13 Düzeltilmiş simpleks algoritması, sunum hazırlama
14 Doğrusal programlama modellerinin uygulamaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: W.L. Winston, Operations Research Applications and Algorithms, Duxbury Press, 1994.
H.A.Taha, Operations Research, Prentice Hall Int.Inc, 1997.
F.S. Hillier and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw Hill Inc, 1990.
H.M. Wagner, Principles of Operations Research, Prentice Hall.
Yardımcı kaynaklar:
Referanslar:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve problem çözme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 SUN SUNUM
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + YSS * 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar, ödevler ve sunumların değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem boyunca derslerin %70'ine devam etme sorumluluğu öğrenciye aittir. Ders saatine ve ödev teslimi ile ilgili belirtilen zamana uyulmalıdır. Derslerde ve sınavlarda meydana gelebilecek etik-dışı davranışlar konusunda ilgili yönetmelik çerçevesinde hareket edilecektir. D.E.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü öğretim ve sınav uygulama esasları yönetmeliğini http://www.fbe.deu.edu.tr adresinden temin edebilirsiniz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DEU Fen Fakültesi İstatistik Bölümü
e-posta: cengiz.celikoglu@deu.edu.tr
Tel: 0232 301 85 50

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 2 20 40
Sunum Hazırlama 2 10 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 187

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.154
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.45455
ÖK.555455
ÖK.65555
ÖK.7555