DERS ADI

: Çok Amaçlı ve Çok Kriterli Programlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IND 5018 Çok Amaçlı ve Çok Kriterli Programlama SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ADİL BAYKASOĞLU

Dersi Alan Birimler

Endüstri Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans
Endüstri Mühendisliği Yüksek Lisans (İ.Ö)
Endüstri Mühendisliği Yüksek Lisans
Endüstri Mühendisliği Doktora
Endüstri Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Dersin temel amacı, çok kriterlilik ve çok amaçlılık vurgusuna dayanan karar verme modellerini bu modellerle ilişkili pratik durumlar ve uygun varsayımlar altındaki teorik özellikleri verilerek öğretmektir. Bu ders ile çok kriterli karar verme ve çok amaçlı optimizasyonun temelleri öğretilecektir. AHP, TOPSIS, ELECTRE, ANP, PROMETHEE, FCM, GRA, Pareto Optimality, Utility Modelleri gibi çeşitli çok kriterli karar verme-çok amaçlı optimizasyon teknikleri derste tanıtılıp tartışılacaktır. Ayrıca, bu tekniklerin uygulamaları da sunulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çok kriterli problemleri modelleme becerisi
2   Çok kriterli problemleri çözebilmek için gerekli metotları uygulama becerisi
3   Sonuçları analiz edebilme becerisi
4   Sonuçları uygulayabilme becerisi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çok kriterli karar verme-çok amaçlı optimizasyona giriş
2 Temel metotlara giriş -1
3 Temel metotlara giriş -2
4 Uygulamalarıyla TOPSIS ve VIKOR teknikleri
5 Uygulamalarıyla ELECTRE ve PROMEHTEE teknikleri
6 Uygulamalarıyla AHP ve ANP teknikleri
7 Çok kriterli karar vermede etkileşim analizi için ELECTRE ve FCM yaklaşımları
8 Grup karar verme
9 Ara sınav
10 Çok amaçlı optimizasyon kavramı, problem formülasyonu ve Pareto optimality
11 Uygulamalarıyla çok amaçlı optimizasyon-1
12 Uygulamalarıyla çok amaçlı optimizasyon-2
13 Proje sunumları-1
14 Proje sunumları-2

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Saaty, T., Multicriteria Decision Making: The Analytic Hierarchy Process, RWS Pub., 1990
K . Paul Yoon, Ching-Lai Hwang,"Multiple Attribute Decision Making: An Introduction "Sage Publications,1995, ISBN: 0803954867

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sınıf sunumları, gerçek hayat problemleri ve uygulamaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Adil Baykasoğlu
+90 232 301 76 00

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Dersler 13 3 39
Ders öncesi/sonrası haftalık hazırlanma 13 7 91
Ara sınav için çalışma 1 15 15
Final için hazırlanma 1 25 25
Sunum hazırlama 1 30 30
Ara sınav 1 3 3
Final 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1343334344
ÖK.2434343
ÖK.333333443
ÖK.44344334