DERS ADI

: MİMARİ TASARIMDA İNSAN GEREKSİNİMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3543 MİMARİ TASARIMDA İNSAN GEREKSİNİMLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İLKNUR TÜRKSEVEN DOĞRUSOY

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Öğrencilerin insan gereksinimleri ve mimari tasarım arasındaki bağları kurmasını ve mimari tasarımın işlevsel yönüyle ilgili bilgilerle donanmasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari tasarımda fiziksel ve psiko-sosyal insan gereksinimlerini tanımlayabilme
2   İnsan gereksinimleri ile işlev, mekan ve biçim organizasyonu arasındaki ilişkisiyi farklı örnekler üzerinden değerlendirebilme
3   İnsan gereksinimlerinin mimari tasarımdaki etkilerini farklı bina tipolojileri üzerinden araştırarak sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Genel açıklamalar, dersin ve işleyişinin tanıtılması,
2 Mimari tasarım süreci, mimari tasarımda işlev, malzeme, biçim ve ölçü ilişkileri
3 Mimari tasarımda insan gereksinimleri ve mekansal gereksinimler, antropometrik boyutlar, eylem analizi, alan ve hacim gereksinimleri.
4 Görsel gereksinimler, doğal aydınlatma
5 Termal gereksinimler, doğal aydınlatma, doğal havalandırma, pasif ısıtma,
6 İşitsel gereksinimler kapsamında akustik ve gürültü kontrolü
7 Emniyet gereksinimleri, psiko-sosyal gereksinimler, mahremiyet, alansallık, vb., öğrenci sunumları
8 Vize sınavı
9 Öğrenci sunumları
10 Öğrenci sunumları
11 öğrenci sunumları
12 öğrenci sunumları
13 öğrenci sunumları
14 Çizim Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Khan academy, Udemy ve Youtube online eğitim platformları
Arcan E. F. & Evci F. (1999). Bina Bilgisi Çalışmaları, Tasarım Yayın Grubu: İstanbul,
Onat, E. (1990). Mekânsal Organizasyonlarda İhtiyaç Programlaması, Teknik Yayınevi: Ankara.
Aksoy, E. (1987). Mimarlıkta Tasarım Bilgisi, Hatipoğlu yayınları
Gürsel, Y. (bt ). Mimarlık ve Çevre, Anahtar Kitaplar Yayınevi
Steele, J. (2005), Ecological Architecture,Thames and Hudson.
Baker, N.V. & Steemers, K & A Fanchiotti (1993). Daylighting in Archtecture: A European Reference Book, Earthscan Publications.
Türkseven Doğrusoy (2003). Pencerelerin/Açıklıkların İnsan-Mekan İlişkileri Kapsamında İrdelenmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir
www.cibse.org, Daylighting and Architecture
www.digitool.library.mcgill.ca, Daylighting and Architectural Design.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler / Uygulama: Derslerde konuyla ilgili kuramsal bilgi aktarımları ve sunumlar yapılacaktır.
Ödevler/Sunumlar: Öğrenciler araştırma konuları belirleyerek araştırma dosyası ve sunumlarını hazırlayacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara Sınav: %30
Ödev: %30
Final Sınavı: %40

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: %30 (Ö1, Ö2)
Ödev: %30 (Ö3)
Final Sınavı: %40, (Ö1, Ö2, Ö3)


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilknur.turkseven@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Donem basinda duyurulacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 7 1 7
Öğrenci sunumları 6 1 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Rapor hazırlama 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355