DERS ADI

: KORUMA PROJESİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3703 KORUMA PROJESİ II ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin amacı, tarihi ve kültürel önem taşıyan alanların yaşatılarak korunması ve geleceğe aktarılması bağlamında değerinin farkına varılması, farklı ölçek ve nitelikteki analizlerle özgün özelliklerinin ve koruma sorunlarının algılanması, tartışılması; sorunlara yönelik çözüm önerilerinin irdelenmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevreye ilişkin temel kavramları açıklayabilme.
2   Tarihi çevreyi farklı ölçek ve nitelikleri bağlamında analiz edebilme.
3   Koruma problemleri konusunda farkındalık gösterebilme.
4   Tarihi dokuları koruma sorunları ve potansiyellerini dikkate alarak karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme.
5   Tarihi çevrenin farklı ölçekteki koruma problemlerini saptayabilme, tartışabilme, müdahale kararları önerebilme.
6   Tarihi çevreye yönelik yapılan analiz, sorun saptama, müdahale, öneri geliştirme vb. çalışmaları güncel teknolojiden de yararlanarak görsel, sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 2704 - KORUMA PROJESİ I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, tanışma. Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin açıklanması. ANLATIM:Tarihi çevre ve koruma konusunda genel bilgilendirme (Anlatım yöntemi) ÖDEV 1- Çalışma alanının belirlenerek fotograf ve varsa video ile ayrıntılı belgelenmesi, yerleşim ve odak alana yönelik sunum ve doku analizlerinin hazırlanması.
2 ANALİZLER - Seçilen tarihi dokulara yönelik analiz çalışmalarının sunumu (Örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi)
3 ANALİZLER - Seçilen tarihi dokulara yöneliik analiz çalışmalarının sunumu (Soru-cevap yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi)
4 ARA TESLİM 1 ANLATIM: Tarihsel nitelikli alanların incelenmesinde doku/sokak/tek yapı ölçeğindeki sorunların irdelenmesi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi) ÖDEV 2- İncelenen tarihi/geleneksel dokunun koruma sorunlarına yönelik çalışmalar. Yerleşim-doku ölçeğinde.
5 Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde
6 Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
7 ANLATIM: Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi)
8 Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak, tek yapı ölçeğindeki SORUNLAR (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak, tek yapı ölçeğinde.
9 ARA TESLİM 2 ANLATIM: Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki sorunlara yönelik MÜDAHALE KARARLARI; ÖNERİLER (Anlatım yöntemi, grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde. ÖDEV 3- Farklı ölçekteki sorunlara yönelik müdahale kararları, öneriler
10 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
11 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
12 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER ANLATIM: Malzeme bozulmaları ve müdahale yöntemleri (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
13 Malzeme bozulmaları ve müdahale yöntemlerine yönelik çalışmalar Çalışmaların devamı. Kritikler doğrultusunda düzeltmeler.
14 FİNAL PROJE TESLİMİ (Çalışma alanı tanımı, analizler, farklı ölçeklerdeki sorunlar, müdahale kararları ve önerilere ilişkin çalışmanın teslimi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayınevi.
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayınevi.
Erder, C. (1975). Tarihi Çevre Bilinci, Ankara: ODTÜ Yayınları.
Erder, C. (2020). Tarihi Çevre Algısı, İstanbul: YEM Yayınevi.
Fielden, B. (1994). Conservation of Historic Buildings. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Jokiletho, J. (2002). History of Architectural Conservation. Oxford: Butterwoth-Heinemann.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, İstanbul: YEM Yayınevi.
Madran,E. (2009). Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası yayınları
Madran, E. & Özgönül, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası yayınları
Özaslan, N. & Özkut, D. (2010). Mimari Korumada Güncel Konular. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenim süreci problem çözme yöntemi, proje temelli öğretim ve örnek olay yöntemi ile gerçekleştirilmektedir. Bu çerçevede teorik aktarımlar ile temel kavramların öğretilmesi, ortak kritiklerle farklı aşamalarda hazırlanan analiz çalışmaları, koruma müdahalelerinin algılanması ve tartışılması, bireysel ve grup kritikleri ile müdahale kararları geliştirilmesi sağlanacaktır.Öğrencilerin süreçteki çalışma performansı, ara ve final teslimi ile öğrenim süreci değerlendirilir.

Bunun dışında ders kapsamında anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel öğretim yöntemi, grup çalışması ve tartışma yöntemi kullanılmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


Ara teslim 1 (%20)
Ara teslim 2 (%40)
Final Proje teslimi (%40)

Ara teslim 1 %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ6)
Ara teslim 2 %40 (ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Final Proje Teslimi %40 (ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders kapsamında koruma sorunsalının farklı boyutları örnekler üzerinden ele alınmakta, öneriler geliştirilmektedir. Öğrencilerin Bologna ders tanıtım formu ve SAKAI ders içeriği kapsamında tanımlanan çalışmaları düzenli bir şekilde hazırlayıp sunmaları, teslim çalışmalarının başarısı yanısıra süreci de verimli bir şekilde geçirmeleri beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr, mine.tanac@deu.edu.tr, mujgan.bahtiyar@deu.edu.tr, humeyra.akkurt@deu.edu.tr, emel.kayin@deu.edu.tr, nezihat.koskluk@deu.edu.tr, feyzal.ozkaban@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Prof. Dr. Eti Akyüz Levi şubesi: Perşembe - 13.55-14.40

Her şube, grubuna görüşme saatlerini ilan edecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Öğrenci Sunumları 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Bireysel Ödev Hazırlama (CBİKO Yetenek Kapısı) 3 3 9
Grup Ödevi Hazırlama 0 0 0
Proje Final Sunumu 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.235
ÖK.355
ÖK.435
ÖK.55
ÖK.635