DERS ADI

: Yaratıcı Drama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MSH 0097 Yaratıcı Drama SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Efes Meslek Yüksekokulu

Dersin Düzeyi

Önlisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İkram Hizmetleri
Kültürel Miras ve Turizm
Turizm ve Otel İşletmeciliği
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği
Gıda Teknolojisi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin temel kavramlara hakim olması gereken ve oyun yapısına ilişkin (tema,yan tema, kişileştirme, olay dizisi, aksiyon, çatışma, düğüm, durum, asal düğüm noktaları, doruk nokta, motif, sembol, kriz noktaları vb) oyunu oluşturan terminolojik bilgilendirme üzerine kuruludur. Ayrıca Dramaturgi, Dramaturg ve dramaturgun çalışma alanları üzerinde durulur.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dramaturginin temel kavramları,
2   Dramaturgun görevleri hakkında bilgilenmiş olması,
3   Oyunun temel yapısı hakkında bilgi sahibi olması,
4   Olay dizisi, aksiyon planı, tema, motif, dramatik olay, çatışma, durum, düğüm, kriz noktaları, çözüm, final, zaman, mekan, konuşma örgüsü ve kişileştirme gibi dramatik tasarımı ilgilendiren temel kavramları özümsemiş olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dramaturgi =Oyun sanatbilimi ne demektir Dramaturgun görevleri nelerdir Türk Tiyatrosunda dramaturginin yeri nedir
2 Oyun yapısını oluşturan temel özellikler nelerdir. (Baş orta son) (giriş gelişme sonuç/final ) (Serim düğüm çözüm) ne demektir Olay dizisine dayanarak düz çizgide gelişen bir oyun tanıtılır
3 Olay dizisinin alt başlığı olan aksiyon ve aksiyonun yönelişi üzerinde durulur. İç aksiyon dış aksiyon kişilerle yoluyla oluşan aksiyon konuşma örgüsüyle gelişen aksiyon üzerinde durulur
4 Tema kavramı yani oyuna egemen olan düşünce bunun ortaya konulabilmesi için dramatik olay yani aksiyonu ateşliyen olay örneklerle ele alınır. Yan temaların ne olduğu tartışılır.
5 Durum ve düğüm aktarılır ve örneklerle işlenir. Oyunların kurulduğu durumlar yani statik anlar, oyunun fotoğrafik anları saptanır
6 Çözüm, final örnekleri ele alınır. Flash back. Ucu açık bırakılan, yargının seyirciye ait olduğu oyunlardan örnekler verilir
7 Oyunlarda motifin önemi, sembollerin yani bilindik kavramların kullanımı üzerinde durulur
8 Vize Sınavı
9 Mekan kavramı üzerinde durulur. Yazarların oyunun başında verdiği atmosferi oluşturan mekan tanımlamaları tartışılır.
10 Zaman kavramı üzerinde durulur. Zamanın planlaması, zaman kavramının düz çizgide ele alınması, zamanın atlamalı anlatımı, zamanda ileri ve geri gidişlerin kullanımı, mekan ve zaman belirsizliğine dayanan oyunlardan örnekler verilir
11 Konuşma örgüsü (diyalog düzeni ) hakkında bilgi verilir
12 Kişileştirme düzeni (Karakterizasyon) üzerinde durularak tip kişileştirmesi ve karakter kişileştirmesi üzerinde örneklerle durul
13 Tamamlanmamış karakter ve atmosfer oyunu örnekleri işlenir
14 Genel değerlendirme bir metnin bütünü üzerinden uygulanır.
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hülya Nutku Oyun Yazarı kitabı Mitos Boyut Yayınları
Hülya Nutku Dramaturgi kitabı Mitos Boyut yayınları
Esen Çamurdan Dramaturgi
Dramaturgi Zehra İpşiroğlu
Lajos Egri Piyes Yazma Sanatı (çeviri Suat Taşer)
Steve Gooch Oyun Yazmak (çeviri Filiz Ofluoğlu) Mitos Boyut Yayınları
Özdemir Nutku Dram Sanatı DEÜ Yayınları
Özdemir Nutku Tiyatro ve Yazar Gim Yayınları
Özdemir Nutku Oyun Yazarı kitabı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45