DERS ADI

: MİMARLIK VE RENK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3751 MİMARLIK VE RENK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EBRU GÜLLER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Fiziksel çevrenin vazgeçilmez öğelerinden biri olan renk, fiziksel özellikleri, insan üzerinde yarattığı fizyolojik ve psikolojik etkileri ve mekanda üstlendiği işlevi doğrultusunda insanın çevresiyle etkileşimini yönlendirir. Bu nedenle mimarlık ve renk alanında önerilen dersin temel amacı, rengin mimaride bir tasarım elemanı olarak ele alınmasını sağlamak ve öğrencilere tasarımda rengin nesnel ve bilimsel kullanım yaklaşımlarını aktarmaktır. Bu doğrultuda dersin içeriğini, renk kavramı, rengin algılanış sistemi, rengin insan üzerindeki etkileri, mimarlık ve renk tasarımı oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Renk, insanda rengin algılanış sistemi, fizyolojik ve psikolojik etkileri, mekan algısında renk etkileri ve mimarlıkta renk tasarım ilkelerine yönelik temel bilgileri edinme, tanım ve terminolojiye hakim olma
2   2. Mimarlık ve Renk başlığı altında farklı örnekler üzerinden kullanıcı gereksinimlerine yönelik işlevsel, estetik ve simgesel renk kullanımını, kent ölçeğinden yapı ölçeğine kadar cephede, dış mekanda ve iç mekanda renk tasarım ilkelerini değerlendirme
3   3. Edinilen bilgileri iki veya üç boyutlu küçük tasarım uygulamaları üzerinden deneyimleme, mimari tasarım elemanı olarak rengi nasıl etkin kullanabileceğini öğrenme, temel düzeyde estetik açıdan renk seçiminde ve renkleri biraraya getirmede duyarlılık kazanma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Öğrenciler ile tanışma, dersin tanıtımı, içerik ve işleyişinin aktarımı, soru-cevap yöntemiyle konunun öneminin anlaşılması, ara teslim ödevinin ve sunum konusunun verilmesi
2 Algı, görsel algı ve renk konusunda belgesel izleme ve birlikte değerlendirme
3 Renk kavramı -Tanım ve terminoloji bilgilerinin görsel sunum üzerinden aktarımı Pekiştirme amaçlı 1 araştırma ve 1 küçük uygulama ödevi verilmesi
4 Renk kavramı -Tanım ve terminoloji bilgilerinin ödevler üzerinden pekiştirilmesi
5 Görsel sunum eşliğinde öğrencilerle interaktif gerçekleştirilecek rengin çağrışımsal algısı ve renk tercihlerine yönelik farkındalık çalışması, İnsanda rengin algılanış sistemine dair genel bilgilendirme Rengin insan üzerindeki etkilerinin aktarımı Bir sonraki ders için önhazırlık ödevinin verilmesi
6 Renk tercihi konusunda yapılmış bilimsel çalışmaların incelenmesi
7 Mimarlık ve Renk başlığı altında mekan algısında renk etkilerinin aktarımı
8 Mimarlık ve Renk başlığı altında yapılı çevrede renk tasarım ilkelerinin aktarımı
9 Ara sınav ya da dosya teslimi Öğrencilerin sunum hazırlıklarına yönelik soru-cevap
10 Ödev sunumları ve kritikler
11 Ödev sunumları ve kritikler
12 Ödev sunumları ve kritikler
13 Ödev sunumları ve kritikler Sunum teslimi
14 Dönemin değerlendirilmesi, Final ödev teslimi ya da sınavı ile ilgili bilgilendirme (Mimarlık Çizim Haftası)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Adams Morioka, Terry Stone (2006). Color Design Workbook, Rockport Pub.
Best, J. (Ed.). (2017). Colour design: theories and applications. Woodhead Publishing.
Birren, F. (1976). The need for color and light in future man-made space, color for architucture. New York: Macmillan Pub. Co. Inc.
Birren, F. (1982). Light, color, and environment (Revised edition). New York: Van Nostrand Reinhold.
Çukur, D. ve Güller, E. D. (2011). Erken çocukluk döneminde görsel algı gelişimine uygun mekan tasarımı, Aile ve Toplum Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 7(24): 25-36.
Dostoğlu, N. ve Şahin, B. E. (2015). Okul Öncesi Eğitim Yapılarında Renk Kullanımı, Mimarlık,381, 8 Ocak 2018,
Güller, E. (2007). Sağlık yapılarında renk olgusunun özel dal hastaneleri hasta yatak odası örneklerinde araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül.Üniversitesi.
Linda Holtzschue, 2009, Rengi anlamak, çev: Fuat Akdenizli, Duvar Yayınları, İstanbul
Mahnke, F. H. (1996). Color, enviroment and human response. New York: Van Nostrand Reinhold.
Mahnke, F. V & Mahnke, R. (1996). Color and light in man made enviroments. New York: Van Nastard Reinhold.
Meerwein, G., Rodeck, B. and Mahnke, F. H. (2007). Color communication in architectural space (4th German, 1st English edition). Basel, Boston, Berlin: Birkhauser Veriag AG.

Diğer ders materyalleri: İnternet, konuyla ilgili belgeseller, tasarım alanında dergiler, renk kartelaları, boyalar, vb.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin işlenişi öğrencilerle interaktif farkındalık çalışmaları gerçekleştirilmesi, görsel materyal (sunum, belgesel) üzerinden konu anlatımı yapılması, önceden belirlenmiş anahtar kelimeler üzerinden öğrencilerin bireysel ya da grupça yaptığı araştırmalar ile derste edinilen bilgilerin pekiştirilmesi ve örnekler üzerinden inceleme-değerlendirme çalışmaları yapılması şeklinde kurgulanmıştır. İki veya üç boyutlu tasarım uygulamaları ile öğrencilerin renk tasarım ilkelerini uygulayarak deneyimlemeleri amaçlanmıştır. Böylece öğrenci teorik olarak edindiği ve araştırdığı örnekler üzerinden değerlendirip gözlemlediği bilgileri kendi tasarımında birleştirerek yorumlama becerisi kazanacaktır. Öğrenciler tarafından gerçekleştirilen tasarım çalışmalarının dönem sonu sergilenmesi planlanmaktadır. Her dönem değişen uygulamalar kapsamında küçük ödev/uygulamalar/gezi-gözlem çalışmaları da gerçekleştirilebilir. Öğrencilerin dersteki etkinliklere aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav %25 + Ödev / Sunum %25 + Final Sınavı %50

Ara Sınav yerine Dosya Teslimi, Final Sınavı yerine Poster ya da Dosya Teslimi yapılması beklenebilir. Dersin işleyişi ve notlama düzeni hakkında öğrenciler ilk ders bilgilendirilir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirilecek çalışmalar (ara sınav veya dosya teslimi, ödev sunumu, final sınavı veya poster teslimi) öğrencilerin derslerde edinilen, tartışılan bilgileri yorumlama becerisini ölçmeyi ve renk tasarım ilkelerini uygulayabilmelerini hedefler.
Sınav uygulanacak olduğunda sorular açık uçlu veya çoktan seçmeli test şeklinde olabilir ve küçük renk tasarım uygulamaları içerebilir.
Ödevler ve sunumlar, konunun açık şekilde anlaşılmış olmasına, örnek analizi ve değerlendirmedeki yeterliliğe ve sunumun niteliğine göre değerlendirilir. Dersteki sunumlar esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verilen yanıtların kalitesi de dikkate alınır.
Tasarım uygulamaları, öğrencinin problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilir.
Öğretim üyesi, dönem başında sunumlar için öğrenci grupları oluşturabilir. Grup sunumları bir işbirliği çabası gerektirir. Bu durumda her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır.

Ara Sınav veya Dosya Teslimi %25 (ÖÇ1)
Ödev/Sunum %25 (ÖÇ2)
Final Sınavı veya Poster Teslimi %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi ders içi uygulamalar/ kısa ödevler yaptırma hakkını saklı tutar. Bu çalışmalar notlandırılarak ara sınav/teslim notlarına artı puan olarak eklenebilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Ebru GÜLLER
Tel: 0 232 301 84 52
E mail: ebru.guller@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Uygulama 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355