DERS ADI

: Ruh Sağlğı ve Psikiyatri Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3058 Ruh Sağlğı ve Psikiyatri Hemşireliği ZORUNLU 5 6 0 13

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ FİGEN ŞENGÜN İNAN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; ruh sağlığının gelişimini etkileyen biyo-psikososyal faktörleri değerlendirerek bireyleri bütüncül olarak ele alabilen, ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve ruh sağlığının bozulduğu durumlarda tedavisi ve iyileştirilmesinde ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine özgü kavramları ve hemşirelik sürecini kullanarak yerine getirebilen hemşireler yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ruh sağlığını koruma geliştirme ve iyileştirmede hemşirenin rol ve görevlerini yerine getirebilme
2   Birey, aile ve topluma bakım verirken ruh sağlığı, psikiyatri hemşireliğine özgü bilgi ve becerileri kullanarak hemşirelik sürecini uygulayabilme
3   Birey, aile ve toplumu bütüncül olarak tanılayarak değerlendirebilme
4   Ruhsal hastalıkların tedavisinde, tedaviye uyumda, tedavinin uygulanmasında ve tedavinin hasta üzerindeki etkilerini izlemede hemşirenin rollerine ilişkin sorumluluk alabilme
5   Ruhsal hastalığı olan bireylere ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin olumlu tutumlara sahip olma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 2036 - İç Hastalıkları Hemşireliği
HEF 2038 - Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.Dersin tanıtımı Ruh Sağlığında Temel Kavramlar, Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğimin tarihsel gelişimi, rolleri ve sorumlulukları Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan, Doç. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, soru cevap, tartışma, video gösterimi
2 2.Psikososyal Tanılama ve Ruhsal Durum Değerlendirmesi Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman, Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, Kahoot uygulaması
3 3.Psikiyatri kliniklerinde Terapötik ortam, Gözlem görüşme Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan, Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman Anlatım, soru cevap, görüşme video gösterimi
4 4.Fiziksel hastalıklarda ruhsal sorunlar, kriz ve KLP Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan, Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman Anlatım, soru cevap, vaka tartışması
5 5.Anksiyete bozukları ve hemşirelik yaklaşımları Doç. Dr. Neslihan Günüşen, Doç. Dr. Sibel Coşkun Badur Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, laboratuvar (gevşeme ve derin solunum egzersizleri uygulaması)
6 6.Şizofreni ve psikotik bozuklar ve hemşirelik yaklaşımları Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman, Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, video gösterimi, laboratuvar (sanrılı ve halüsinasyonu olan bireye yaklaşım)
7 7.Duygudurum bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Doç. Dr. Sibel Coşkun Badur, Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman Anlatım, soru cevap, örnek durum tartışması, laboratuvar (saldıranlık riski olan bireye yönelik yaklaşım)
8 8.Ara sınav Psikososyal ve somatik tedaviler (2 saat) Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, video kesitleri (bireysel ve grup danışmanlıklarından kesitler)
9 9.Psikotrop ilaçlar, tedaviye uyum ve EKT Doç. Dr. Neslihan Günüşen, Doç. Dr. Sibel Coşkun Badur Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, video gösterimi, Kahoot uygulaması
10 10.Stres ve psikosomatik hastalıklar, yeme bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımları Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan, Doç. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, soru cevap, vaka tartışması
11 11.Bağımlılık ve hemşirelik yaklaşımları Doç. Dr. Sibel Coşkun Badur, Doç. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, video gösterimi, Kahoot uygulaması
12 12.Koruyucu ruh sağlığı, ruh sağlığını koruma ve geliştirme Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman, Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan Anlatım, soru cevap, video gösterimi
13 13.Psikiyatri de yasal ve etik boyut (2 saat) Kişilik bozuklukları hemşirelik yaklaşımları (3 saat) Doç. Dr. Neslihan Günüşen, Doç. Dr. Sibel Coşkun Badur Anlatım, soru cevap, vaka tartışması, video gösterimi, Kahoot uygulaması
14 14.Çocuk Ergen Ruh Sağlığı Dr. Öğretim Üyesi Figen Şengün İnan, Prof. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman Anlatım, soru cevap, vaka tartışması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1.Özdemir Ü, Taşçı S. Kronik hastalıklarda psikososyal sorunlar. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2013, 1 (1); 57-72
2.Çam, O., Engin, E. Ruh Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kıtapevi I. Baskı İstanbul. 2014.
3. Stuart GW. Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA. 2012.
4. Townsend, MC. Psychiatric Mental Healt Nursing. Sixth Edition. David Company. Philadelphia. USA, 2015.
5.Öztürk O, Uluşahin A. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri. Ankara, 2018
6.Arslantaş H. Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinde Etik Konular, Kodlar ve Standartlar, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2015;6(1):47-56
7. Bademli K, Çetinkaya Duman Z. Şizofreni hastalarının bakım verenleri, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2013; 5(4):461-478.
8.Çetinkaya Duman Z, Bademli K. Kronik psikiyatri hastalarının aileleri sistematik bir inceleme Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2013;5(1): 78-94.
9. Oflaz F. Psikiyatri kliniğinde tedavi edici ortam kavramı ve hemşirenin sorumlulukları Anadolu Psikiyatri Derg. 2006; 7:55-61.
10.Eğinli AT. Yaşlı ile etkili iletişim, Ege Tıp Dergisi / Ege Journal of Medicine 2016; 55 (Ek Sayı / Supplement): 31-37
11.Günüşen N. Öfke saldırganlık ve psikiyatri hemşireliği, Turkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics 2016;2(2):36-43.
12.Uslu E, Buldukoğlu K. Şizofrenide ilaç tedavisine uyum ve psikiyatri hemşiresinin rolü. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2018, 7, (1), 61-72.
13.Oflaz F, Yıldırım N. (Ed). Psikiyatri hemşireliği Sertifika Konuları. Ankara Nobel tTp Kitabevi. 2020.
14.Moyet C. Hemşirelik Tanıları El Kitabı (Çev. F Erdemir), Nobel Tıp Kitabevi, 2012.
15. Wilkinson JM. Pearson Hemşirelik Tanıları El Kitabı (Çev Ed. S Kapucu, İ Akyar, F Korkmaz), PelikanYayınevi, 2018.
16. Üstün B, Demir S. Hemşirelikte İletişim. Akademi, 2019.
17. Gürhan N. (ed.) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara Nobel tıp Kitabevleri, Ankara, 2016
18.Bayındır SK, Ünal A. Sık Görülen Ruhsal hastalıklarda hemşirelik tanı ve girişimleri, Düzce Sağlık Bilimleri Enst. Dergisi, 2016, 16 (2).
19. Içel S; Özkan B, Aydoğan A. Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinde Hemşirenin Rolü. Ankara Medical Journal , 2016, 16 (2): 208-214.
20.Duman ZÇ, Aştı N, Üçok A, Kuşcu MK. Şizofreni hastaları ve ailelerine bağımsız ve sosyal yaşam becerileri topluma yeniden katılım programı uygulaması, izlenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2007; 8(2): 91-99.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Klinik uygulama, anlatım, soru cevap, tartışma, örnek makale kritiği, vaka tartışması, power point sunusu, video gösterimi, kavram haritası, kendi kendine öğrenme,reflekşın
Derslerde kullanılan tüm görsel materyallerde sesli betimleme/altyazılı sağlanmaktadır. (Engelli öğrencilerin talepleri halinde film, video gibi görsele dayalı eğitsel materyallerin sesli betimlemeli şekilleri kullanmaktadır).

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notunun %50 si + Uygulama notunun %50 si
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme ve analiz becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr Öğr. üyesi Figen Şengün İnan
Tel: 02324124793
Email: figen.sengun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 5 70
Uygulama 14 6 84
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 13 13
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Bağımsız Çalışma 14 5 70
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 325

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15555545555355
ÖK.2555555555355
ÖK.3555555555345
ÖK.455455555355
ÖK.5545554355