DERS ADI

: TEMEL TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 1507 TEMEL TASARIM ZORUNLU 4 4 0 9

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. RENGİN ZENGEL

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Tasarımın temel kavram ve ilkelerinin tanıtılması, temel tasarıma yönelik üç boyutlu soyut düşünme mantığının geliştirilmesi, iki ve üç boyutlu mekansal kompozisyonların oluşturulmasında temel tasarım becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekana ilişkin temel kavramları ve temel tasarım ilkelerini algılayabilme.
2   Mekana ve temel tasarıma yönelik kavramları farklı temsil ortamlarında (sözel, görsel ve dijital etkileşimli ortamlarda) tartışabilme.
3   Temel tasarım ilkelerini 2 ve 3 boyutlu tasarım problemlerine uyarlayabilme ve kullanabilme.
4   Tasarım çözümlerinde geometri, malzeme , strüktür ve form ilişkilerini kurabilme.
5   Süreç içinde geliştirilen tasarım önerilerini farklı temsil ortamlarında (sözel, görsel, dijital olarak ) sunup tartışabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1hafta: Öğrencilerle tanışılması. Ders eşlikçisi öğretim elemanlarının öğrencilerle eşyöntem kullanılarak derse giriş yapması. Padlet ve Mentimeter arayüz uygulamalarının tanıtımı.uygulamalarının tanıtılması. Mimarlık ve mekan üzerine kavramsal söyleşi yapılması.
2 2.hafta: İzmir ve DEU Sunumlarının yapılması. Miro arayüz uygulamasının tanıtılması. "Siz Neredesiniz " çalışmasına giriş.Padlet üzerinden Türkiye Mimarlık panoromasının aktarılması.
3 3.Hafta:"Siz Neredesiniz " çalışmasında verilerin biraraya getirilmesi ve Miro üzerinde ortaklaşa poster hazırlanması. Ders sonunda kent posterlerinin sunumu.
4 4.Hafta: Ortak dil olan çizim yada görsel dilin, sözlü veya yazılı dile göre mimaride daha ön planda olduğunun kavranması. Yazılı metinlerde tasvir edilen mekanların her birey tarafından farklıı zihinsel mekanlara dönüştüğünün deneyimlenmesi.
5 5.Hafta: 0,1,2,3 boyutlu tasarım elemanlarının (nokta-cizgi-düzlem-hacim) doluluk-boşluk-büyüklük-renk ve doku üzerinden kavramsal ve uygulamalı çalışmalarla tartışılması. Pikselasyon, panoptikon ve kişisel mahremiyet üzerine kavramsal tartışma yapılması.
6 6.Hafta: 2.boyuttan 3.boyuta geçilmesi ile ilgili çalışmalar: Stop-motion/Flipbook sunumu. Sanal topoğrafya üzerine çalışmalar yapılması. Çizgisel, yüzeysel ve modül elemanlarla üç boyutlu komposizyon oluşturma becerisi.
7 7.Hafta: 2.boyuttan 3.boyuta geçilmesi ile ilgili çalışmalar:Origami, 2 boyutlu yüzeyi katlama, belirli matematiksel kurallarla katlanan düzlem yüzeylerin oluşturduğu geometrilerin deneyimlenmesi.
8 8.Hafta: İnsan-beden hareketi çalışmaları. Baş ve gövde arasındaki hareket sınırlarının / potensiyelinin keşfedilmesi, bunların eskiz, video, GIF gibi yöntemlerle ifade edilmesi.
9 9.Hafta: İnsan-beden hareketi çalışmaları. Düzlem yüzeylerin hacim tanımlama ve hareketli strüktür oluşturma potansiyelinin keşfi.
10 10.Hafta: Boşluğa çokyüzlü strüktür kurma çalışmaları. Polihedron sunumu. Polihedron yapılarının iç boşluğunun potansiyelinin keşfedilmesi.
11 11.Hafta: Zihinsel mekan çalışmaları. Bir polihedron çatkısından yola çıkarak soyut duygu ve düşüncelerin ifade edilmesi.Hiyerarşi, ritm, denge gibi kavramlarla zihinsel bir mekan oluşturulması.
12 12.Hafta: Zihin-Mekan-Oylum çalışması.Hiyerarşi, oran,ritm ilkeleri ile bir boşluk yaratma biçimi olan "Oyma"nın deneyimlenmesi.
13 13.Hafta:Zihin-Mekan-Oylum çalışmaları. Hiyerarşi, oran ,ritm ilkeleri ile dolu-boş şekillenmelerinin biçimsel geometrik kimliklerinin kavranması.
14 14.Hafta:Çizim haftası
15 15.Hafta: Teslim

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak: yok
Yardımcı kaynaklar:
Altun.D, Uzun.İ.(edt) (2012) "Noktadan Mekana:Dokuz Eylül Üniversitesi Mimari Tasarım Birinci Sınıf İşler-Çalışmalar" Noktadan Mekana 1, İstanbul, Yalın Yayıncılık.
Arıtan.Ö, Taşçı.B, Güller.E, Özdemir.N (edt) (2018) "Noktadan Mekana 2: Dokuz Eylül Üniversitesi Mimari Tasarım Birinci Sınıf İşler-Çalışmalar", Noktadan Mekana 2, İstanbul, Yalın Yayıncılık.
Khan Academy, Udemy v.b. online eğitim platformları
Ching, Francis.(2004), "Mimarlık-Biçim Mekan ve Düzen", Yem Yayınları, 2002 ,İstanbul.
Referanslar: Yok
Diğer ders materyalleri: Gerektikçe duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler/Uygulama: Konu ile ilgili öğrenciler ve öğretim üyeleri tarafından temaya giriş niteliğinde sunum ve tartışmalar gerçekleştirilecektir. Öğrenciler iki ve üç boyutlu (çizim +maket) mimari tasarım egzersizlerini kritikler eşliğinde gerçekleştirecektir.


Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem içi uygulamalar %100dür.

Değerlendirme Kriteri

Dönem İçi Uygulamalar: % 100 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her dersin uygulaması için duyurular eşliğinde belirtilen materyallerin getirilmesi gereklidir.
Derse katılım ve yönergelerin izlenmesi süreç performansı kapsamında önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

rengin.zengel@deu.edu.tr, ilknur.turkseven@deu.edu.tr, ozlem.aritan@deu.edu.tr, mujgan.bahtiyar@deu.edu.tr, inci.uzun@deu.edu.tr, hasan.begec@deu.edu.tr, ebru.guller@deu.edu.tr, deniz.balik@deu.edu.tr,erdem.yıldırım@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (mimari tasarım süreci) 13 11 143
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 227

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555