DERS ADI

: Doğrusal Olmayan Dinamik ve Kaos -I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PHY 5135 Doğrusal Olmayan Dinamik ve Kaos -I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜL GÜLPINAR

Dersi Alan Birimler

Fizik Yüksek Lisans
Fizik Doktora

Dersin Amacı

Bu derste kayıplı sistemlerdeki doğrusal olmayan dinamik ve kaosun fenomenoloji ve kuramına giriş yapılacaktır. Ayrıca, Volterra, Wiener, NARMAX ve sinir ağları modelleri gibi model yapılar tanıtılarak doğrusal olmayan sistemlerin teşhisi konusundaki yöntemler sunulacaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Doğrusal olmayan dinamiğin temel kavramların keşfedilmesi.
2   Yeni fiziksel durumları derste gösterilen yöntemleri kullanarak modelleyebilmek.
3   Bir ve iki boyutlu basit doğrusal olmayan sistemleri analiz edebilme.
4   Çağdaş araştırmalarda kullanılan daha gelişmiş yöntemlere dair anlayış sahibi olma.
5   Doğrusal olmayan sistemlere ait çekicileri belirleyebilme ve kararlılıklarını karakterize edebilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Sarkaç and ADD lerim çözümlerinin kararlılıkları
3 Sönümlü Salınıcılar, Kayıplı Sistemler,Sürülü Salınıcılar ve Sınır devirler
4 Parametrik Salınıcı and Fourier Dönüşümleri-1
5 Fourier Dönüşümleri-2
6 Fourier Dönüşümleri-3 and Poincaré Kesimleri-1
7 Poincaré Kesimleri -2
8 Poincaré Kesimleri-3 ve Akışkan Dinamiği and Rayleigh- Bénard Konveksiyonu (ısı yayımı)-1
9 Akışkan Dinamiği and Rayleigh-Bénard Konveksiyonu-2
10 Akışkan Dinamiği and Rayleigh-Bénard Konveksiyonu-3
11 Lorenz Denklemlerine ve Acayip Çekicilere Giriş
12 Lorenz Denklemlerine devam and Hénon Çekicisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Strogatz, S., Nonlinear Dynamics and Chaos. Boulder, CO: Westview Press, 1994. ISBN:
9780201543445..
Kaynaklar:
1. Baker, G. L., and J. P. Gollub., Chaotic Dynamics, Cambridge University Press, 2nd ed. Cambridge, UK (1996) ISBN: 9780521471060.
2. Berge, P., Y. Pomeau, and C. Vidal. Order within Chaos. New York, NY: John Wiley Sons, (1987), ISBN: 9780471849674.
3. Beltrami, E. Mathematics for Dynamic Modeling. Boston, MA: Academic Press, (1987), ISBN: 9780120855551.
4. J. Gleick. Chaos: Making a New Science / James Gleick. New York, NY: Viking,(1987), ISBN: 9780670811786.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Anlatım Yöntemi
2. Soru-Yanıt Tekniği
3. Tartışma Yöntemi
4. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrencilerin ara sınav ve ödevleri dönem içi başarıları olarak alınır.
2. Dönem sonu klasik sınavı, dönem içi başarıya eklenerek, öğrencinin başarısı saptanacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınavlara katılmayan ve ödevleri düzenli yapmayan öğrenciler, final sınavına alınmazlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gul.gulpinar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba ve Cuma günleri saat 11: 00 - 12: 00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize sınavına hazırlık 1 5 5
Final sınavına hazırlık 1 10 10
Ödev hazırlama 8 7 56
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 176

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14335544345
ÖK.25434433435
ÖK.34434533345
ÖK.45533543335
ÖK.55434544444