DERS ADI

: PLANLAMA VE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TARTIŞMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 3351 PLANLAMA VE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TARTIŞMALARI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MERCAN EFE GÜNEY

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders, Türkiye'de toplumsal cinsiyet eşitliğini tartışacaktır. Bu kapsamda ders, ataerkil yapının toplumsal yapı içerisindeki etkilerini kadın, erkek ve tüm ötekiler için ortaya koymaya çalışırken toplumsal cinsiyet eşitliğinin şehir planlama eylem alanında da gözetilmesi gerektiğinin bilincini vermeyi ve bunun yapılabilirliğinin araçlarını sorgulamayı / düşündürmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal cinsiyet eşitliğinin ne demek olduğunu öğretmek
2   Mekânların kadınlar ve erkekler için nasıl farklı planlanabileceğine ilişkin deneyimleri listeleyebilmek
3   Güncel planlama yaklaşımlarını yorumlayabilmek
4   Cinsiyet dostu, kadın dostu kent gibi yaklaşımların önemini çözümleyebilmek ve birleştirebilmek
5   Türk planlama sisteminde toplumsal cinsiyet eşitliği yaklaşımını değerlendirebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Nedir
2 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kapsamında Ötekiler
3 Dünyada ve Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Yaklaşım ve Konuya Yönelik Yapılmış Çalışmalar
4 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konusunda Dünyada ve Türkiye'de Yapılmış Çalışmalar
5 Ataerkil Yapı Nedir Ataerkil Yapının Sosyal Yapı İçerisindeki Etkileri Nedir
6 Ataerkil Yapı Nedir Ataerkil Yapının Sosyal Yapı İçerisindeki Etkileri Nedir
7 Ara Sınav
8 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kapsamında Yapılabilecekler: Kadın Dostu Kentler
9 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kapsamında Yapılabilecekler: Kadın Dostu Kentler
10 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kapsamında Yapılabilecekler: Cinsiyet Dostu Kentler
11 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Kapsamında Yapılabilecekler: Cinsiyet Dostu Kentler
12 Kapsayıcı Planlama Anlayışının Tanımı
13 Kapsayıcı Planlama Anlayışı ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Değerlendirilmesi
14 Kapsayıcı Planlama Anlayışında Kadın Dostu Kent
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mercan EFE GÜNEY, Büşra ÜSTÜNDAĞ, "Kadın Dostu Kent Yaklaşımı Kapsamında Kentsel Açık
Yeşil Alanların Değerlendirilmesi: Bornova Örneği (Evaluation of Urban Open Green Areas Within the
Scope Of Women Friendly City: Case Study Of Bornova)", Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2020/1,Number: 36, pp.38-65,
Mercan EFE GÜNEY, Funda Demircioğlu (2015). LGBTT Bireylerin Buluşma Noktası Olarak Kullandıkları Mekânların Şehir Planlama Kapsamında İncelenmesi (An Examination of the Spaces Used as Meeting Points by LGBTT Individuals in the Scope of City Planning). Planlama (Journal of Planning), 25 (2), 147-158. Doi: 10.5505/planlama.2015.96729.
İrem AYHAN Selçuk, Mercan EFE GÜNEY, Şenel ERGİN (2015). Kentsel Mekânın Ortak Kullanıcıları LGBTT Bireylerin Türkiye'nin Başkenti Ankara'daki Yerseçim Pratikleri (Practices of LGBTT Individuals as Being the Common Users of Urban Spaces in the Capital City of Turkey/Ankara). UHBAB - Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi (International Peer-Reviewed Journal of Humanities and Academic Science), 4(11), 92-115.
Mercan EFE GÜNEY, İrem AYHAN SELÇUK (2016). LGBTTs of Turkey in Midst of the East and the West in the Case of Izmir.
Mercan EFE GÜNEY, Şenel ERGİN, İrem AYHAN SELÇUK (2014). Cinsel Alanda Öteki Olarak Tanımlanan Nüfusun Kentsel Alan Kullanımı. Bilim Ofset, Basım Sayısı: 1, Sayfa Sayısı: 375, ISBN: 978-975-441-427-1 (MİMF-AR-02-2014), Türkçe (Bilimsel Kitap).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Listeleme, Betimleme ve Çözümleme Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Birleştirme, Yorumlama ve Değerlendirme Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir. Öğrencilerin derse olan ilgisini / motivasyonunu artırmak için soru-cevap tekniği de kullanılmaya çalışılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mercan.efe@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 10:30 - 12:15

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 2 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51