DERS ADI

: Hemşirelikte Araştırma

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3059 Hemşirelikte Araştırma ZORUNLU 4 0 0 4

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYLİN DURMAZ EDEER

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Öğrencilere hemşirelik mesleğinde bilimsel araştırma yapmanın önemini kavratma, araştırmaları kritik edebilme, araştırma süreci ve etik ilkeler doğrultusunda araştırmaya katılma, etkin rol alabilme, araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımını iyileştirmek için kullanabilme bilgi ve becerilerini temel düzeyde kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hemşirelikte araştırmanın yeri ve önemini kavrama
2   Araştırmada hemşirenin rol ve sorumluluklarını açıklayabilme
3   Araştırma sürecinin temel adımlarını sıralayabilme
4   Mesleki ve bilimsel bilgiye ulaşma yollarını kullanabilme
5   Farklı araştırma yöntemlerinin başlıca özelliklerini bilme
6   Yazılı araştırma raporlarının bölümlerini bilme
7   Araştırma makalesini temel ilkeler doğrultusunda kritik edebilme
8   Araştırmalarda etik ilkeleri kavrama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı Bilim nedir Araştırma nedir Hemşirelikte araştırma önemi ve kullanımı Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma Power point sunusu
2 Literatür tarama Bilgi kaynakları ve bilgi kaynaklarına ulaşım Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Doç.Dr.Meryem Öztürk Haney Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
3 Kanıta dayalı hemşirelik Neler kanıttır Rehberlere nerelerden ulaşılır Uygulamaya nasıl aktarılır Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, Power point sunusu
4 Araştırma sürecinin planlanması Literatür tarama, konuya karar verme sürecinden başlayarak kurum izinleri etik kurul izni araştırmanın tasarlanması ve yayına kadar olan süreç kısaca yer alacak Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Meryem Öztürk Haney Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
5 Araştırmalarda etik konular Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
6 Araştırmaların yayınlanınca belli bölümler altında rapor edildiği anlatılacak özet, giriş, yöntem, bulgu tartışma sonuç ve kaynaklar kısaca bölümler genel başlıklar halinde anlatılacak Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Meryem Öztürk Haney Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
7 Araştırma makalesinin özetinde ne yer alır Giriş bölümü okuyucuya ne sunar Problemin tanımı ve önemi ne demek Amaç belli mi yazılmış mı Hipotez Araştırma sorusu Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
8 Ara Sınav
9 Yöntem 1. Yöntem bölümünde hangi bölümler hangi alt başlıklar yer alır Araştırmanın zamanı türü Evren örneklem Güç analizi Veri türleri Bağımlı bağımsız değişken Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
10 Yöntem 2. Veri toplama araçları Veri toplama süreci Etik izinlerden bahsedilmeli Geçerli ve güvenilir ölçek demek ne demek Neden önemli Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
11 Yöntem 3. Araştırma tasarımları Verilerin değerlendirilmesi ve analizi Tanımlayıcı ve nitel araştırma tasarımları nelerdir Nasıl karar verilir Nelere dikkat edilir Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Meryem Öztürk Haney Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu
12 Yöntem 4. Deneysel ve yarıdeneysel araştırma tasarımları nelerdir Nasıl karar verilir Nelere dikkat edilir Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği Power point sunusu,
13 Bulgular bölümünde bulguların sunulma şekilleri Tablolar nasıl okunur Şekiller ne ifade eder Grafik bulgu yazmanın özelliklerine yer verilecek Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat Doç.Dr.Aylin Durmaz Edeer Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği, Power point sunusu
14 Tartışma ve sonuç bölümünde neler yer alır Bizler nasıl yararlanırız Kaynak yazım kuralları Çıkar çatışması / teşekkür / klinik kullanımları Doç.Dr. Burcu Akpınar Söylemez Doç.Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Doç.Dr.Meryem Öztürk Haney Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği, Power point sunusu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma: İlke, Süreç ve Yöntemler. Odak Ofset, Ankara, 2002.
-Polit DF., Beck CT., Hungler BP.Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Fifth Ed Lippincott, USA,2001.
-Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003.
-Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Detay Yayıncılık, Ankara, 2010.
-Wood GL, Haber J: Nursing Research, Methods And Critical Appraisal For Evidence-Bese Practice. Mosby Elseiver. 2006.
-Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği, power point sunusu

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Yarıyıl içi notu: 1 Ara Sınav notu
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60 tır
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50 dir


Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50 dir

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda;yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Aylin DURMAZ EDEER
aylin_durmaz@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Bağımsız Çalışma 14 1 14
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555454
ÖK.24
ÖK.33
ÖK.4
ÖK.554
ÖK.63
ÖK.74
ÖK.85