DERS ADI

: SAĞLIK İLETİŞİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SHS 2013 SAĞLIK İLETİŞİMİ SEÇMELİ 2 1 0 3

Dersi Veren Birim

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu

Dersin Düzeyi

Önlisans

Ders Koordinatörü

DR. SERÇİN SUN İPEKEŞEN

Dersi Alan Birimler

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Ağız ve Diş Sağlığı
Anestezi
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Odyometri
Nükleer Tıp Teknikleri
İlk ve Acil Yardım
Radyoterapi

Dersin Amacı

Bu ders, disiplinlerarası bir alan olan sağlık iletişimini mercek altına almaktadır. Sağlık iletişiminin kuramsal alt yapısının oluşturulması, bu alanda uygulama ve analizde sıklıkla kullanılan kuram ve modellerin öğrenilmesi; sağlık iletişimi kampanya sürecinde kullanılan yöntem ve stratejilerin değerlendirilmesi; kampanya analizinin yapılması; medyada sağlık sunumları ve sağlık iletişimi konularına ilişkin eleştirel düşünme biçiminin geliştirilmesi temel amaçtır. Bu eleştirel bakışa katkı sağlayacak konular ders boyunca sağlık ile bağlantılı olarak ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sağlık İletişimi kavramını, sağlık organizasyon yapılarındaki yerini tanımlayabilir.
2   Sağlık iletişiminin gelişmesindeki arka planı irdeler.
3   Sağlık iletişimi alanının kurumsallaşmasını açıklar
4   Sağlık iletişimi kampanya planlama sürecini açıklar.
5   Hasta psikolojisi, hasta, hekim ve sağlık çalışanları arasındaki iletişim hakkında uygulamalı yeterlilik kazanabilir.
6   Sağlık iletişimi kampanya sürecinde kullanılan yöntem ve stratejileri analiz eder.
7   Sağlık sunumları ve sağlık iletişimi konularına ilişkin eleştirel düşünme biçimini geliştirir.
8   Sosyal ve yazılı medyada sağlık sunumlarında etik ilkelerini analiz eder.
9   Risk iletişimi, sağlık okuryazarlığı, medyada savunuculuk konularını açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sağlık İletişimine Giriş 1.1 Sağlık iletişimi nedir
2 .Disiplinlerarası Bir Alan Olarak Sağlık İletişimi 2.1. Sağlık iletişiminin özellikleri 2.2. Sağlık iletişiminin faaliyet alanları
3 Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri 3.1. Tutum ve Davranış Değişikliği 3.2. Mikro-Düzey Teorileri (Sağlık İnancı Modeli, Sosyal Öğrenme Modeli, Akla Dayalı Eylem Kuramı)
4 Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri (devam) 4.1. Tutum ve Davranış Değişikliği 4.2. Mikro-Düzey Teorileri (Davranış Değişikliği Aşamaları Modeli, İkna İçin İletişim Kuramı, Detaylandırma Eğilimi Modeli, Kavrayış Yeteneği Kuramı, Birleşme-Yaklaşma Kuramı)
5 Sağlık İletişimi Kuram ve Makro Düzey Modelleri 5.1. Yeniliklerin yayılımı kuramı 5.2. Toplumun yetkilendirilmesi Modeli 5.3. PRECEDE-PROCEED Modeli
6 Sağlık İletişimi Kuram ve Uygulamalı Modelleri 6.1. Davranış Etkisi İçin İletişim - COMBI 6.2. Sosyal Değişim İçin İletişim Modeli 6.3. Genişletilmiş Paralel Süreç Modeli
7 Sağlık İletişimi ve Etik 7.1. Medyada Sağlık Etiği
8 Sağlık İletişimi Kampanya Süreci 8.1. Sağlık İletişimi Programı Planlama 8.2. Planlama Aşamaları 8.3. Durum Analizi ve Hedef Kitle
9 Sağlık İletişimi Kampanya Süreci (devam) 9.1. Stratejiler 9.2. Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
10 Sağlık İletişimi ile ilgili Diğer Konular 10.1. Sosyal Pazarlama 10.2. Reklamcılık 10.3 Risk İletişimi 10.4 Medyada Savunuculuk
11 Sağlık İletişiminin Kişilerarası İletişim Perspektifi Doktor - Hasta İletişimi 11.2. Sağlık Personeli Hasta İletişimi 11.3. Profesyonel Tıbbi İletişim
12 Medya ve Sağlık 12.1. Sağlık Okuryazarlığı 12.2. Eleştirel Sağlık İletişimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar :
* Çınarlı, İ. (2008), Sağlık İletişimi ve Medya, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
* Groopman, Jerome, (2007), Doktorlar Nasıl Düşünür , Mikado Yayınları, 2.baskı, İstanbul
*Thompson, T.L., Dorsey, A.M., Miller, K.I.., Parrott, R., ed. (2003), Handbook of Health Communication, Lawrens Erlbaum Associates, New Jersey, USA
* Schiavo, Renata, (2007), Health Communication: From Theory to Practice, Jossey Bass, USA
* Siyez, M.D. (2010), Kişilerarası ilişkilerin başlangıcı ve gelişimi
* Kaya, A. (Ed.) Kişilerarası İlişkiler ve Etkiili İletişim İçinde (s.69-104). Ankara: Pagem Kitabevi
* Özdemir, G. Y., Özdemir, A. M. (2006)," Medya ve Sağlık: Patolojik Bir İlişki", Toplum ve Hekim, Ocak-Şubat, cilt 21, sayı 1, s.32-38.
* Parrott, Roxanne, (2004), "Emphasizing "Communication" in Health Communication", Journal of Communication, December, pp.751-787
* Beisecker, Analee E. (1990), "Patient Power in Doctor-Patient Communication: What Do We Know", Health Communication, p.105-122

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim Görevlisi ders sunumları, uygulamalı atölye çalışması, tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV PerformansÖdv
2 FN Yarıyılsonu Notu
3 BSN Başarı Notu PÖ * 0.50 + FNÖ * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu PÖ * 0.50 + BÖ * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yoruma Dayalı Yazılı Sınav / Uygulamalı Ödev ve Sunum Çalışmaları

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, SHMYO Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları çerçevesinde yapılır ve değerlendirilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: muge.guldas@deu.edu.tr
Tel: +90 (232) 412 47 25

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi: 08.30 - 17.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 1 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Proje Hazırlama 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 2 4 8
Sunum Hazırlama 2 5 10
0
Vize Sınavı 1 1 1
Proje Ödevi 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.22
ÖK.32
ÖK.42
ÖK.52
ÖK.62
ÖK.72
ÖK.82
ÖK.92