DERS ADI

: İZMİR TARİHSEL ÇEVRE DOKUSU ARAŞTIRMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4725 İZMİR TARİHSEL ÇEVRE DOKUSU ARAŞTIRMALARI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Zengin bir tarihsel geçmişe sahip, ancak bu değerlerini büyük ölçüde yitirmiş İzmir Kentinin kimliğini oluşturan tarihi değerlerini geleceğin mimarlarına tanıtmak, onlara sahip çıkılması ve yaşatılarak değerlendirilmesi konusunda bilinç uyandırmaktır. Bu bağlamda kentteki tarihi eserler ve koruma sorunları irdelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İzmir kentinin tarihsel gelişim sürecini anlatabilme.
2   Kentteki farklı dönem eserlerini belirtebilme ve açıklayabilme.
3   Kentteki tarihi anıtların koruma sorunlarını örneklerle açıklayabilme.
4   Kentteki tarihi nitelik taşıyan aynı tür yapıları karşılaştırarak değerlendirebilme.
5   Kentteki tarihi değerleri güncel sorunlarını da tartışarak yorumlayabilme.
6   İzmir kentinin tarihsel dokusuna ilişkin bir araştırmayı güncel teknolojilerden de yararlanarak görsel, yazılı ve sözlü olarak sunabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 İzmir'in konumu, adının kökeni, tarihsel gelişim süreci Her devirden günümüze ulaşan eserler (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 1- Beyin fırtınası yöntemi)
3 Prehistorik - Aiol - İon Dönemi eserleri (Anlatım Yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
4 Hellenistik - Roma - Bizans Dönemi eserleri (Anlatım Yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
5 Osmanlı - Türk Dönemi Eserlerine Genel Bakış (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 2- Oyunla Öğreniyoruz)
6 İzmir'de geleneksel konut mimarisi, Dini yapılar (Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 3 - Haritalama)
7 Vize sınavı (Sınav yüz yüze olarak yapılacaktır)
8 Ticaret Yapıları, Kültür yapıları (Anlatım yöntemi) (Sınıf İçi Uygulama 4 - Grup çalışması ve tartışma)
9 Su yapıları (Hamamlar, Çeşme ve Sebiller), Sağlık Yapıları (Sınıf içi Uygulama 5 - haritalama)
10 Gar ve istasyonlar Ödevlerin toplanması (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
11 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
12 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
13 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
14 Öğrenci sunumları (Sunum, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
15 İzmir Kentinin Tarihsel Değerlerinin Koruma Sorunları ve Çözüm Önerileri Genel değerlendirme (Sınıf içi Uygulama 6 - Grup çalışması ve tartışması) (Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* Akyüz Levi, Eti, "Kentteki Tarihi Yapılar", İzmir Kent Tarihi, Devajans, 2009, s.112-215.

* Atay, Çınar, Tarih İçinde İzmir, İzmir, Tifset Basımevi, 1978.

* Beyru, Rauf, 19. Yüzyılda İzmir Kenti, İzmir, Literatür Yayıncılık, 2011.

* İzmir ile ilgili kitaplar, tezler.

* İzmir Kent Kültürü Dergisi

* İzmir İzmir Dergisi

* Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergilerinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
-Literatür araştırması ve arşiv araştırması
-Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler) - 2021-2022 Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda COVİD 19 süreci dolayısıyla alanda çalışmaların yapılması daha sınırlı duruma geldiğinden fotograf, video gibi araçlarla belgeleme yapılarak sonrasında bu dokümanlar üzerinden çalışmanın yürütülmesi, gerekirse internet ortamından harita ve kaynaklar ile veri sağlanması planlanmaktadır.
-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım. Bu bağlamda güncel teknolojilerden de yararlanılması önerilmektedir.
-Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma - 2021-2022 Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda COVİD-19 sürecinin yarattığı kısıtlılıklar dolayısıyla olasılıkla sanal geziler yapılması planlanmaktadır.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, değerlendirme, yorumlamalar

*Ayrıca bireysel öğretim yöntemi, soru-cevap yöntemi, oyunla öğretim yöntemi, beyin fırtınası yöntemi, haritalama kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin tarihi yapı ve çevrelere karşı ilgili, gözlemci ve duyarlı olmaları yanısıra derse aktif katılımları beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav %20 (ÖÇ 1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev / Sunum %25 (ÖÇ 1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5, ÖÇ6)
Final Ödevi %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Derse Katılım %5 (ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1, ÖÇ2), ara sınav, ödev/sunum ve final ödevi; kavrama boyutu (ÖÇ2, ÖÇ 3), ara sınav, ödev/sunum ve final ödevi; uygulama boyutu (ÖÇ4), final ödevi ve derse katılım; analiz boyutu (ÖÇ5), final ödevi, ödev/sunum ve derse katılım ile, değerlendirme boyutu ÖÇ6 ödev/sunum, final ödevi ve derse katılım ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı, sınıf içi uygulamalardaki performansı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.akyuz@gmail.com
eti.levi@deu.edu.tr
0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 7. saat (13.55-14.40)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 10 2 20
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 4 2 8
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Alan/saha çalışması 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 4 4
Panellere Katılım 0 0 0
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Bireysel ödev hazırlama 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 12 12
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.655