DERS ADI

: GECİKMİŞ MODERNLİKLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4524 GECİKMİŞ MODERNLİKLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Modernleşme sürecinin batı-dışı coğrafyalar üzerindeki etkilerine odaklanarak, öğrencilerin sosyal, tarihi, felsefik ve ekonomik paradigmaların/değişimlerin/dönüşümlerin mimarlık disiplini içindeki karşılıklarını bulabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Modern, modernite, modernleşme, modernizm ve gecikmiş modernlikler gibi kavramları tanımlamak.
2   Modernleşme sürecinin Batı-dışı ülkeler üzerindeki etkilerini açıklamak
3   Modern Hareketin Türkiye mimarlık ortamında karşılaştığı dirençleri ve karşı-dirençleri örneklemek
4   Gecikmiş modernliğin hayatımızı, düşüncelerimizi, zihniyet yapımızı ve yapılı çevremizi şekillendiren etkilerini yorumlayabilmek
5   Tarihsel anlatıları ve historiyografileri eleştirel bir bakışla sorgulayabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç, yöntem ve referans kaynaklarına ilişkin açıklayıcı bilgilerin verilmesi
2 Kavram ve olgular arasındaki fark ve benzerliklerin açıklanması: Aşk ve Nefret Sarmalında Bir Nitelik: Modern Zorunlu Bir Süreç: Gecikmiş Modernleşme Bir Kimlik Bunalımı Durumu: Modernite Tepkiselliğini Yitirmiş Estetik Bir Şablon: Modernizm
3 Düşünsel Kökenler: Şarkiyatçılık / Oksidentalizm
4 Düşünsel Kökenler: "İktidarın Aşınması" olarak Kadınsılaşma Korkusu
5 Düşünsel Kökenler: Gesellschaft vs Gemeinschaft, Uluslaşma ve Mikro-Milliyetçilik
6 Modeller: Model Transferi; Tebaa'dan Vatandaş'a
7 Ara sınav
8 Modeller: Maddi Dünya ve Endüstri Devrimi
9 Modeller: Kentleşme; Kahire, Selanik, İzmir, İstanbul
10 Modeller: Mimarlıkta Modern Hareket; Tereddüd ile Tekerrür Arasında
11 Öğrenci Sunumu
12 Öğrenci Sunumu
13 Öğrenci Sunumu
14 Öğrenci Sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bozdoğan, S. (2002). Modernizm ve Ulusun İnşası; Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür, İstanbul: Metis Yayınları.
Gürbilek, N. (2004). Kör Ayna, Kayıp Şark; Edebiyat ve Endişe. İstanbul: Metis Yayınları.
Jusdanis, G. (1998). Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür, Milli Edebiyatın İcat Edilişi. İstanbul: Metis Yayınları.
Shayegan, D. (2001). Yaralı Bilinç; Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni, İstanbul: Metis Yayınları.
Tanju, B. (2007). Tereddüd ve Tekerrür-Mimarlık ve Kent Üzerine Metinler 1873-1960, İstanbul: Akın Nalça Yayınları.
Tanyeli, U. (2005). İstanbul 1900-2000 Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden Okumak. İstanbul: Ofset Yapımevi Yayınları.
Tanyeli, U. (2007). Mimarlığın Aktörleri: Türkiye 1900-2000. İstanbul: Garanti Galeri Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımlarının yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumları ile ortaklaşa gerçekleştirilen metin okumaları ve film sunumları sonunda yapılacak bir dizi tartışma ile derse etkin bir biçimde katkı koymalarının sağlanması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ4)
SUNUM % 20 (ÖÇ3, ÖÇ5)
FİNAL % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
DERSE KATILIM % 5 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. "MİM 3535 Modernitenin Kuramsal Analizi" adlı dersin alınmış olması tavsiye edilir.
2. Derslere devamlılık şarttır.
3. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
5. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.guner@deu.edu.tr 0090 232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama (Öğrenci Sunumları) 4 2 8
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 9 2 18
Vize sınavına hazırlık 1 5 5
Final sınavına hazırlık 1 7 7
Ödev hazırlama 1 5 5
Sunum hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55