DERS ADI

: ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 4477 ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEDİHA BURCU SILAYDIN AYDIN

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Sürdürülebilir kalkınma amacı kapsamında oluşturulan bir uygulama aracı olarak Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)ni ve devamında ÇED'nin yetersizliklerinden ötürü geliştirilen Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD)sini tanıtmak ve bunların şehir planlama ile ilişkisini kurmak, dersin temel amacıdır. Ayrıca ders kapsamında, bu uygulama araçlarının çevresel sorunlara yaklaşımı değerlendirilmekte ve böylelikle öğrenciye sürdürülebilir kalkınma anlayışına doğa temelli eleştirel bir bakış açısı kazandırılmaya çalışılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sürdürülebilir kalkınma kapsamında ÇEDin yerini ve önemini tanıyabilecek
2   Çevre sorunlarını önlemede ÇED'nin yeterliliğini sorgulayabilecek
3   ÇED ve SÇD arasındaki farklılıkları ayırt edebilecek
4   SÇD- planlama süreci entegrasyonuna yönelik bilgi edinecek, öneri geliştirebilecek
5   ÇED ve SÇD süreçlerini örnekler üzerinden kavrayabilecek ve karşılaştırabilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Doğal kaynaklar-Çevre-Ekonomi: Ekolojik dengenin bozulması sorunu. Doğa koruma -Çevre koruma yaklaşımları, kavramsal farklılıklar
2 Çevre sorunları ve nedenleri: Sanayileşme ve kentleşme. Çevre koruma amacında bir çözüm: Ortak Geleceğimiz Raporu ve Sürdürülebilir Kalkınma kavramı.
3 Sürdürülebilir Kalkınmanın bir aracı olarak Çevresel Etki Değerlendirmesine (ÇED) giriş: Tanımı.Temel Özellikleri.Uygulama Alanları
4 ÇED çalışmasının aşamaları, kullanılan yöntemler. ÇED Raporunun tanıtımı: genel özellikleri ve içeriği
5 İlgili yasal ve kurumsal zemin: ÇED Direktifi, Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği, ÇED ve Planlama Genel Müdürlüğü - - Amaç, kapsam ve esasları
6 ÇED ve şehir planlama ilişkisi: Mevcut imar mevzuatının çevre koruma yaklaşımı. İmar mevzuatı - ÇED ilişkisi. Planlama uygulamalarında ÇED: Planlamanın rolü. ÇEDin etkisi.
7 Ara Sınav
8 ÇED'in yeterliliği. ÇEDin planlama ile bütünleşmesindeki sorunlar
9 Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD): ÇED eleştirisi kapsamında ortaya çıkışı, Dünyada SÇD ve SÇD Direktifi Temel prensipleri ve uygulama süreci
10 Stratejik Çevresel Değerlendirmenin Aşamaları--ÇED ile karşılaştırmalı değerlendirme
11 Ödev Teslimi
12 Stratejik Çevresel Değerlendirme ve Planlama İlişkisi
13 Stratejik Çevresel Değerlendirme Yönetmeliği
14 Stratejik Çevresel Değerlendirme uygulama örneklerinin incelenmesi
15 Final Sınavları Haftası
16 Final Sınavları Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Ameco Environmental Services. (2005). Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD) hakkında Taslak Türk Yönetmeliğini uygulama için Pratik El Kitabı. TC Çevre ve Orman Bakanlığı, TC Kültür ve Turizm Bakanlığı. Ankara.
- Aydın, M. (2003). Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD). Planlama. 2003/1. 19-25.
- Communities and Local Goverment. Planning, Building and Environment -Environmental Impact Assessment (EIA). Erişim adresi:
http://www.communities.gov.uk/planningandbuilding/planning/sustainabilityenvironmental/environmentalimpactassessment/
-Çevresel Etki Değerlendirmesi ve Planlama Genel Müdürlüğü. (2006). Çevresel Etki Değerlendirmesi Pratik El Kitabı, Projelerin Çevresel Değerlendirmesi. Ankara.
- Kocasoy, G. (1994). Çevresel Etki Değerlendirmesi. Katı Atık Türk Milli Komitesi. İstanbul.
-Özer, A.Ö., Arapkirlioğlu, K. ve Erol, C. (1996). Plancı Gözüyle Kalkınma, Çevre ve Çevresel Etki Değerlendirmesi. TMMOB Şehir Plancıları Odası ÇED Komisyonu. Birinci Kitap. Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konu anlatımları, okuma destekleri ve sınıf içi tartışma ve ödev sunumları eşliğinde yürütülen tartışmalar ile ilerlemektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavrama Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir.
Karşılaştırma, Sorgulama ve Öneri Geliştirme Ödev ile ölçülmektedir.
Kavrama ve Sorgulama Final Sınavı ile ölçülmektedir.


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konu anlatımları, okuma destekleri ve sınıf içi tartışma ve ödev sunumları eşliğinde yürütülen tartışmalar ile ilerlemektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.silaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 15:00-16:45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Ödev sunumu gerçekleştirme 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51