DERS ADI

: MİMARİ TASARIMA GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 1502 MİMARİ TASARIMA GİRİŞ ZORUNLU 4 4 0 9

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. RENGİN ZENGEL

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Soyut düşünme/ üretme becerilerinin form- fonksiyon- strüktür ilişkileri değerlendirilerek, çevre ve konu bağlamında somut projeler/ tasarımlar eşliğinde geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari tasarım problemine yönelik çevresel, işlevsel, biçimsel ve strüktürel bileşenleri kavrayabilme,
2   İnsan, beden, mekan ilişkilerini kavrayabilme ve antropometrik verileri tasarım sürecinde kullanabilme,
3   Basit işlevli mekanlarda form fonkson ve strüktür ilişkilerini çözebilme
4   Mekanlar arası hiyerarşik ilişkileri kurarak kapalı, yarı açık ve açık hacimleri tasarlayabilme
5   Farklı iletişim araçlarını (sözel, yazılı, dijital) kullanarak projesini sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 1507 - TEMEL TASARIM

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.hafta İlk tanışma, mimarlık ve mekan üzerine kavramsal söyleşi İyi olma hali İyi olma hali. Well-being/ iyi olma hali ile ilgili kavramsal söyleşi Konuyla ilişkili okumalar verilmesi ve tartışılması İyi hissettiren film ve film mekanları/edebi metin/müzik mekanlar+renkler+geometriler Konuya giriş-ısınma aşaması Konuya giriş-ısınma aşaması
2 2.hafta Mimarlık ve mekanla tanışma,W01 Parazit mekan (ders içi uygulama/atölye) Kendi evlerinde, kendilerine ait, kendi bedenini kapsayabildiği ve bir fonksiyonla ilişkilendirilen bir kabuk/hacim tasarımı (Katlanmış plak, origami üzerinden gidilebilir/ modüler) Beden-mekan-boyut
3 3.hafta Beden- hareket- mekan tartışması ÖDEV 1 Hareket Parkuru Beden ve beden hareketlerinin ölçülmesi, kapladığı hacmi ve oluşturduğu mekanları deneyimleme
4 4.hafta ÖDEV 1: Hareket Parkuru Soyut bir topoğrafya üzerinde, farklı kotların plak elemanlarla bağlantısının kurulması ve plak elemanların farklı beden hareketleriyle ilişkilendirilmesi (dinlenme, seyir, yürüyüş, esneme, sürünme, tırmanma, spor ) Kot sınırları arasında hareket değerleri
5 5.hafta Basit işlevli bir strüktür tasarımı. Üst örtü strüktürü ile ilgili ortak öğrenci sunumları
6 6.hafta Basit işlevli bir strüktür tasarımı. ÖDEV 2 Deneyim strüktürü Kurgulanan senaryodan yola çıkılarak parkurun bir parçası olarak tasarlanan, çeşitli eylemlerin deneyimlenebileceği, yarı açık ve açık mekanlardan oluşan basit işlevli üst örtü strüktürü
7 7.hafta Basit işlevli bir strüktür tasarımı. ÖDEV 2 Deneyim strüktürü Kurgulanan senaryodan yola çıkılarak parkurun bir parçası olarak tasarlanan, çeşitli eylemlerin deneyimlenebileceği, yarı açık ve açık mekanlardan oluşan basit işlevli üst örtü strüktürü
8 8.hafta ÖDEV 3: İyi Mekan Kurgulanan senaryo ile ilişkili, basit eylemler barındıran, kapalı-yarı açık-açık mekan ilişkilerinin gözetildiği tekilyada iki parçalı hacim tasarımı
9 9.hafta ÖDEV 3: İyi Mekan Kurgulanan senaryo ile ilişkili, basit eylemler barındıran, kapalı-yarı açık-açık mekan ilişkilerinin gözetildiği tekilyada iki parçalı hacim tasarımı
10 10.hafta ÖDEV 3: İyi Mekan Kurgulanan senaryo ile ilişkili, basit eylemler barındıran, kapalı-yarı açık-açık mekan ilişkilerinin gözetildiği tekilyada iki parçalı hacim tasarımı
11 11.hafta ÖDEV 4 İyileşme kapsülü Hareket Parkuruna eklemlenen (son durak, buluşma noktası, dinlenme alanı gibi), minimal konaklama ihtiyaçlarına cevap veren yaşam kapsülü tasarımı + birkaç kapsülden oluşan iyileşme köyü(5-10 modül)
12 12.hafta ÖDEV 4 İyileşme kapsülü Hareket Parkuruna eklemlenen (son durak, buluşma noktası, dinlenme alanı gibi), minimal konaklama ihtiyaçlarına cevap veren yaşam kapsülü tasarımı + birkaç kapsülden oluşan iyileşme köyü(5-10 modül)
13 13.hafta ÖDEV 4 İyileşme kapsülü Hareket Parkuruna eklemlenen (son durak, buluşma noktası, dinlenme alanı gibi), minimal konaklama ihtiyaçlarına cevap veren yaşam kapsülü tasarımı + birkaç kapsülden oluşan iyileşme köyü(5-10 modül)
14 14.hafta ÖDEV 4 İyileşme kapsülü Hareket Parkuruna eklemlenen (son durak, buluşma noktası, dinlenme alanı gibi), minimal konaklama ihtiyaçlarına cevap veren yaşam kapsülü tasarımı + birkaç kapsülden oluşan iyileşme köyü(5-10 modül)
15 15.hafta çizim haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Yok
Yardımcı kaynaklar:
Altun D. Uzun, İ. (edt.) (2012) Noktadan Mekana: Dokuz Eylül Üniversitesi Mimari Tasarım Birinci Sınıf İşler-Çalışmalar
İstanbul: Yalın Yayıncılık
Arıtan Ö., Taşçı, B. G., Güller, E., Özdemir, N.(2018) Noktadan Mekana 2: Dokuz Eylül Üniversitesi Mimari Tasarım Birinci Sınıf İşler-Çalışmalar, İstanbul: Yalın Yayıncılık
Ching, Francis D.(2004),.Mimarlık: Biçim- Mekan ve Düzen. YEM Yayınları , İstanbul, 2002.
Şahinler, O., Kızıl, F., (2006), Mimarlıkta Teknik Resim, YEM, İstanbul
Ching, Francis D.(2004),.Design Drawing, John Wiley&Sons, New York
Khan Academy, Udemy vb. online eğitim platformları
Referanslar: Yok
Diğer ders materyalleri: Gerektikçe duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler / Uygulama: Konuyla ilgili öğrenciler ve öğretim üyeleri tarafından temaya giriş niteliğinde sunum ve tartışmalar gerçekleştirilecektir. Öğrenciler iki ve üç boyutlu (çizim +maket) mimari tasarım egzersizlerini kritikler eşliğinde gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ Proje
2 BNS Başarı Notu PRJ


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Proje (%100)

Değerlendirme Kriteri


Sınıf İçi Uygulamalar: % 100 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her dersin uygulaması için duyurulan malzeme ve ekipmanların öğrenciler tarafından hazır edilmesi gerekmektedir.
Derse katılım ve yönergelerin izlenmesi, performans değerlendirmesi kapsamında önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

rengin.zengel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Uygulama 12 4 48
Örnek olay çalışması 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 10 120
Sunum Hazırlama 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.3555
ÖK.45
ÖK.5555